عبدالله افشار گفت: متاسفانه مردم با مراجعه به فضای مجازی نظافت منزل یا ساختمانشان را به فردی می سپارند که بعضا نه جا دارد و نه مکان مشخصی و فقط چیزی جز یک آگهی در فضای مجازی نیست

مردم به آگهی های سایتهای مجازی اعتماد نکنند

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: فعالیت شرکت‌های خدمات نظافتی منازل و ساختمان ها با کیفیت متفاوتی ارایه می‌شود برخی مشتریان از خدمات این شرکت‌ها رضایت دارند و برخی نیز گلایه‌ها و شکایت‌هایی را مطرح می‌کنند. فعالیت این شرکت‌ها قاعدتا باید براساس مصوبه‌ای به اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان سپرده شود اما این اتفاق عملا نمی افتد.

اما در این میان حضور برخی سایتهای مجازی گاهی مشکلاتی ایجاد می کنند که برای فرد مصرف کننده خسارات جبران ناپذیر به بار می آورد. هر چند نمی توان تبلیغات کاغذی فراوانی را هم که در این زمینه در سطح شهر انجام می شد نادیده گرفت. عبدالله افشار رئیس اتحادیه خدمات نظافتی در توضیح وضعیت افزایش کارگران نظافتی به قدس آنلاین گفت: افزایش قیمت دستمزد نظافتچی ها براساس افزایش های قانونی است که اداره کار در پایان هر سال برای حداقل کارگر ساده  معمولا منظور می کند پس بنابراین نسبت به پارسال هم دستمزد کارگران نظافتی افزایش پیدا خواهد کرد. این افزایش قیمتی بر اساس حق بیمه، مواد تنظیفی و مصرفی که استفاده می کنند و...چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد خواهد بود.

افشار ادامه داد: البته این افزایش نرخ مربوط به مراکزی است که مجوز های لازم برای فعالیت را دارند هر چند در واقع هیچ کدام از این مراکز هم هیچ نرخ مشخصی برای خدماتشان ندارند. چون گاهی پیش می آید کارگر متخصصی به محل اعزام می شود که دستمزد این کارگر متناسب با محل، میزان کاری که قرار است انجام بدهد و...متفاوت است بنابر این اینگونه نیست که دو کارگر یک دستمزد یکسان داشته باشند بلکه این قیمت توافقی است و در واقع قیمت بعد از بازدید تعیین و توافق می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که کارگر متخصص با کارگر معمولی چقدر فاصله نرخی دارد گفت: یک کارگر متخصص نسبت به یک کارگرد ساده  ۳۰ افزایش دستمزد دارد که البته باز هم یادآور می شوم که این میزان دستمزد نسبت به توانایی و مهارت فرد مذکور افزایش خواهد داشت.

افشار در خصوص مشکلاتی که فضای مجازی برای شرکت های نظافتی ایجاد کرده اند گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در این فصل خیلی بیشتر از بقیه فصول با آن مواجه هستیم وجود قارچ گونه ای است که در این زمینه در سایتها و فضای مجازی می بینیم که متاسفانه تجربه این چند ساله نشان داده که اعتماد به این گونه تبلیغات ضررهای جبران ناپذیری را برای مصرف کننده به همراه دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه مردم با مراجعه به فضای مجازی نظافت منزل یا ساختمانشان را به فردی می سپارند که بعضا نه جا دارد و نه مکان مشخصی و فقط  چیزی جز یک آگهی در فضای مجازی نیست و دقیقا چون کاربلد نیست مثلا می خواهد یک پارکت را تمیز کند آن را خراب می کند و چون مجوز و جای مشخصی هم ندارد نمی شود این قضیه را به صورت رسمی و از طریق جایی مثل اتحادیه و به صورت  قانونی پیگیری کرد. در حالیکه کارگران نظاقت چی که از مراکز مجوز دار اعزام می شوند برای وود به منازل مردم کارت دارند و قابل اعتماد هستند.

افشار در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر چند درصد از مراکز خدماتی غیر مجاز فعال می کنند گفت: معمولا در اخر سال دیگر فعالیت این مراکز درصدی نیستند و هر کسی به فضای مجازی دسترسی دارد می تواند اگهی نظافت بدهد این میان مخاطبان هستند که باید در این زمینه هوشیار باشند.

هر چند این مورد هم قابل توضیح است که پیش می آید که کارگری از سمت یک شرکت به یک متقاضی معرفی می شود به محض اینکه می بینند یک نفر کارش خوب است می گویند تو به شرکت چه کار داری بیا برای خود ما کار کن، شماره ات را بده و بعد فارغ از اینکه چه تعهداتی در شرکت برای آن کارگر و متقاضی در نظر گرفته شده است این فرد را به صورت خصوصی به کار میگیرند.

مشکل دیگری هم که متوجه خانواده هااست این است که متاسفانه اغلب خانواده ها کارگری را که از طرف دفتر خدمات نظافت اعزام می شود را برای دفعات بعد بدون هماهنگی با شرکت برای امورات منازل به کار می گیرند که این قضیه بابت هزینه به ضرر شرکت است. چون برخی شرکت ها هستند که با کارگر قرار داد می بندند و این کارگر چه اعزام بشود چه نه حقوقش را دریافت می کند و این قضیه می تواند شرکت را با لطمات مالی مواجه کند.

رئیس اتحادیه صنف تزئینات ساختمان اضافه کرد: دستمزد کارگران نظافت چی نسبت به منطقه، نوع کار و میزان کاری که از صبح تا  شب ارائه می دهند و... متغییر است.

افشار در توصیه به همشهریان در استفاده از کارگران نظافتچی گفت: در وهله اول برای کمک گرفتن از کارگران نظافتچی به هیچ عنوان به فضای مجازی مراجعه نکنند، اگر به بخش آگهی های روزنامه ها هم مراجعه می کنند حتما از وجود پروانه کسب این مراکز اطمینان حاصل نمایند و مهمتر این که از مردم می خواهم که همه این گونه امورات را به روزهای پایان سال موکول نکنند تا آخر سال با مشکلاتی که به آن اشاره کردیم مواجه نشوند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.