شهرام مرصعی گفت: چه دلیلی دارد نرخ دلار کم شود؟ شما اگر می ببینید در سال های گذشته نرخ تا ۱۹ هزار تومان هم آمده و بعد یا کنترل شد یا تدبیری بود که برگردد وقتی که نرخ ها به صورت هیجانی تغییر پیدا می کند این هیجان یک بازگشتی خواهد داشت.

دلار از ۱۶ هزار تومان هم گران تر می شود

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: نرخ دلار طی روزهای گذشته وارد کانال ۱۶ هزار تومان شد موضوعی که می تواند تحت تاثیر علل مختلفی از جمله شیوع ویروس کرونا باشد.

در همین رابطه شهرام مرصعی رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ های قیمتی ضمن بر شمردن دو شاخصه که از دلایل مهم افزایش قیمت دلار است گفت: من بارها به این نکته اشاره کرده ام که به دو شاخص بستگی دارد یکی قیمت جهانی طلا و دیگری نرخ برابری دلار با ریال در بازار آزاد.

وی افزود: متاسفانه نرخ برابری دلار با ریال مدتی است که تغییر کرده و بالا و بالا رفته اما در جریان هستید که هیچ عکس العمل خاصی از طرف بانک مرکزی در این راستا دیده نشده است. تا جایی که احساس می شود که همه این موضوع خارج از دغدغه، توان و کنترل بانک مرکزی باشد و شاید یکی از آن مواردی است و عمدا رها شده تا  به قیمت بالاتر برسد شاید از این طریق جبران کسری ریالی که در پایان سال دولت با آن مواجه می شود جبران کند.

مرصعی در خصوص دلایل این افزایش قیمتی گفت:  نرخ جهانی طلا به شدت بالا رفته و شیوع ویروس کرونا هم قطعا در این افزایش قیمتی تاثیر گذار بوده و اقتصاد چین را با مشکل مواجه کرده که بالطبع اقتصاد بین الملل را هم دچار مشکل کرده است و گرایش مردم هم به حفظ و خرید طلا در دنیا روز به روز بالا تر می رود. همه اینها باعث شده خواه ناخواه قیمت طلا در سطح جهانی تغییر پیدا کرده و بالا برود.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی ادامه داد: همه ساله در کشور شاهد ۲۰ الی ۲۰ و چند درصد افزایش قیمت نرخ ارز هستیم البته سالهایی را داشته ایم که بنابر سیاست های خاص نرخ ارز تغییر کرده و سیستم بانکی آن را درست کرده است که باز هم بوده سالهایی که یا این نرخ درست نشده یا به همان شکل رها شده است ولی به هر حال هر ساله و با توجه به این افزایش ۲۰ و چند درصدی باید در انتهای سال نسبت به ابتدا سال ۲۵ درصد رشد برابری ارز را داشته باشیم. اما ماه هایی از سال وجود دارد که سیستم بانک مرکزی می تواند کنترل بیشتری نسبت به نرخ ارز داشته باشد مثل فروردین ماه که درخواست برای ارز کم می شود می توانیم انتظار در دو ماه فروردین و اردیبهشت نظارت اندکی به صورت ظاهری و شعار گونه از بانک مرکزی داشته باشیم که می گویند ما نرخ ارز را کنترل کردیم و پایین آوردیم اما اساسا به خاطر این است که تقاضا در آن ماه ها کمتر است و این ها همه اگر و اما و شاید است برای اینکه نرخ برابری دلار و ریال شاخص اقتصادی جز کوچکی در بر میگیرد باید اصل داستان شاخص اقتصادی باشد

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است نرخ دلار از ۱۶ هزار تومان هم عبور کند گفت: بله چرا که نه، چه دلیلی دارد که کم شود؟ شما اگر می ببینید در سال های گذشته نرخ تا ۱۹ هزار تومان هم آمده و بعد یا کنترل شد یا تدبیری بود که برگردد وقتی که نرخ ها به صورت  هیجانی تغییر پیدا می کند این هیجان یک بازگشتی خواهد داشت. دلار به ۱۹ هزار تومان رسید ولی برگشت ولی من معتقدم دردراز مدت با بگیر و ببند اقتصای این قضیه درست نمی شود و نیاز به عقلانیت دارد و برنامه ریزی و حرکت های هیجانی و شعار گونه بحث را به جایی نمی برد که می بینید تاکنون هم نبرده و آن قیمت دلار ۱۱ هزار تومان را که با آن همه سر و صدا کنترل کردیم و به زیر ۱۰ هزار تومان رساندیم و لی الان شما شاهد آن هستید که در حال حاضر به ۱۶ هزار تومان رسیده است ولی طبیعتا در دوماه اول سال این رقم کاهش پیدا می کند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.