حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین حسین زاده بحرینی در نشست صمیمی اصحاب رسانه استان با نمایندگان منتخب خراسان رضوی گفت: مجلس باید نگاهش به داخل و اندیشه داخل، نیاز و توانایی داخل باشد که صراحتاً بگویم در این مجلس و مجلس‌های گذشته چنین باوری نبوده است.

مجلس دهم تفکر نگاه به داخل نداشت/ نشست صمیمی اصحاب رسانه استان با نمایندگان منتخب خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، نشست صمیمی نمایندگان منتخب مردم در خراسان رضوی در یازدهمین مجلس شورای اسلامی با اصحاب رسانه استان صبح امروز در دفتر مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی برگزار شد.

محسن نصرپور در ابتدای این جلسه گفت: در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی شاهد دو حماسه بزرگ ۲۲ بهمن و انتخابات پرشور مردم بودیم.

مدیرکل صداوسیمای مرکز خراسان رضوی ادامه داد: ما در مشهد بین کلان‌شهرهای کشور رتبه اول را در میزان مشارکت مردم در انتخابات داشتیم.

وی با اشاره به ۳۰ نظرسنجی صورت گرفته قبل و بعد انتخابات امسال توسط صداوسیما اظهار کرد: در مشهد ۱۷ نظرسنجی داشتیم که جالب است فقط نیم درصد نظرسنجی ما با واقعیت اختلاف داشت.

نصرپور درباره نتایج نظرسنجی چهار اسفندماه که درباره تعامل بیشتر نمایندگان با مردم بود توضیح داد: طبق نظرسنجی‌های ما اعتماد مردم به نماینده‌ها پایین است اما پیگیری مردم از طریق رسانه‌ها بالاست.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد ارتباط بیشتر نماینده‌ها با مردم می‌تواند در اقناع افکار عمومی مؤثر واقع شود.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی شایستگی فردی، تخصص، پاک دستی و متعهد بودن به‌نظام و انقلاب را از مؤلفه‌های مهم یک نماینده مجلس از دیدگاه مردم بر طبق نظرسنجی بیان کرد.

وی همچنین با اشاره به نظرسنجی چهار اسفند متذکر شد: از دلایل مهم شرکت نکردن بخشی از مردم در انتخابات تأثیرگذار نبودن مجلس در مسائل کلان کشوری و نداشتن اعتماد به انتخابات و رد صلاحیت بعضی کاندیداها و ترس از کرونا بوده است.

تنها استانی هستیم که نیاز به سرمایه‌گذار خارجی ندارد

در ادامه این نشست نماینده منتخب حوزه انتخابیه تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه گفت: مشکل اقتصاد کشور مشکل سرمایه نیست.

محسن زنگنه ادامه داد: تقریباً در استان خراسان بیشترین نقدینگی کشور را داریم و حقیقتاً تنها استانی هستیم که نیاز به سرمایه‌گذار خارجی ندارد.

وی بیان کرد: مشکل ما در استان خراسان نبود سرمایه اجتماعی یعنی نبود اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری اقتصادی است.

زنگنه تأکید کرد: سرمایه مردم یا به‌صورت ارز و طلا در می‌آید یا در بانک‌ها محبوس است و دیگر عزمی برای سرمایه‌گذاری ندارند.

وی با اشاره به نقش تأثیرگذار صداوسیما و رسانه‌ها برای اعتماد دوباره مردم به سرمایه‌گذاری در استان توضیح داد: در ایجاد فضای مطالبه گری فقط رسانه نمی‌تواند ورود کند و ابزارهای مکمل نیاز داریم، در دنیا هم همین‌طور است و نهادهایی هستند که به کمک رسانه برای مطالبه گری می‌آیند.

رسانه‌ها باید باعث فضای تعامل بین نخبگان و فرهیختگان باشند

نماینده منتخب حوزه انتخابیه تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه گفت: ما به‌عنوان یک‌نهاد قانونی و قدرتی که داریم به‌عنوان وکیل مردم باید به یک نقش‌های مکمل برای مطالبه گری به کمک رسانه‌ها بیاییم.

وی با اشاره به کلیدواژه «مجلس ۸۰ میلیونی» اظهار کرد: مجلس بدون حضور نخبگان کیفیت لازم را ندارد ما وکیل مردمیم و قرار نیست در همه مسائل صاحب‌نظر باشیم.

