مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی از تولید ۱۰۰ هزار اصله نهال روی پایه رویشی توسط این موسسه خبر داد.

تولید ۱۰۰ هزار اصله نهال پایه رویشی توسط موسسه بذر و نهال رضوی

به گزارش قدس آنلاین، سلمان سالاری با اشاره به آغاز عرضه نهال روی پایه های رویشی رضوی بیان کرد: از مجموع نهال های تولید شده، حدود ۴۰۰ هزار اصله نهال مثمر، روی پایه های رویشی و سایر نهال های مثمر به صورت پایه بذری تولید شده است.
وی درباره انواع نهال های مثمر پایه رویشی تصریح کرد: نهال های آلبالو و گیلاس روی پایه گزیلا؛ هلو، شلیل و بادام روی پایه GN؛ آلو، زردآلو و گوجه سبز روی پایه میروبالان و گلابی روی پایه پیرودوارف تولید شده است.
مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی ادامه داد: علاوه بر این، تمامی نهال های دانه دار و هسته دار بذری موجود است.
وی با اشاره به مفهوم نهال روی پایه رویشی گفت: نهال میوه از دو قسمت پیوندک که در بیرون از خاک است و یک پایه که در درون خاک می باشد، تشکیل شده است و نوع پایه مورد استفاده اثرات عمده ای بر رشد و ظرفیت تولید پیوندک در طول عمر باغ دارد.
سالاری ادامه داد: پایه های بذری به دلیل القاء رشد رویشی بیشتر در پیوند و ناهماهنگی رشد رویشی و زایشی و در نتیجه آن دیر به بار نشستن درختان، امروزه اهمیت کمتری دارند، لذا برای بهبود این مشکلات به پایه های رویشی رو آورده شده که بخش های بسیار کوچک گیاه نظیر جوانه ها، گره ها، قطعات برگ و... در محیط استریل رشد داده می شود.
وی افزود: همین امر باعث می شود تا گیاهان حاصله از نظر ژنتیکی همانند گیاهان والدین باشند.
سالاری با بیان این که استفاده از پایه های رویشی در احداث باغ های میوه دنیا به دلیل مزایای آن ها از سالیان قبل آغاز شده و در حال حاضر به شدت در حال توسعه است، خاطرنشان کرد: با استفاده از این شیوه نوین می توان علاوه بر کیفیت و یکدستی محصول، عملکرد محصول در واحد سطح را نیز افزایش داد.
وی هماهنگی بین رشد رویشی، زایشی و اندام هوایی و زمینی، زودباردهی و رسیدن به منفعت اقتصادی و همچنین مقاومت به کمبود آهن در شرایط خاک های آهکی کشور را از جمله مزایای نهال روی پایه رویشی عنوان کرد.
مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی ادامه داد: علاوه بر این می توان مزیت هایی نظیر رشد بسیار سریع، داشتن سیستم ریشه ای بسیار قوی، مقاومت خوب به آفات و بیماری های مختلف، تولید میوه های با کیفیت بالاتر و یکدست و نیز مقاومت به خشکی و کم آبی را نام برد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.