یک متخصص بیوتکنولوژی پزشکی با بیان اینکه مرگ‌ومیر حاصل از کورنا به مراتب از آنفولانزا کمتر است، گفت: از این فرافکنی که برخی رسانه‌های غربی به‌خصوص در فضای مجازی ایجاد کرده‌اند، نگرانم.

متخصص بیوتکنولوژی: مرگ‌ومیر حاصل از کورنا به مراتب از آنفولانزا کمتر است

قدس آنلاین؛ پرفسور علی کرمی، متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک درباره کرونا ویروس و حواشی پیش آمده از شیوع آن در برخی استانها کشورمان اظهار کرد: از این فرافکنی که برخی رسانه‌های غربی به‌خصوص در فضای مجازی ایجاد کرده‌اند، نگران هستم.

وی افزود: کورنا اصلا در مقایسه با آنفولانزای تیپ A و H۱n۱ که ۱۲۰نفر فوتی در پاییز سال گذشته در ایران داشته، مرگ و میرش بالا نیست؛ درست است که میزان سرایتش بالا است اما این هیاهو و هراس ایجاد شده در جامعه تعجب‌برانگیز است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) ادامه داد: بنده اپیدمی‌های زیادی در دنیا در ۴۰سال سابقه علمی خودم دیده‌ام و این کار هراس‌افکنی رسانه‌ای است و توصیه اول من این است که مردم نترسند.

کرمی با اشاره به اینکه کورنا بیشتر برای افراد با سن بالای ۵۰ تا ۵۵سال خطرناک است، تصریح کرد: اصلا ما یک مورد فوتی هم در کودکان، نوجوانان و جوانان بخاطر قوی‌تر بودن سیستم ایمنی‌شان نداریم.

وی با بیان اینکه افراد با سن بالا و مبتلابه بیماری‌های ریوی، کلیوی، جراحی شده و سرطانی‌ها که از ضعف سیستم ایمنی بیشتری برخوردارند در معرض خطر هستند، اضافه کرد: افراد عادی کمتر در معرض این خطر قرار دارند و برخی رفتارها در جامعه برای بنده تعجب‌برانگیز است؛ نمی‌دانم چرا مردم شایعات غیرمعتبر فضای مجازی را باور می‌کنند.

این متخصص بیوتکنولوژی پزشکی به "۸ دی" گفت: افرادی که زیاد سرفه می‌کنند و بیماری‌های تنفسی دارند مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا باید ماسک بزنند چون علایم این بیماری‌ها شبیه به کورنا است و این را تنها آزمایشگاه تشخیص می‌دهد.

کرمی با اشاره به اینکه تنها راه پیشگیری رعایت اصول بهداشتی است، متذکر شد: لمس سطوح در مراکز عمومی، درب‌ها، دستگیره‌ها در اتوبوس‌ و تاکسی و هر مکان عمومی صورت و چشم ها را لمس نکنید و دست‌ها را با آب و صابون مکرر بشویید.

وی با بیان اینکه فقط کسانی که سرفه و عطسه می‌کنند و بیماری تنفسی دارند باید ماسک بزنند، اظهار کرد: چون ثابت شده کورنا از طریق قطراتی که از طریق دهان در سرفه پرتاب می‌شود به افراد دیگر منتقل می‌شود و در مجموع باید اصول بهداشتی فردی و جمعی را رعایت کرد و جای نگران نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.