قدس آنلاین- در روزهایی که «تحریم» اقتصاد ایران را هدف قرار داده بود لذا بسیاری از مسئولان انتظار داشتند که با استفاده از فرصت گردشگری بخشی از این تحریم را خنثی و با جذب گردشگران و توریست‌ها به اقتصاد کشور کمک کنند اما متأسفانه با پیدا شدن سروکله ویروس کرونا حال این بخش نیز مورد تحریم قرار گرفت.

«کرونا» جان گردشگری را می گیرد/وقت مناسبی برای سفر نیست

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگر تا دیروز بسیاری از مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه گردشگری دغدغه تأمین سوخت سفر و یک باک اضافی بنزین را داشتند اما حالا این ویروس فراگیر قلب اقتصاد گردشگری را نشانه گرفته است.

خسارت به جامعه هتل داران

جامعه هتلداران که بر این خیال بود تا نوروز امسال با بهره‌گیری از ظرفیت تخت‌های خالی بتواند مرهمی بر درآمد صنعت گردشگری بگذارد اما حالا با لغو تمامی رزروهای اینترنتی در شوک رفته است.

لغو شدن رزرو تمامی هتل‌ها و هم‌چنین ممنوعیت ورود مسافران عراقی به بسیاری از استان‌ها برای جامعه هتلداران بسیار سنگین تمام‌شده است و بنا بر گفته آن‌ها ضرر اقتصادی غیرقابل جبرانی آن‌هم در آستانه عید نوروز به آن‌ها تحمیل می‌کند.

رئیس جامعه هتلداران کردستان در همین رابطه اظهار می‌کند: بر اساس قانون در صورت کنسل شدن رزروها باید هتل‌ها پول شب اول را از مسافر دریافت کنند اما چون این شرایط به‌صورت غیرعادی و براثر اجبار پیش‌آمده، هتل‌های کردستان تمام پول رزروهای کنسل شده را به رزرو کنندگان برگرداندند.

حمید حمیدی اضافه کرد: متأسفانه ممنوعیت ورود مسافران عراقی به استان نیز ضرر بزرگی به هتل‌ها وارد کرده است و لذا باید برای حل این بحران چاره‌ای توسط مسئولان اندیشیده و در برخی هزینه‌های هتل داران بخشودگی اعمال شود.

وقت مناسبی برای شمال نیست

افزایش آمار سفر به استان‌های شمالی طی روزهای گذشته با واکنش‌های بسیاری از طرف مردم استان‌های گیلان و مازندران روبرو شد.

مردم خونگرم و میهمان‌نواز مازندران با راه‌اندازی پویش مردمی با عنوان «ممنوعیت ورود مسافر به شمال کشور» در راستای کنترل بیماری کرونا از مردم درخواست کردند تا وقت دیگری را برای سفر به این استان انتخاب کنند.

مردم مازندران در شبکه‌های مجازی اظهار کردند برای جلوگیری شیوع این ویروس می‌خواهند که هم‌وطنان در این برهه زمانی خاص به استان‌های شمالی سفر نکنند.

دکتر سید عباس موسوی  رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز اگرچه قبل از این در مورد سفر به مازندران هشدار داده بود لذا باری دیگر از مردم  خواست تا فعلاً از مسافرت غیرضروری به این استان خودداری کنند.

عذرخواهی بوشهری‌ها از مردم ایران

استان بوشهر به دلیل برخورداری از آب‌وهوای گرم در تمامی طول سال پذیرای بسیاری از مسافران و گردشگران از سراسر کشور است که این حجم از مسافر نقش بسزایی در اقتصاد افراد محلی در این استان دارد اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا مردم میهمان‌نواز این شهر با ابراز شرمندگی از مسافران درخواست کرد که سفر به این استان خودداری کنند.

استان بوشهر با توجه به آب‌وهوای معتدل و مطلوب، سواحل زیبا، به‌ویژه در ماه‌های بهمن، اسفند و فروردین پذیرای میلیون‌ها مسافر و گردشگر از نقاط مختلف کشور است که بخشی از آن‌ها نیز برای خرید از بازارهای تجاری بندرهای این کشور  به‌ویژه گناوه، دلوار، کنگان، عسلویه و غیره به این استان سفر می‌کنند .

اگرچه بوشهری‌ها قدمت دیرینه‌ای در میهمان‌نوازی داشته و در این راستا زبان زد خاص و عام هستند  و هرساله در زمره استان‌های برتر گردشگری قرار می‌گیرند اما امسال ظاهراً عطای تمامی این القاب را به لقایش بخشیده‌اند!

  شیوع کرونا و این نگرانی اقشار مختلفی ازجمله فعالان مدنی، خبرنگاران، فعالان اجتماعی و کاربران فضای مجازی را بر آن داشت تا یک‌صدا خواستار کنترل مبادی ورودی استان و حتی ممانعت از ورود گردشگران و مسافران به استان بوشهر شوند.

 این درخواست اعتراضی زمانی کلید خورد که با ورود مسافر از برخی استان‎های کشور تصاویری از پلاک خودروهای آن‌ها (به‌ویژه پلاک خودروهای شهرهای درگیر ویروس کرونا) در فضای مجازی منتشر و ایجادکننده موجی از نگرانی و هراس در بین شهروندان شد.

بیش از ۵۰۰ شهروند و فعال مدنی نیز با انتشار متنی از رئیس دانشگاه‎ علوم پزشکی و فرمانده انتظامی استان بوشهر درخواست کردند در مبادی ورودی استان تمهیدات ویژه‌ای لحاظ شود.

هجوم گسترده مسافران از سراسر کشور به بندر تجاری گناوه اتحادیه اصناف این شهرستان را وادار کرد تا برای جلوگیری از شیوع این بیماری دست به تعطیلی ۵ روز ه کسب‌وکار خود بزنند!

خانه هستیم اما پذیرا نیستیم

ساکنان جزیره‌های قشم، کیش و هم‌چنین شهر بندری چهارفصل بندرعباس نیز که همیشه در میهمان‌نوازی شهره عام و خاص بوده است اما این روزها مردمانش با راه‌اندازی پویش خواستار محدودیت و حتی ممنوعیت مسافران و گردشگران هستند.

پویشی مردمی (کمپین) با محتوای «ما مردم جزیره قشم، کیش و بندرعباس جهت کنترل ویروس کرونا، خواهان کنترل و محدودیت تردد مهمانان به استان هرمزگان هستیم» در فضای مجازی هرمزگان تشکیل و کاربران با پیوستن به آن خواستار ممنوعیت سفر به استان هستند.

برخی مقام‌های شهرستانی و استانی نیز در قالب خبر یا صفحه شخصی خود به این پویش پیوسته و آن را تائید کرده‌اند.

کیانوش جهانبخش نماینده هرمزگان در شورای عالی استان‌ها و رئیس شورای اسلامی شهر قشم ازجمله افرادی هستند که به این پویش پیوسته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.