زنگنه در پایان تأکید کرد: فرهیختگان و نخبگان باید در مجلس دیده بشوند و رسانه‌ها با یک شعار مجلس ۸۰ میلیونی باید باعث ایجاد فضای تعامل بین نخبگان و فرهیختگان باشند.

بخشی از قوانین ما کاریکاتوری است

در ادامه این نشست نماینده منتخب کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن گفت: رسانه در جمهوری اسلامی با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران تفاوت دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد نیک‌بین با اشاره به معنای مجلس تراز توضیح داد: مجلس تراز مجلسی است که مطالبه مردم که همان مطالبات رهبری است را پیگیری کند.

وی اظهار کرد: بخشی از قوانین ما کاریکاتوری است یعنی در بخشی قانون آن‌قدر زیاد و چاق شده است و در بخشی دیگر مغفول مانده است.

نیک‌بین متذکر شد: در بحث فساد، شفافیت آرا برای نمایندگان مجلس اهمیت دارد و بحث اتاق شیشه‌ای برای مسئولین دولتی و نمایندگان باید باشد که مردم نظاره‌گر ما باشند که مثلاً فلان پول و فلان خانه چجوری به دست مسئولین رسیده است.

مجلس ریل‌گذاری برای دولت و مجلس‌های دیگر را انجام دهد

در ادامه این نشست نماینده مردم مشهد و کلات در یازدهمین مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح کشور نیاز به یک انقلاب سازوکاری دارد.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی افزود: نظام دیوان‌سالاری در حوزه‌های اقتصادی مشکل‌ساز شده است، در حوزه‌های استراتژیک هم اگر موفق عمل کردیم به خاطر بر هم زدن این نظام و مشارکت مردمی در نظام است.

نماینده منتخب مردم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس آینده اولین مجلس گام دوم انقلاب است اظهار کرد: این مجلس قرار است ریل‌گذاری برای دولت و مجلس‌های دیگر انجام دهد.

وی خبر داد: «مجلس مردم» عنوانی است که برای مجلس آتی در نظر گرفتیم که نقش نظارتی مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در مجلس باید نافذ باشد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه مجلس برای اصلاح نهادهای دولتی و اصلاح قوانین ابتدا باید خود را اصلاح کند ادامه داد: ۱۵ برنامه اصلاحی در حوزه‌های مختلف که نیاز است با کمک عزیزان منتخب کارشناسی شود آماده شده است که قرار است در این طرح ابتدا در آیین‌نامه داخلی مجلس اصلاحاتی هم انجام شود.

وی متذکر شد: در بحث شفافیت آرا زیرساخت‌ها را آماده کردیم و با مطالعه و پژوهش از دیگر کشورها این قضیه را بومی‌سازی کردیم.

اگر قانونی درست اجرا نمی‌شود رسانه باید به آن بپردازد

در ادامه این نشست نماینده منتخب حوزه انتخابیه سبزوار، جوین و جغتای و خوشاب و داورزن گفت: رسانه نقش مهمی در بازگرداندن مجلس به جایگاه خودش و نماینده به جایگاه خودش دارد.

علی‌اصغر عنابستانی ادامه داد: ما مشکل کمبود قانون نداریم و مشکل اجرای قانون داریم.

وی تأکید کرد: اگر قانونی درست اجرا نمی‌شود رسانه باید به آن بپردازد، مثلاً قانون رقابت در اصل ۴۴ که بخش زیادی از آن اجرا نمی‌شود و مغفول مانده است یکی از این قوانین است.

عنابستانی با اشاره به اینکه در استان یک همبستگی اجتماعی نمی‌بینیم و یک ازهم‌گسیختگی را شاهدیم توضیح داد: اگر همه باهم با یک نگاه جامع به استان نگاه کنیم می‌توانیم در توسعه استان روبه‌جلو حرکت کنیم.

وی تشریح کرد: مثلاً در شهرستان سبزوار فرودگاهی وجود دارد که در بعضی از مواقع شلوغ و بحرانی می‌تواند جایگزین فرودگاه مشهد باشد که متأسفانه بدان توجه نمی‌شود.

نماینده منتخب حوزه انتخابیه سبزوار، جوین و جغتای و خوشاب و داورزن در پایان تأکید کرد: لایحه دولت در شفافیت مناسب نیست چرا که فقط به مجلس و قوه قضاییه نگاه کرده است و دولت را از شفافیت مبرا کرده است.

