اگر این ادعا صحت داشته باشد باید گفت یک جنایت بزرگ زیست محیطی در کشور اتفاق افتاده است که باید خاطیان را به اشد مجازات محکوم کرد. اما هنوز هیچ مرجع رسمی این خبر را تایید نکرده است

کشف راز مرگ مشکوک 20 هزار پرنده مهاجر در میانکاله/ پای یک تسویه حساب در میان بود

به گزارش قدس آنلاین، بیش از یک ماه از تلفات دردناک پرندگان در میانکاله می‌گذرد و علی‌رغم اعلام پایان یافتن این تلفات اما همچنان ادامه دارد، از یک ماه گذشته تاکنون، ده‌ها هزار پرنده‌ مهاجر که برای زمستان‌گذرانی، تالاب میانکاله در شرق استان را انتخاب کرده بودند، تلف شده‌اند و این در حالیست که بررسی و نمونه‌گیری از لاشه پرندگان بیانگر وجود سم بوتولیسم به‌عنوان علت اصلی این مرگ و میرهای دسته‌جمعی بوده است.

تلفات در کانون اصلی سواحل قلعه‌پایان تا هشت‌تیکه گلوگاه از دوم بهمن ماه امسال تاکنون، یعنی بیش از یک‌ماه ادامه دارد و فرضیه استفاده از سموم کشاورزی برای تلف کردن پرندگان با وجود بیانیه‌ای که توسط شکارچیان اعلام شده، در مقابل سم بوتولیسم که توسط دامپزشکی اعلام شده است، قوت گرفت.

انتشار سم در میانکاله که از ابتدا توسط منابع محلی و دوستداران محیط زیست بارها و بارها اعلام شده بود، با اعلام رسمی شکارچیان، درست از آب در آمد. در صورت درست بودن مسأله، نمی‌توان به‌راحتی از این فاجعه زیست‌محیطی عبور کرد

البته احتمال وجود سم در میانکاله و در محل تلفات پرندگان از همان ابتدا توسط برخی از دوستداران محیط زیست اعلام شده بود اما چون مرجع اصلی چگونگی تلفات دامپزشکی بود؛ علل اصلی باید توسط این مرجع اعلام می شد که علت اصلی سم بوتولیسم توسط دامپزشکی اعلام شد.

و اکنون انتشار سم در میانکاله که از ابتدا توسط منابع محلی و دوستداران محیط زیست بارها و بارها اعلام شده بود، با اعلام رسمی شکارچیان، درست از آب در آمده و در صورت درست بودن مسأله، نمی‌توان به‌راحتی از این فاجعه زیست‌محیطی عبور کرد.

شکارچیان در این پیام که به پیوست این خبر ارسال شده به صراحت اعلام کرده‌اند که با وجود دارا بودن پروانه شکار، اجازه شکار توسط محیط زیست داده نشده و این یک هشدار جدی است و اگر توجه نشود تبعات بیشتری به همراه خواهد داشت.

به راستی نمی‌توان از کنار این قضیه و این فاجعه دردناک مرگ و میر ده‌ها هزار پرنده برای تسویه حساب شخصی به راحتی گذشت و مسؤولان امر باید در این زمینه پاسخگو باشند.

در کنار همه نظرات کارشناسان و دوستداران محیط زیست، مؤسسه مردم‌نهاد "پویش برساد شمال" در شهرستان گلوگاه هم از همان ابتدا بیانیه‌ای را صادر کرد و در آن خواهان استفاده از پروژه های مشارکت محور در محیط زیست برای ارتقای شاخص های زیست محیطی شدند تا پایداری سرزمین‌مان حفظ شود.

علی‌رغم تماس‌های مکرر با رئیس اداره محیط زیست بهشهر و ارسال پیام تاکنون و در زمان مخابره این خبر موفق به گفت‌وگو با وی نشده‌ایم و امیدواریم مسؤولان محیط زیست همچون همیشه برای برخورد با عاملان احتمالی این مرگ و میر دسته‌جمعی پرندگان اقدام کنند.

به گزارش فارس، خبر دردناک و فاجعه‌بار مرگ پرندگان در تالاب میانکاله همچون مرگ بسیاری از حیوانات و موجودات زنده در اقصی نقاط کشور و جهان، نشان از نابودی محیط زیست دارد، بی‌توجهی که اغلب به دستان انسان ها ایجاد می‌شود و بیانگر بی‌توجهی به نعمات الهی است و ترس‌مان از این است که این بی‌توجهی دامن‌مان را بگیرد و به عذاب الهی دچار شویم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.