۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸
کد خبر: 694347

سفر دو روزه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به هند در حالی به پایان رسید که هیچ خبری از انعقاد توافق‌های بزرگ تجاری بین دو کشور نشد.

ترامپ از کشور هفتاد و دو ملت دست‌خالی برگشت

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه سفرش به هند را با برگزاری نشست خبری در دهلی‌نو به پایان رساند.

به نوشته رسانه های هندی، علیرغم امضای توافق نامه‌ای برای فروش تجهیزات نظامی و تسلیحات پیشرفته از جمله بالگردهای آپاچی و ام اچ ۶۰ به ارزش سه میلیارد دلار ، خبری از عقد هیچ توافق تجاری بین این دو کشور در کار نبود.

در حالی که ترامپ در نشست خبری روز سه‌شنبه سعی کرد سفر به هند و عقد قرارداد تسلیحاتی با این کشور را بزرگ جلوه دهد اما پرواضح است که این سفر که هندی‌ها برای آن هزینه زیادی کرده بودند به هیچ وجه توقعات مقامات این کشور را برآورده نکرد؛ هرچند برخی رسانه های آمریکایی از جمله سی ان بی سی در تحلیل این سفر نوشتند که هند به محلی برای رقابت چین و آمریکا تبدیل شده است و ایالات متحده درصدد تقویت روابط خود با هند است.

این در حالی است که دونالد ترامپ پیش از آغاز این سفر، روابط تجاری دو کشور را مورد انتقاد قرار داده و خواهان تجدید نظر در وضع کنونی آن شده بود.

به گزارش سی ان ان، ترامپ چند روز قبل از آغاز سفرش به هند، از وضعیت روابط تجاری ایالات متحده- ابراز نارضایتی کرده و  دهلی نو را به نداشتن رفتار مناسب در برابر واشنگتن متهم کرده بود. 

اما انتقادهای ترامپ از روابط تجاری دولت هند با ایالات متحده محدود به این سخنان نماند و رئیس جمهور آمریکا ضمن انتقاد از سیسات های دولت «مودی» اعلام کرد که در این سفر و در روابط آینده تلاش خواهد کرد توافقات تجاری بهتری با دهلی نو وضع کند.

ترامپ که در استادیوم کریکت «موترا» در شهر احمدآباد هند و در حضور «ناندرا مودی» نخست وزیر هند سخنرانی میکرد رویکرد دولت مودی را مورد انتقاد قرار داد؛ مسئله ای که به دلیل آگاهی از روابط نزدیک ترامپ با مودی موجبات تعجب رسانه ها را نیز فراهم کرد. 

این انتقادات ترامپ اما در حالی مطرح میشد که پیشتر  مقامات ارشد هند دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات تجاری بین دو کشور را زیاده خواهی ها و درخواست های غیرمنطقی رئیس جمهور آمریکا و مقامات اقتصادی این کشور قلمداد کرده بودند.

در این رابطه و به عنوان مثال، علی رغم موافقت هند با واردات محصولات لبنی ایالات متحده، آمریکایی ها خواستار واردات دیگر محصولات آمریکایی به هند شده بودند و همین مسئله مذاکرات دو کشور در این زمینه را با بن بست مواجه ساخته بود.

طبق گزارش نیویورک پست، درخواست های زیاده طلبانه دولت ترامپ از هند در چارچوب و مطابق با رویکرد تجاری تمامیت خواهانه دولت ترامپ صورت گرفته بود به طوری که آمریکایی ها خواهان حداکثر امتیازات برای آمریکا در قبال واگذاری حداقل امتیاز به طرف مقابل شده بودند؛ از جمله مواردی که هندی ها از سوی ایالات متحده تحت فشار قرار گرفته بودند مسئله مربوط به شرکت های ارائه کننده کارت های اعتباری آمریکایی بود که طرف آمرکایی خواستارارائه شرایط بهتری شرایط بهتری برای این شرکت ها شده بودند؛ درخواستی که با مخالفت طرف هندی، موجب به تعویق افتادن مذاکرات دو کشور  شد.

