لرستان- سیل فروردین ماه اگر چه درس عبرتی برای مسئولان بود تا برای بارش های پائیزه و زمستانه آمادگی لازم را کسب کنند اما کمبود اعتبارات بنا بر گفته فرماندار پل دختر و هم چنین کندی عملیات احداث دیواره ساحلی حالا دست شهر را در برابر مقابله با سیل خالی گذاشت.

سیل دامن پل دختر را گرفت/دیواره های حفاظتی توان حفاظت ندارند

قدس آنلاین-گروه استان ها:  سیل فروردین ماه امسال در لرستان ۱۸ شهر و هزار و ۲۰۰ روستا و ۳۵ هزار خانوار را با خود درگیر کرد و حالا باری دیگر با شدت گرفتن بارش ها که از روز گذشته آغاز شده است بسیاری از مردم منطقه نگران تکرار این حادثه هستند.

خشک‌سالی دو دهه گذشته موجب شده بود تا بسیاری از مسئولان از لایروبی رودخانه‌ها غفلت کنند لذا در این مدت دهانه بسیاری از پل‌ها و آبراه‌ها درحالی‌که دچار آب شستگی شده بود به دلیل سهل‌انگاری ترمیم نشد و لذا این موضوع در تخریب سیل اخیر بسیار تاثیر گذار بود.

درس عبرت

طبق گزارش مسئولان آب و منطقه ای تعداد ۱۲۷ نقطه در استان لرستان نیاز به احداث دیواره ساحلی و لایروبی رودخانه‌ها دارد که از این تعداد ۴۰ نقطه در رودخانه کشکان قرار دارد.

اگرچه احداث دیوار های ساحلی برای محفاظت مردم سیل بسیاری مهم بود اما متاسفانه پس از گذشت 5 ماه و در تاریخ ۱۷ مردادماه  بود که مسئولان موفق شدند پیمانکار انتخاب کنند و لذا طبیعی است که این دیواره های حفاظتی امروز برای محافظت مردم کارایی ندارد.

پیش از این هم زمان با فرا رسیدن فصل پائیز سرپرست فرمانداری پل دختر بار ها با ابراز نگرانی از وضعیت «کشکان رود» هشدار داد: با توجه به نزدیک شدن به فصل بارندگی، چنانچه رسوبات بستر رودخانه کشکان لایروبی نشود آب با نخستین بارندگی به شهر پل‌دختر نفوذ می‌کند.

علی سیف  مهر ماه امسال در گفت و گو با قدس آنلاین بر ضرورت لایروبی رودخانه کشکان در شهرهای پل‌دختر و معمولان تأکید کرد و یادآور شد: با توجه به نزدیک شدن فصل بارندگی، چنانچه رسوبات بستر رودخانه کشکان لایروبی نشود آب با نخستین بارندگی به شهر پل‌دختر نفوذ می‌کند و البته این دغدغه ها و پیش بینی ها درست از آب درآمد زیرا بارش های سیل آسا شب گذشته به دلیل شدت و تناوب صبح سه شنبه «پل جهادگران» در خرم آباد را در خود غرق  و منازل و اماکن نوار ساحلی خرم آباد از جمله در منطقه کرگانه  وساحلی علوی را در محاصره قرار داد.

پل دختر بدون محافظ مانده است

شهرستان پل دختر که بیشترین آسیب ها را در سیل فروردین ماه متقبل شد به دلیل اینکه بخشی از دیواره ساحلی آن امسال تخریب شد حالا در برابر طغیان رودخانه کشکان بی دفاع مانده است.

اگر چه قرار بود بنا بر وعده عزیز الله مهدیان معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور این دیواره حفاظتی تا پایان امسال احداث وبه اتمام برسد اما بخشدار مرکزی پلدختر با بیان این که حوزه کشکان کانون بحران است، اظهار می کند: با توجه به تخریب بخشی از دیواره ساحلی و عدم تکمیل آن تاب آوری رودخانه کشکان به طور محسوسی کاهش یافته است و لذا طغیان رودخانه ،ضلع غربی شهر پلدختر را مورد تهدید قرار داده است.

کاییدی  با بیان این که دیواره ساحلی در روستاهای «بابازید» و «چم مهر» تکمیل نشده است، می افزاید: در این راستا درخواست شد تا اهالی این روستاها اسباب و اثاثیه ، اسناد ، مدارک ، خودرو، تراکتور و احشام خود را به محل های امن انتقال دهند.

وی ادامه می دهد: در همین رابطه تمهیداتی را اندیشیدیم تا  ساکنان روستاهای بخش مرکزی در معرض سیل  لوازم و اسباب و اثاثیه زندگی خود را  به سایت های سیل زدگان در روستاهای مورانی ، بابازید ، خرسدر، چم مهر و چم گز انتقال دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.