رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: اگر سیاست‌گذاران داخلی بخواهند تغییر یا کنترل خاصی روی ارزش دلار انجام دهند، به احتمال بسیار زیادی در ایام بعد از عید و در ماه رمضان که تقاضا برای دلار کم خواهد شد، توان داخلی برای کنترل در فروردین و اردیبهشت بیشتر است.

توان داخلی برای کنترل قیمت دلار در فروردین و اردیبهشت بیشتر است

به گزارش قدس آنلاین، شهرام مرصعی در خصوص افزایش قیمت طلا و ارز در بازار، اظهار کرد: قیمت طلا در داخل کشور با دو پارامتر سنجیده و قیمت‌گذاری می‌شود، یکی قیمت جهانی اونس طلا است که با دلار محاسبه شده و در داخل کشور باید با نرخ برابری ریال با دلار مشخص شود که در بازار آزاد چه میزان است. این دو پارامتر باید لحاظ شود تا بدانید قیمت در داخل کشور چقدر است.

وی افزود: معمولا این قیمت باید تعادلی باشد، یعنی وقتی این دو پارامتر ار در نظر می‌گیریم، قیمتی که در سطح کشور است، باید نه به قدری بالا باشد که طلا از کشور به صورت غیر رسمی خارج شود و نه به قدری پایین باشد که سبب ورود غیر قانونی طلا به داخل کشور شود،  این قیمت باید تعادل داشته باشد و حتی میزان کمی از نرخ جهانی بیشتر باشد که اگر هم قرار است اتفاقی بیفتد، سبب ورود ارز به کشور شود نه خروج آن.

مرصعی بیان کرد: وقتی این دو رقم را در نظر می‌گیرید باید بدانید خرید و فروش دلار در بازار آزاد چقدر است، بعد نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی را بدانید که چند دلار است و در نهایت این دو را در هم ضرب کنید که قیمت داخلی طلا با درصد کمی انحراف به دست می‌آید. هر دو این عوامل در چند وقت اخیر تغییر کردند، یعنی هم هر اونس طلا در بازار جهانی دارای رشد بوده و از کانال ۱۳۰۰ دلار به کانال ۱۶۰۰ دلار صعود کرده و هم نرخ دلار در داخل کشور از کانال ۱۱، ۱۲ هزار تومان به کانال ۱۵ هزار تومان رسیده، بنابراین این دو عامل سبب شده شاهد ترقی عجیب قیمت طلا در داخل کشور باشیم.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بخشی از نرخ بازار آزاد دلار در داخل کشور متاثر از مسائل غیر اقتصادی و سیاسی بوده و شکی نیست که قرار گرفتن ما در لیست سیاه FATF یک امتیاز منفی برای اقتصاد کشور است. وقتی عاملی در اقتصاد خرد و کلان کشور تاثیر منفی می‌گذارد، بسیار سریع آثار آن را در ارزش ریال مشاهده می‌کنید. ممکن است این نابسامانی در برخی اجناس کشش کمتر و دیر و زود داشته باشد، اما این اتفاق در تمام کالا و خدمات در داخل کشور رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه در یک اقتصاد قوی مشکلات خارجی نه اینکه تاثیرگذار نباشد، اما تاثیرگذاری کمتری دارد و این قانون فرصت‌ها و تهدیدها است، عنوان کرد: اگر چارچوب، ساختار و فرم اقتصادی ما قوی باشد، طبیعتا می‌تواند در مقابل برخی تهدیدات خارجی از خود مقاومت نشان دهد، اما وقتی اقتصاد ضعیف است و اشکالات زیادی در سیستم اقتصادی و رانت، اختلاس‌های عجیب، ضعف پولی و سیستم مالی در کشور وجود داشته باشد، آسیب‌پذیری ما را بالا می‌برد.

مرصعی ادامه داد: با وجود این مسائل یک تهدید خارجی مانند تهدید سیاسی FATF تاثیر بیش از حد معمولی در این موضوع دارد، اما همه موضوع این نیست، بخشی از نوسانات غیر متعارف نیز به عملکرد داخلی خود ما برمی‌گردد که همه این عملکرد را نمی‌توان ناشی از مدیریت غلط و اشتباه و انجام ناخواسته کاری دانست، بخشی از آن هم کاملا برنامه‌ریزی و حساب شده بوده است.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی در خصوص وضعیت قیمت طلا و ارز در ماه‌های آینده، گفت: در سیستم داخلی ممکن است این روند همچنان افزایشی باشد. اگر سیاست‌گذاران داخلی بخواهند تغییر یا کنترل خاصی روی ارزش دلار انجام دهند، به احتمال بسیار زیادی در ایام بعد از عید و در ماه رمضان که تقاضا برای دلار کم خواهد شد، توان داخلی برای کنترل در فروردین و اردیبهشت بیشتر است، البته تمام مساله این نیست، بخش مهمی اثرات خارجی است و باید ببینیم سیاست‌ها و روابط بین‌الملل چه تاثیراتی بر وضعیت اقتصادی ما می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه مساله کرونا را هم نباید دست کم گرفت، تصریح کرد: کرونا در اقتصاد دنیا نیز تاثیر گذاشته و قوانین و مقررات اقتصادی داخل کشور نیز مانند کشورهای دیگر و اقتصاد بین‌الملل است. یک اقتصاد قوی و مطرح مانند اقتصاد چین با این بیماری تحت تاثیر قرار گرفته و بخشی از رشد قیمت جهانی طلا مربوط به همین بیماری است که بر اقتصاد چین و در نتیجه در اقتصاد جهان تاثیر گذاشته است.

مرصعی اضافه کرد: طبیعتا در داخل کشور ما نیز همین اثر منفی را با شدت و ضعف خواهد گذاشت. ما تا قبل از این موضوع نیز درگیر معضلات صادرات بودیم که اکنون بدتر خواهد شد، بیشتر محدود می‌شویم و چه واقعی و چه تصنعی تاثیر کلانی در صادرات ما خواهد گذاشت. طبیعتا این امر روی اقتصاد ما تاثیر خواهد گذاشت، البته بحران‌ها در تمام دنیا اتفاق می‌افتند و هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید که من به گونه‌ای سیاست‌ها و اقتصاد خود را برنامه‌ریزی می‌کنم که هیچ وقت با بحران مواجه نشوم، این حرف محال است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.