قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه ما در اعلام آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی ازکرونا صادقانه عمل کرده‌ایم گفت: اغلب کشورها در این زمینه پنهانکاری کرده‌اند از این رو ظرف دو هفته آینده با یک انفجار خبری در زمینه امر جهانی قربانیان روبرو خواهیم شد.

کشورهای دیگر پنهانکاری می‌کنند/ در مورد آمار قربانیان دروغ نمی‌گوییم

قدس آنلاین: ایرج حریرچی در نشست خبری مشترک با سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تأخیر زیاد در ورود کرونا به ایران آمار فوتی‌ها نسبت به مبتلایان در کشور ما بالا است، گفت: بیشتر کشورها متأسفانه سیاست مخفی‌کاری و کتمان را در پیش گرفته‌اند به همین دلیل هم آمارها درست اعلام نمی‌شود. 

وی افزود: به عنوان مثال یکی از کشورهای جنوب خلیح فارس بعد از مدتها دیروز اعلام کرد که 18 نفر د این کشور قربانی کرونا شده‌اند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بسیاری از کشورها از جمله چند کشور همسایه ما اصلاً تجهیزات تست و امکان تشخیص بیماری را ندارد، گفت: حالا گفته می‌شود چرا بیماری در این کشورها نیست و ما درگیر شده‌ایم یا اینکه حریرچی گفت: الان دو نفر در کره جنوبی از افراد حاضر در سرزمین اشغالی بوده‌اند. آیا خبری از اسراییل می‌آید که چند نفر مبتلا هستند؟ 

وی با تاکید بر اینکه ما سیاست شفافیت و راستگویی را در پیش گرفته‌ایم، گفت: در روزهای آینده انفجار اخبار در مورد قربانیان کرونا در دیگر کشورهای جهان را شاهد خواهیم بود زیرا بیش از این نمی‌توانند پنهانکاری کنند.

ماسک داریم اما با پدیده احتکار روبه‌رو شدیم

وی درباره بحران ماسک و ضد عفونی کننده‌ها در کشور و اینکه چرا وزارت بهداشت با وجود پیش بینی ورود بیماری به کشور در زمینه تامین این کالا اقدامات لازم را انجام نداد، با بیان اینکه وزیر بهداشت بارها اعلام کرده است که مردم عادی نیازی به ماسک ندارند، گفت: سه گروه نیازمند استفاده از ماسک و تجهیزات پیشگیری هستند نخست  مراقبان، آن‌هم با سطح بندی مثل پرستار و پزشک مراقب یا افرادی که در خانه خود مراقبت می‌شوند و کسی در خانه از بیماری کرونا و آنفولانزا مراقبت می‌کند باید از  ماسک استفاده کند و گروه دیگر افراد با سندروم حاد تنفسی و آبریزش بینی و عطسه. 

حریرچی با بیان اینکه میزان عادی مصرف ماسک پیش‌بینی شده بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه اینکه عده‌ای فکر می‌کنند از هر شرایطی می‌توانند سود ببرند سبب شد قیمت‌ها تا چند برابر افزایش پیدا کند و ما با احتکار ماسک از سوی برخی افراد روبه‌رو شدیم.

وی با قدردانی از اقدام دادستانی اردبیل در پلمپ دو داروخانه متخلف گفت: در جایی که چنین صحنه‌هایی مشاهده شده، برخورد می‌کنیم و مراکز بهداشتی از امروز در قم خانه به خانه ماسک و لوازم بهداشتی مورد نیاز را توزیع خواهند کرد.

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص مسائلی که در مورد نبود تجهیزات و لباسهای مخصوص برای استفاده همه پرستاران مطرح شده و همچنین شیوه دفن قربانیان کرونا، گفت: استفاده از لباس برای مواجهه با بیماران مبتلا به کرونا سطح بندی دارد، همه پزشکان و پرستاران بخش های مختلف دلیل ندارد این لباس خاص را بپوشند، لباس فضانوردی را که پرسنل مراکز بهداشتی و درمانی در مواجهه با این بیماران می پوشند، پروتکل دارد و پوشیدن آن کار ساده‌ای نیست.

حریرچی ادامه داد: افرادی که بر اثر بیماری کرونا می میرند، نحوه دفن، شست‌وشوی آنها و در چه عمقی از زمین دفن شوند، بر اساس پروتکل سازمان جهانی بهداشت انجام می‌شود.

وی با طرح این سوال که آیا ما به همکاران خودمان ابتلای افراد به کرونا را نمی‌گوییم تا آنها مبتلا شوند؟ گفت: ما نه می‌خواهیم دروغ بگوییم نه امکان دروغ گفتن داریم. افرادی هم که بصورت غیر رسمی آمار فوتی های افراد مبتلا به کرونا را اعلام می کنند باید نامه رسمی و محرمانه در این زمینه به ما بدهند، آنها بر اساس چه ادعایی این کار را انجام می دهند، وزارت بهداشت تنها منبع رسمی ارایه آمار است.

مردم به بیمارستان های اعلام شده مراجعه نکنند
معاون وزیر بهداشت با تاکید بر این که بیمارستان مرجع تشخیص نداریم بلکه آزمایشگاه مرجع تشخیص داریم که در تهران در سه مرکز به این امر اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: مردم نمی‌توانند به آنجا مراجعه کنند صرف این که احساس می کنند مشکوک هستند چرا که انجام آزمایش قبل از علامت دار شدن انجام نمی‌شود.

وی افزود: بیمارستان های منتخب هم بیمارستان هایی است که فقط ستاد مبارزه با کرونا، مبتلایان را به آنجا منتقل می‌کند و هر کسی نمی‌تواند مراجعه کند.

خبر وزیر ترکیه‌ای را دیدند و خبر وزیر ما را ندیدند

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چرا ورود بیماری به کشور دیر و پس از مرگ دو قربانی اعلام شد و برخی اطلاعات را در این زمینه وزیر بهداشت ترکیه خبری کرد هم گفت: ما ظهر چهارشنبه و به فاصله نیم ساعت پس از مثبت شدن تست اولین قربانیان خبر را اعلام کردیم و تاخیری نداشتیم. و همان روز هم خبر مشکوک و تحت نظر قرار گرفتن 735 نفر را نیز گفتیم. 

حریرچی خاطرنشان کرد: روز جمعه وزیر بهداشت ما با همتای ترکیه‌ای خود تماس داشت و رایزنی‌هایی انجام داد و وزیر بهداشت ترکیه نیز به نقل از آقای دکتر نمکی مسائلی را گفت و توئیت کرد، اما نمی‌دانیم به چه دلایلی خبر مقام ترکیه‌ای بیشتر دیده و سندیت گرفت و ما را به پنهانکاری متهم کردند، در حالی که ما خیلی جلوتر همان مسائل را اعلام کرده بودیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از شش هزار کیت آزمایشگاهی در کشور موجود است گفت ما را دروغگو و کتمان کننده فرض نکنید.

مردم را تحریک کردند

وی درباره اعتراض مردم برخی شهرها به اختصاص بیمارستانهایی در مناطق آنها به قرنطینه کرونا هم گفت: بالاخره باید این بیماران را در هر منطقه به بیمارستانی منتقل کنیم. ما در شهرهای بزرگ چند بیمارستان در سه لایه پیش بینی کرده‌ایم و کل بیمارستان به بیمار کرونا اختصاص دارد. اینکه ما بیمارستان بزنیم ممکن نیست و  در برخی استان‌ها مخالفت‌هایی هست که مردم را تحریک کردند که چرا این بیماران را به شهر ما می‌آورید. خب کجا باید ببریم؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.