توجه به مداخله گران اقتصادی باید اولویت در مجلس آتی باشد

در ادامه این نشست نماینده منتخب مردم از حوزه قوچان و فاروج در یازدهمین مجلس شورای اسلامی گفت: رسانه بازوی توانمند ارتباط مسئولین و مردم است.

علی آذری ادامه داد: ما از اول دنبال این هستیم که اعلام کنیم که اقتصاد یک نقطه مشترک است اما راهکارهای درست و اساسی را برای خودمان ترسیم نکردیم.

وی با اشاره به اینکه ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد و هفت درصد منابع جهان در این کشور است بیان کرد: آنچه در این کشور باعث مشکلات اقتصادی شده است تحریم‌ها نیست بلکه نبود اعتمادبه‌نفس در بین مردم و مسئولین است.

آذری اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد را راهکار اصلی رونق اقتصادی کشور دانست و بیان کرد: زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری را باید فراهم کنیم چراکه می‌دانیم دولت‌ها برای ما بودجه‌ای ندارند.

وی تشریح کرد: توجه به مداخله گران اقتصادی باید اولویت ما در مجلس آتی باشد که از ظرفیت خیرین و نهادهای انتفاعی برای رونق اقتصاد و سرمایه‌گذاری استفاده کنیم.

آذری با اشاره به تأثیرگذاری رسانه در افکار عمومی بیان کرد: رسانه‌های خارجی به کمک ابزاری که دارند در پروژه ناامید سازی مردم کار می‌کنند و ما باید با ظرفیت‌هایی که در رسانه‌های داخلی داریم با آنان مقابله کنیم.

تنزل نماینده به نیروی کمیته امداد

در ادامه این جلسه نماینده منتخب خواف و رشتخوار در مجلس یازدهم گفت: جایگاه نماینده از یک قانون‌گذار به یک نیروی کمیته امداد نزد مردم تنزل پیداکرده است.

حجت‌الاسلام اکبر احمدپور ادامه داد: این تلقی غلط دلیلش تشویق نماینده برای این انتظارات از سوی مردم است.

وی تشریح کرد: یکی از رسالت‌های اصلی نمایندگان بحث نظارت است که در مجلس به‌خوبی انجام نمی‌گیرد، این نظارت باید جامع باشد.

نماینده منتخب خواف و رشتخوار در مجلس یازدهم با اشاره به منطقه خواف و رشتخوار توضیح داد: در طول این ۴۰ سال خدمات بسیار پایینی در این منطقه صورت گرفته است و مردم در محرومیت هستند.

وی ادامه داد: معدن سنگ‌آهن در خواف که یکی از ظرفیت‌های اقتصادی شهرستان می‌تواند باشد به دلیل استفاده بی‌رویه و جاده نامناسب برای عبور کامیون‌ها در آن منطقه برای مردم مشکل‌ساز شده است.

حجت‌الاسلام اکبر احمدپور در پایان گفت: اگر احیاناً خود مجلس و نماینده مجلس وابسته به نهادهای قدرت باشد نمی‌تواند فساد زدایی کند.

مدیر یک خبرگزاری قدرتش به‌مراتب از یک نماینده مجلس بیشتر است

در ادامه این نشست نماینده منتخب حوزه انتخابیه فریمان و سرخس و بخش‌های احمدآباد و رضویه گفت: بهترین قدرت دست اصحاب رسانه است.

احسان قاضی‌زاده هاشمی افزود: هیچ کانال و مسیری بالاتر از قدرت رسانه نیست، مدیر یک خبرگزاری قدرتش به‌مراتب از یک نماینده مجلس بیشتر است.

وی تأکید کرد: مردم خیلی از خواسته‌های خود را به جای مطرح کردن آن با دهیاری و شهرداری به نماینده مجلس می‌گویند چراکه دیگر درب‌ها بر روی آن‌ها بسته است.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: در عرصه فساد ستیزی باید جزئی‌نگر باشیم و نباید نگاه شعاری داشته باشیم. یک پایه این فساد ستیزی رسانه‌ها هستند.

وی با اشاره به کارآمدی مدیران فعال اظهار کرد: کارآمدی رکن دیگر است که باید مدیران جزئی انقلابی و کارآمد و متعهد معرفی شوند.

نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: منتخبان جدید باید تلاش کنند که کارآمدی را زیاد کنیم و قوانین زایل و دست و پا گیر مردم را کم کنیم همچنین ارتباط نمایندگان با رسانه‌ها باید مداوم و پایدار باشد.

