مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به زودی یک محموله بهداشتی شامل ماسک و محلول شستشو به صورت رایگان تحویل خراسانی ها خواهد شد.

توزیع رایگان ماسک و محلول شستشو برای تمام خراسانی ها / نشانی و زمان توزیع به زودی اعلام خواهد شد

دکتر حمیدرضا رحیمی در گفت و گو با قدس آنلاین عنوان کرد: به تازگی هیئت امنای ارزی وزارتخانه بهداشت، تمام تولیدات ماسک کشور و نیز ماسک های وارداتی را خریداری و تحویل گرفته است. این ماسک ها در قالب بسته هایی همراه با محلول شستشو و یکسری فرم های آموزشی، بسته بندی شده و به زودی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار داده خواهد شد و بین مردم توزیع خواهد گردید.

وی ادامه داد: توزیع این محموله در مراکز بهداشتی و درمانی منتخب استان خواهد بود. این مراکز در تمامی نقاط شهر در نظر گرفته شده اند تا مردم هر منطقه بتوانند به سهولت بسته ها را دریافت نمایند. اسامی و آدرس این مراکز بهداشتی متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه فرایندی در نظر گرفته شده است که این محموله به دست تمامی افراد برسد و سوء استفاده احتمالی در زمان توزیع اتفاق نیافتد، ابراز داشت: توزیع بسته های رایگان بهداشتی بر اساس کدهای ملی صورت خواهد گرفت. به این معنی که مردم در زمان توزیع باید کارت ملی خود را ارائه داده تا کد ملی آنها در سامانه ثبت شود. به این روش تمامی افراد می توانند بسته های بهداشتی را دریافت نمایند.

وی تاکید کرد: البته استفاده از ماسک و محلول شستشو به تنهایی کاری را از پیش نخواهد برد. مهمترین موضوع در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، دقت در انجام امورات بهداشتی شخصی از جمله شستشو مرتب دست هاست. همچنین باید از دستورالعمل دست ندادن و روبوسی نکردن و حفظ فاصله یک متر با یکدیگر، تبعیت کرد.

رحیمی با اشاره به این موضوع که بی توجهی در استفاده از ماسک ممکن است در آلوده شدن افراد تاثیر مضاعفی بگذارد، اضافه کرد: این احتمال وجود دارد که استفاده از ماسک، اعتماد به نفس کاذبی را در بعضی از افراد بوجود بیاورد. به عبارت دیگر ممکن است افراد تصور کنند که در مقابل ویروس بیمه شده اند.

وی افزود: این افراد با این تصور، در شستشوی دست ها کوتاهی کرده و یا نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند. در حالیکه انجام نکات بهداشتی بر ماسک زدن اولویت دارد. ضمن اینکه تاثیر گذاری ماسک تنها سه ساعت است و پس از آن باید تعویض شود. به همین دلیل به هیچ عنوان توصیه نمی شود که تمامی افراد از ماسک بخصوص ماسک های فیلتردار استفاده نمایند.

وی تاکید کرد: ویروس کرونا از طریق هوا منتقل نمی شود. این ویروس در ذرات بسیار ریز از دهان یا بینی فرد آلوده خارج می شود. اگر فاصله مناسب که حدود یک متر است، با بیمار رعایت شود این ذرات آلوده به افراد دیگر منتقل نخواهند شد. لذا اهمیت سطوح آلوده بسیار بیشتر از ذرات ویروس است و شستشوی دست ها تاثیر فراوان بیشتری از استفاده از ماسک خواهد داشت.

وی با ذکر این موضوع که نکات گفته شده آخرین دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی است بیان داشت: افرادی که مجبورند، برای کار یا موارد الزامی دیگر از محل های پرتراکم و شلوغ تردد کرده و یا در آن مکان ها حضور داشته باشند، باید از ماسک استفاده کنند.  

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: مهمترین اصل برای کنترل یک اپیدمی این است که چرخه انتقال شکسته شده و اجازه شیوع این اپیدمی داده نشود. به همین دلیل بهترین اقدامی که شهروندان می توانند انجام دهند این است که برای امور غیرضروری به هیچ عنوان از منازل خارج نشوند.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری عموم جامعه چرخه انتقال ویروس کرونا شکسته خواهد شد. این اتفاق را مسئولان و مدیران نمی توانند به تنهایی رغم بزنند. کنترل چرخه انتقال یک عزم ملی می خواهد و تمام افراد جامعه باید در آن نقش داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.