قم- با وجود تاکید بسیاری از مراجع و البته مصوبه شورای تامین استان قم در توقف موقت اقامه نماز جماعت در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با این حال برخی افراد در دو روز گذشته همچنان اقدام به برپایی نمازهای جماعت در حرم حضرت معصومه (س) کردند و مخالفت خود را با نصب نرده های فاصل با ضریح اعلام کردند.

برپایی نماز جماعت چالش جدید مسئولان و مردم قم

قدس آنلاین-گروه استان ها:  استان قم تاکنون با مثبت بودن آزمایش قطعی ۶۳ فرد مبتلا به بیماری کرونا بیشترین دربرگیری این ویروس را در سطح کشور دارد و ۱۶ تن نیز فوت کرده اند.

در همین رابطه بسیاری از علما، مراجع و آیات عظام از جمله آیات ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، موسی شبیری زنجانی، یوسف صانعی، بیات زنجانی و علیدوست در پیام های جداگانه بر ضرورت و حتی وجوب شرعی از رعایت ضوابط بهداشتی و پزشکی و توصیه مقامات پزشکی از جمله عدم حضور در اجتماعات و مراکز و اماکن عمومی تاکید کرده اند. 

پایگاه اطلاع رسانی حضرت فاطمه معصومه(س) دو روز پیش و پس از این که مصوبه شورای تامین در عدم برگزاری نمازجماعت در حرم نقض شد، مطلبی منتشر و از  اصرار جمع زیادی از زائران و خواست مردم نام برد که به گفته این پایگاه زمینه را برای اقامه نماز جماعت و برچیدن میله های حایل بین ضریح مقدس و زائران فراهم کرده بود. 

گفتنی است این آیین ها همچنان طی روزهای گذشته بر اساس خواست این افراد و بر خلاف مصوبه شورای تامین استان برگزار می شود و حتی مسوولان حرم نیز در آن حضور می یابند. 

با این حال مسوولان حرم در پاسخ به انتقادات تاکید می کنند که امر ضد عفونی کردن و رعایت مسائل بهداشتی به صورت مستمر در حرم مطهر و اطراف ضریح مقدس انجام می گیرد و به همین دلیل نگرانی از شیوع این ویروس در این مکان مقدس احساس نمی شود.

قم هراسی

در همین رابطه روز چهارشنبه یک ویدئوی کوتاه منتسب به آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که وی پس از برپایی نمازجماعت در کسوت امام جماعت در خصوص این موضوع می گوید« ما این حرم مقدس را دارالشفا می دانیم، دارالشفا یعنی مکانی که مردم برای درمان امراض روحی و روانی خود به آنجا مراجعه می کنند، بنابراین این جا باید باز باشد و مردم هم با قوت به زیارت مشرف شوند اما احتیاط را هم شرط می دانیم و مسائل بهداشتی را کاملا رعایت می کنیم.»

در همین رابطه عده ای از کاربران فضای مجازی و برخی فعالان رسانه ای و فرهنگی قم اعتقاد دارند که باید به مصوبه شورای تامین در راستای تامین امنیت مردم و حفظ سلامت آن ها احترام گذاشت اما برخی دیگر نیز از اقدامات اخیر حمایت کرده و با انتشار پست هایی دولت و جریان های - به گفته آنان - بی اعتقاد را متهم به "قم هراسی" کرده اند که به بهانه کرونا قصد تضعیف ارزش ها و معنویات دارد. 

اکنون این دو قطبی ایجاد شده در قم، به چالشی برای مقامات استان و متولیان ارشد دینی و فرهنگی آن تبدیل شده و و به باور برخی ناظران بیم آن می رود که عدم مدیریت صحیح آن بر ابعاد این موضوع در روزهای آینده بیفزاید. 

تعطیلی برنامه های مسجد جمکران

در همین حال معاون خدمات زائرین مسجد جمکران نیز از تعطیلی تمامی برنامه‌های تجمعی مسجد از قبیل کارگاه‌های آموزشی، قرآنی، موزه دین و دنیا، حلقه‌های معرفت و نمایشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی خبر داد.

بنا بر گزارش روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، ابراهیم صدوقی اظهار کرد: باعنایت به اهمیت جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در مسجد مقدس جمکران در دو حوزه فرهنگی و خدماتی بهداشتی در کنار دستگاه‌های خدوم استانی اقدام‌های پیشگیرانه گسترده‌ای را انجام می‌دهیم.

صدوقی با اشاره به اینکه مراسم رسمی مسجد ازجمله دعای توسل، کمیل، ندبه و غیره به مراسم غیررسمی تبدیل‌شده و به‌صورت خلاصه توسط حوزه معاونت فرهنگی این مکان مقدس برگزار می‌شود، گفت:کفشداری‌ها پلاسیتک‌های یک‌بارمصرف در اختیار زائرین و نمازگزاران قرار می‌دهند تا از انتقال ویروس جلوگیری شود؛ همچنین برگزاری تمامی سمینارها، همایش‌ها، برنامه‌های فرهنگی اردویی و کاروانی و غیره تا اطلاع ثانوی به‌صورت تعویق درآمد.

معاون خدمات زائرین مسجد مقدس جمکران با اشاره به این‌که به کاروان‌ها اعلام شد که به مدت دو هفته از حضور در مسجد  جمکران خودداری کنند، بیان کرد: محراب و دیواره‌های مسجد مقام و مسجد حضرت زهرا (س) شست‌وشو و ضدعفونی شده و آموزش لازم به نیروهای واحد خدمات جهت شست‌وشو و ضدعفونی کردن داده‌شده است و در هر سه شیفت کاری، تمامی موارد سرویس‌های بهداشتی برادران و خواهران به‌صورت دائم ضدعفونی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.