در این مجلس و مجلس‌های گذشته باوری به داخل نبوده است

در ادامه این جلسه نماینده منتخب مردم در حوزه انتخابیه مشهد و کلات در یازدهمین مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه به درون ستون خیمه اندیشه امام و رهبری است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین حسین‌زاده بحرینی افزود: یکی از جاهایی که مؤثر در این نگاه به درون است همین مجلس است، مجلس باید نگاهش به داخل و اندیشه داخل، نیاز داخل، توانایی داخل باشد.

نماینده مردم مشهد در دهمین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لازمه این امر باور مجلس به نگاه به داخل است که صراحتاً بگویم در این مجلس و مجلس‌های گذشته چنین باوری نبوده است.

وی ادامه داد: مجلس باید به قوه مجریه و قوه قضاییه مسیر را نشان دهد و بگوید با چه سرعتی و به چه سمتی برود.

بحرینی در پایان گفت: باید بستری توسط خود مجلس برای شفافیت آرا فراهم شود که مشخص باشد هر نماینده به چه علت با تصویب فلان قانون مخالفت و یا موافقت کرده است.

مردم باید در نظام احساس مالکیت کنند

منتخب مردم سبزوار در مجلس یازدهم نیز در این نشست گفت: مردم باید در نظام احساس مالکیت کنند.

بهروز محبی افزود: نمایندگان باید در معرض افکار عمومی باشند و همچنین سواد رسانه‌ای در جامعه باید ارتقا یابد.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در شناسایی منابع سرمایه‌گذاری فعال در استان ادامه داد: مجلس آینده باید مبتنی بر کار کارشناسی باشد، اشتغال و بیکاری از مهمترین موضوعات خراسان رضوی است و این استان با نرخ بیکاری بیش از ١٤درصد اوضاع نابسامانی دارد.

منتخب مردم سبزوار در مجلس یازدهم گفت: عده‌ای در انتخابات شرکت نکردند که این پیامی جدی است و باید به آن توجه کرد.

نظارت بر اجرای قوانین باید به خوبی صورت گیرد

در ادامه این جلسه منتخب مردم طرقبه، شاندیز در مجلس یازدهم نیز اظهار کرد: در بخش قانون‌گذاری نارسایی‌هایی وجود دارد و نظارت بر اجرای قوانین باید به خوبی صورت گیرد.

حسین عباس زاده افزود: با تفکر انقلابی باید مجلسی در تراز جمهوری اسلامی داشته باشیم.

شما نماینده مردمی که رأی ندادند هم هستید

در بخش دوم این جلسه غلامرضا بنی اسدی گفت: ما خبرنگاران به نمایندگی از افکار عمومی قطعاً مطالبه گری و ظرفیت اعتراضی جامعه را منتقل خواهیم کرد.

سرپرست روزنامه شهرآرا بیان کرد: در مشهد سرمایه است اما ما انتظار داریم مدیران کارآمدی برای بهره‌برداری درست از این سرمایه و مدیریت صحیح انتخاب شوند.

وی در پایان گفت: شما نماینده مردمی که رأی ندادند هم هستید و باید بررسی کنید که چرا پای صندوق نیامدند با کار فعال و جهادی خود مردم را به قطار انقلاب متصل کنید.

مهم‌ترین ابزار شفافیت رسانه‌ها هستند

مجتبی محمودی در این جلسه گفت: مردم تورم پرسش‌های بی‌پاسخ دارند.

این فعال رسانه‌ای بیان کرد: اگر صحبت از شفافیت می‌شود مهم‌ترین ابزار آن رسانه‌ها هستند پس باید به رسانه‌های داخلی اعتماد شود و پاسخگوی آن‌ها باشیم.

وی در ادامه با اشاره به خدشه‌دار شدن اخلاق عمومی اظهار کرد: در جریان احتکار ماسک می‌بینیم که این مسئله در میان مردم اتفاق افتاده است که بازخوردی از رفتار مسئولین می‌تواند باشد.

محمودی در پایان با اشاره به تعداد کم نمایندگان مجلس مشهد تأکید کرد: یکی از پیگیری‌های نماینده‌ها باید در همین بحث افزایش سهمیه نمایندگان مشهد باشد که می‌بینیم در بعضی از شهرها با جمعیتی نمایندگانی بیشتر در کرسی‌های مجلس دارند.

