گزارش‌های رسمی حکایت از کاهش استقبال مردم استان برای اهدای خون دارد و این احتمال که ترس از ابتلا به بیماری کرونا یکی از دلایل اصلی کم شدن مراجعات به پایگاه‌های انتقال خون شده دور از ذهن نیست.

ذخایر خونی در وضعیت قرمز

مهدی کاهانی مقدم/

 گزارش‌های رسمی حکایت از کاهش استقبال مردم استان برای اهدای خون دارد و این احتمال که ترس از ابتلا به بیماری کرونا یکی از دلایل اصلی کم شدن مراجعات به پایگاه‌های انتقال خون شده دور از ذهن نیست. این در حالی است که مسئولان اداره کل انتقال خون خراسان رضوی در هفته‌های اخیر بارها نسبت به کم شدن ذخایر خونی استان هشدار داده و تأکید کرده‌اند که در صورت ادامه روند فعلی، در تأمین خون مورد نیاز بیماران با مشکل مواجه خواهیم شد.

در آخرین اطلاعیه این نهاد آمده است: ذخایر خونی برای تمام گروه‌های خونی در خراسان رضوی رو به کاهش است؛ لذا از زائران و مجاوران بارگاه رضوی تقاضا می‌شود به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه و به یاری بیماران نیازمند بشتابند.

در این اطلاعیه با اشاره به کاهش مراجعه مردم به پایگاه‌های انتقال خون، سیر نزولی آنان و افزایش نیاز مراکز درمانی به خون در روزهای پایانی سال تأکید شده است: در حال حاضر ذخایر خونی در خراسان رضوی کاهش یافته که ادامه این روند در روزهای آینده پاسخگویی به بیماران نیازمند و مراکز درمانی را با چالش مواجه خواهد کرد.

شنیده شده استقبال ادارات و نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی نیز برای استقرار پایگاه‌های سیار انتقال خون در محل فعالیتشان و به منظور تسهیل در مشارکت کارکنان در امر خیر و خداپسندانه اهدای خون کاری که تا پیش از این همواره مورد استقبال بود نیز بسیار کم شده و نزدیک به تعطیلی است.

این اتفاق در حالی است که انتقال خون خراسان رضوی تأمین خون ۶۰ بیمارستان در این استان را بر عهده دارد و سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس به شمار می‌رود و این کاهش استقبال و کم شدن ذخایر خون استان، بیماران نیازمند به خون و فراورده‌های خونی را با مشکل جدی روبه‌رو می‌کند.

* مشغله‌های ایام پایانی سال

معاون فنی و فناوری‌های نوین اداره کل انتقال خون خراسان رضوی البته دلیل عمده کاهش استقبال اهداکنندگان را مشغله‌های ایام پایانی سال مردم می‌داند و می‌گوید: این اتفاقی است که تقریباً در روزهای آخر هر سال شاهدش هستیم و از قبل نیز پیش‌بینی بخشی از این کاهش مراجعه مردم به پایگاه‌های انتقال خون را داشته‌ایم.

دکتر علی حسنی علاوه بر این، آلودگی هوا و شرایط آب و هوایی و ناپایداری جوی را از دیگر عوامل کاهش مراجعات مردم عنوان می‌کند و می‌گوید: آنچه مسلم است اینکه همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا ذخایر خونی استان به طور قابل توجهی کاهش یابد؛ از جمله تبعات این کاهش ذخایر خونی، ناتوانی در پاسخگویی به بیماران نیازمند است که عمدتاً در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند.

وی تأکید می‌کند: اگر این روند تداوم داشته باشد، با توجه به اینکه امکان واردات خون نداریم و از طرفی خون را نمی‌توان مثلاً در آزمایشگاه و کارخانه تولید کرد، نمی‌توانیم به نیاز هرروزه و مستمر بیماران به خون پاسخ دهیم و باید منتظر بحرانی بسیار بزرگ‌تر از کرونا باشیم.

معاون فنی انتقال خون خراسان رضوی در خصوص تأثیر کرونا بر کاهش مراجعه مردم برای اهدای خون اظهار می‌دارد: با توجه به اینکه تمامی راه‌های پیشگیری از بیماری کرونا در دسترس مردم قرار دارد و با رعایت نکات بهداشتی و مراقبت‌های ابتدایی می‌توان با آن مقابله کرد، نباید ترس از ابتلا به کرونا مانع حضور مردم در پایگاه‌های انتقال خون شود.

وی تأکید می‌کند: پایگاه‌های انتقال خون قاعدتاً محل حضور افراد سالم واجد شرایط اهدای خون است، ضمن آنکه در تمامی این پایگاه‌ها موارد احتیاطی و پیشگیرانه به شدت رعایت می‌شود؛ اطلاعیه‌های بهداشتی و نکات آموزشی لازم هم برای پیشگیری از این بیماری برای مراجعان نصب شده و تمام این موارد همچنین توسط پزشک و کارکنان مستقر در پایگاه به مراجعان آموزش داده می‌شود.

دکتر حسنی می‌گوید: نکته حائز اهمیت دیگر اینکه بیماری کرونا به هیچ عنوان از طریق خون منتقل نمی‌شود و این تصور درستی نیست که چون با خون سروکار داریم، احتمال ابتلا به بیماری کرونا بیشتر است.

وی همچنین با اشاره به دلیل دیگری که ممکن است در کاهش مراجعه اهداکنندگان مؤثر بوده باشد، تصریح می‌کند: ممکن است مردم با رعایت توصیه‌های بهداشتی مبنی بر پرهیز از ترددها و حضور غیرضروری در اماکن عمومی، به پایگاه‌های انتقال خون نیز مراجعه نکنند؛ اما تذکر این نکته مهم است که اهدای خون با توجه به نیاز مستمر به آن، به طور قطع باید در زمره کارهای ضروری مردم و نیکوکاران قرار گیرد.

وی درباره کاهش اعزام پایگاه‌های سیار به نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی نیز متذکر می‌شود که چون این پایگاه‌ها برای گرفتن خون از اهداکنندگان شاغل در همان نهاد مستقر شده و به طور معمول کارکنان واجد شرایط به نوبت مراجعه کرده و تنها افراد سالم واجد شرایط پذیرش می‌شوند، نباید جای نگرانی وجود داشته باشد.

دکتر حسنی در عین حال با ابراز نگرانی از بزرگنمایی درخصوص ترس از بیماری کرونا، تأکید می‌کند: هر چند در مورد این بیماری سوءتعبیر صورت گرفته اما لازم است مردم آن را جدی بگیرند و تمام نکات بهداشتی پیشگیرانه را رعایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.