استاد حوزه علمیه خراسان و سخنران حرم مطهر رضوی گفت: فرشتگان پس از مشاهده نزول فراوان رحمت های الهی به زمین در اولین شب ماه مبارک رجب، با شوق و رغبت فروان به زمین سمت سرازیر می شوند.

فرشتگان در لیله الرغائب به زمین سرازیر می شوند / نباید فرصت های معنوی این شب را از دست داد

حجت الاسلام و المسلمین سید جعفر طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: فرشتگان از زمانی که اهل زمین آلوده به گناه شده اند، رغبتی به آمدن به زمین ندارند، مگر اینکه خداوند به آنها ماموریتی بدهد. اما شب اول ماه مبارک رجب، آنقدر رحمت از آسمان به زمین نازل می شود که فرشتگان با شوق فراوان به سمت زمین سرازیر می شوند. لیله الرغایب یعنی شبی که رغبت ایجاد می شود.  

وی اظهار کرد: معنی دیگری که برای لیله الرغائب متصور است این است که اموات نیز پس از دست شستن از زندگی دنیوی رغبت چندانی به بازگشت به زمین ندارند. دلیل آن این است که دیگر نمی خواهند سختی های و مشکلات جان دادن را تجربه کنند. از طرفی آندسته از امواتی که صالح و شایسته بوده اند نیز با توجه به متنعم شدن از نعمات الهی تمایلی به بازگشت به زمین ندارند.

وی ادامه داد: اما اولین شب جمعه ماه رجب آنقدر نعمات الهی به زمین سرازیر می شود که مردگان نیز برای بازگشت رغبت پیدا می کنند. این معنی دیگری است که برای لیله الرغائب می توان متصور بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های خاص فرشتگان این است که آنها به هیچ عنوان گناهی انجام نمی دهند. به همین دلیل وقتی در اولین شب جمعه ماه رجب در زمین و در مجاورت بندگان صالح خدا و مجامع دینی حضور داشته باشند، وقتی دعایی انجام می شود آنها آمین می گویند و این دعاها به هدف اجابت نزدیکتر است.  

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در مفاتیح الجنان از وجود مقدس رسول اکرم(ص) در رابطه با اعمال اولین شب جمعه ماه مبارک رجب نماز مخصوصی نقل شده است که بین دو نماز مغرب و عشاء خوانده می شود. حال اگر مومنین در نماز جماعت حضور داشتند برای از دست ندادن فیض نمازهای جماعت می توانند دو رکعت از این نماز را بعد از نماز مغرب خوانده و باقی آن را پس از نماز عشاء بخوانند.  

وی بیان داشت: شب های جمعه همیشه شب های استثنایی بوده و برای استجابت دعا بسیار نافذ هستند. امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) و معصومین دیگر در شب های جمعه بسیار دعا می کرده اند. لذا شب های جمعه بویژه یک سوم آخر شب برای استجابت دعا بسیار سفارش شده اند. اولین شب جمعه ماه رجب که به لیله الرغائب معروف است از این جهت بسیار سفارش شده که بسیاری از خیرهایی که به مسلمانان می رسد از جمله مبعث حضرت رسول(ص) از این ماه شروع می شود.  

وی تاکید کرد: بر مسلمانان لازم است که از ابتدای ماه رجب بویژه اولین شب جمعه این ماه، خودسازی و عبادات خاص خود را شروع کرده تا در مبعث حضرت رسول عیدی مناسب را دریافت کنند. البته در دعاها باید فرج امام زمان(عج) و دعا برای سلامتی آن حضرت مد نظر بوده و بر دیگر دعاها ارجح باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.