در مقابل اما دهلی نو مذاکرات در این رابطه را به علت اینکه واشنگتن خواسته آنها را در رابطه با مورد آزمایش قرار گرفتن مواد خوراکی وارداتی از آمریکا رد کرده بود به تعویق انداختند.

لازم به ذکر است که واردات محصولات لبنی از آمریکا پیش از این به دلایل مذهبی از طرف مقامات هندی مورد مخالفت قرار گرفته بود و همین مسئله نارضایتی طرف آمریکایی را به همراه داشت.

پایگاه خبری اکونومیک تامیز با اشاره به اینت مطلب نوشت: "حداقل در بازه زمانی کنونی و در چنین شرایطی دولت آمریکا قصد ندارد وارد مذاکرات جدی با طرف هندی برای انعقاد قراردادهای بزرگ شود."

به نوشته این پایگاه خبری، سفر ترامپ به هند آنهم در سالی که ایالات متحده با انتخابات ریاست جمهوری مواجه است بیشتر با هدف تبلیغاتی صورت گرفته است؛ برنامه استقبال پرشکوه از دونالد ترامپ طی این سفر و امضای قراردادهای تسلیحاتی و برخی توافق ها در زمینه انرژی و موضوعات دیگر نیز در این راستا بوده است.

در عین حال با اینکه نخست وزیر هند وعده استقبال میلیونی به رئیس  جمهور آمریکا داده بود اما فقط جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در استادیوم کریکت «موترا» از ترامپ استقبال کردند؛ مسئله ای که مدنظر ترامپ نبود.

پایگاه خبری ام اس ان بی نیز به میزان استقبال جمعیت مردم هند اشاره کرده و نوشت که ممکن است ترامپ از عکاسان دولت بخواهد میزان جمعیت و استقبال مردم هند از وی را بالا نشان دهد بلکه شاید بتواند خود را راضی کند!

پایگاه خبری فوربس نیز در گزارش خود درباره سفر ترامپ به هند نوشت: "این سفر می تواند بر ۴.۵ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در آمریکا که هندی و یا آمریکایی - هندی هستند، تاثیرگذار باشد."

باید گفت که علیرغم این استقبال و تمجید فراوان سران دو کشور از روابط دوجانبه، ترامپ هندی‌ها را از امضای توافق های تجاری بزرگ با این جمله که "ما امضای قرارداد بزرگ تجاری با هند را به زمان دیگری موکول می کنیم. ممکن است این قرارداد قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر ۲۰۲۰ امضا نشود" عملا ناامید کرد.

طبق گزارش مجله اکونومیست، در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹، ارزش تجارت دوجانبه هند و آمریکا چیزی در حدود ۱۱۰ میلیارد دلار بوده است. در این بازه زمانی ارزش صادرات آمریکا به هند نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴درصد افزایش نشان داده و به رقم ۴۵/۳ میلیارد دلار رسید؛ در حالی که ارزش واردات آن از هند با ۵درصد افزایش، ۶۵/۶ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

با این حال رئیس  جمهور آمریکا در جریان سخنرانی در احمدآباد مدعی شده بود که "در دولت من حجم بازرگانی میان دو کشور بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است." 

باید گفت که علی رغم پیش بینی شورای همکاری راهبردی هند و آمریکا که ارزش تجارت دوجانبه هند و آمریکا تا سال ۲۰۱۵ را ۲۳۸ میلیارد دلار برآورد کرده است، اختلافات تجاری دو کشور و بی نتیجه ماندن مذاکرات دو جانبه در این زمینه باعث شد تا «رابرت لایتزیر» نماینده ارشد تجاری آمریکا سفر خود را به هند در اواسط فوریه ۲۰۲۰ لغو کند.

برای ترامپ اما امضای توافقنامه تجاری بزرگ با هند آن‌هم قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری حائز اهمیت خواهد بود چرا که او در نظر دارد تا نه فقط به مردم آمریکا نشان دهد که رویکرد تجاری او که بر حمایت گرایی استوار است، علاوه بر دستاورد اقتصادی برای آمریکا دربردارنده موفقیت برای متحدان این کشور هم است؛ با این حال بعید به نظر می‌رسد که طرف هندی در مذاکرات تجاری آینده بخواهد امتیاز قابل توجهی به دولت آمریکا بدهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.