محافظه‌کاری دیگر از جانب رسانه‌ها و مسئولین پذیرفتنی نیست

در ادامه این نشست مدیر خبرگزاری فارس خراسان رضوی گفت: در جریان مصاحبه با نمایندگان منتخب در شهرستان‌ها خبرنگاران ما در خبرگزاری فارس برخی از نمایندگان را در حوزه پیدا نکردند!

ناصر نعمتی ادامه داد: این مسئله را این بار به پای تلاش ناکافی خود برای پیدا کردن نمایندگان می‌گذاریم اما مردم به شما اعتماد کردند و رای دادند تا ببینند این دفعه شما منتخبین برای آن‌ها چه می‌کنید و مسئله اعتماد مردم را باید جدی بگیرید.

وی با اشاره به لزوم ترمیم اعتماد مردم به رسانه‌ها و همچنین نمایندگان بیان کرد: این دست از جلسات برای دست‌گیری نمایندگان و اصحاب رسانه از همدیگر بسیار خوب است چراکه ما به دنبال مچ‌گیری از نمایندگان نیستیم.

نعمتی تصریح کرد: برخی از نمایندگان و مسئولین دولتی و کشوری که باید متعهد به مردم باشند متأسفانه متعهد به صندلی هستند که روی آن نشسته‌اند، ما از شما نمایندگانی که صندلی خود را از مردم گرفته‌اید انتظار مطالبه گری داریم.

وی در پایان تأکید کرد: محافظه‌کاری دیگر نه از جانب ما رسانه‌ها و نه از جانب شما نمایندگان برای مردم پذیرفته نیست.

نمایندگان در مجلس باید از رسانه‌ها کمک بگیرند

سردبیر اخبار مشهد در ادامه این نشست گفت: رسانه‌ها نباید مداوم به دنبال نمایندگان باشند، این نمایندگان هستند که برای پیشبرد اهداف و حرف خود در مجلس باید از رسانه‌ها کمک بگیرند.

جمال رستم زاده افزود: مثلا آقای احسان قاضی‌زاده با یک توییت چندین ماه رئیس فدراسیون فوتبال را به چالش کشید، پس ببینید نقش رسانه و بازتاب حرف نمایندگان چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به نقش انتقادی رسانه‌ها از همه نمایندگان اظهار کرد: مجمع نمایندگان استان به لحاظ رسانه‌ای به اندازه کافی قوی نیست و باید یک سخنگوی رسانه‌ای در بین خود داشته باشید.

اگر از ظرفیت رسانه‌ها استفاده می‌شد قانون شفافیت عملی می‌شد

مسؤول پایگاه خبری افق مشهد در ادامه این جلسه گفت: همه از انتظارات نماینده‌ها از رسانه‌ها صحبت کردند اما کسی از مشکلات رسانه‌ها حرفی نزد.

محمدرضا زارع افزود: نماینده‌های ما فقط به نشست خبری اکتفا می‌کنند و بعد و یا قبل از آن در دسترس خبرنگار نیستند.

وی با اشاره به زیربار نرفتن برخی از نمایندگان در بحث شفافیت به گفته‌ی آقای قاضی‌زاده هاشمی در مجلس گفت: اگر از ظرفیت رسانه‌ها استفاده می‌کردید و این اهرم فشار را وارد می‌کردید شاید در همین دوره موفق به عملی شدن این قانون می‌شدید.

علاوه‌براینکه نماینده مردم هستید در برابر حضرت رضا (ع) نیز مسئول هستید

هادی افشار صفوی در ادامه این نشست گفت: شما نمایندگان به طور خاص نماینده‌های مشهد علاوه بر اینکه نماینده مردم هستید در برابر حضرت رضا (ع) نیز مسئول هستید.

مدیر رادیو زیارت افزود: این شبکه رادیویی علاوه بر ایران در خارج از کشور نیز از طریق اینترنت قابل دریافت است و ظرفیت تولید محتوا به زبان‌های عربی، آذری و اردو را دارد.

وی با اشاره به مهم بودن بحث زیارت در استان اظهار کرد: ما از مجمع نمایندگان حال حاضر خواستیم که از بودجه زیارت برای این رادیو حمایت کنند و از شما نمایندگان منتخب هم همین تقاضا را داریم.

زهره رنگ آمیز، نماینده روزنامه اطلاعات نیز در این جلسه گفت: درست است که در مجلس دو نماینده خانم از استان خودمان بیشتر نداریم اما همه شما نمایندگان باید حامی منافع بانوان استان باشید.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.