۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
کد خبر: 694597

گاف رسانه‌ای معمولاً بخش جدایی‌ناپذیر کار در رسانه‌ است، ً اما این روزها به لطف شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها تقریبا هیچ فرصتی برای گاف دادن ندارند، چون با نخستین گاف، حسابی سوژه فضای مجازی می‌شوند.

پول‌های کثیف بهایی

گاف رسانه‌ای معمولاً بخش جدایی‌ناپذیر کار در رسانه‌ است، ً اما این روزها به لطف شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها تقریبا هیچ فرصتی برای گاف دادن ندارند، چون با نخستین گاف، حسابی سوژه فضای مجازی می‌شوند.

هرچند برخی از این گاف‌ها را می‌شود گذاشت به حساب خستگی عوامل یا داده‌های غلط موجود در اینترنت اما در مقابل، برخی گاف‌ها به قدری فجیع هستند که در مدت کوتاهی، رسانه‌مورد نظر را زیر فشار افکار عمومی قرار می‌دهند. درست مثل گاف جدید شبکه «من و تو» که سوژه طنز کاربران فضای مجازی شده است و حتی کار را به جایی رسانده که بسیاری از کاربران، کمپین تحریم این رسانه‌ را بابت گاف اخیرش، کلید زده‌اند.

به من و تو ایمان نمی‌آورید!؟

کار از جایی آغاز شد که شبکه لندنی من‌وتو که این روزها با پخش برنامه‌های ویژه درباره شیوع کرونا در کشورمان سعی دارد حسابی جو را متشنج کند، با یک سوتی غیرحرفه‌ای سوژه فضای مجازی شد.

ماجرا از این قرار بود که شبکه من و تو در برنامه «اتاق خبر» خود با انتشار تصاویری از «آیت الله بهجت» مدعی شد ایشان در واکنش به اوضاع اخیر ایران و برای شفای بیماران مبتلا به کرونا توصیه‌هایی مثل صدقه و توبه داشته‌اند! این البته درحالی است که آیت الله بهجت بیش از 10 سال پیش از دنیا رفته‌اند!

کاربران هم پس از انتشار فیلم سوتی شبکه من و تو در فضای مجازی، هشتگ مربوط به نام این شبکه را در توییتر فارسی داغ کردند. یکی از کاربران نوشته است: «حدود 11 سال بعد از فوت آیت‌الله بهجت، شبکه من و تو توانست با یک ارتباط خاص، نقل قولی از ایشان درباره ویروس کرونا را رسانه‌ای کند. واقعاً به من و تو ایمان نمی‌آورید؟»

کاربر دیگری هم نوشته است: «اصلاً به نظرم من و تو و اینترنشنال دارن زمین بازی رو به هم می‌زنند. به خدا ما هم راضی نیستیم سطح رقابت رسانه‌ای آن‌قدر سخیف باشه. واقعاً تو کل شبکه من و تو یک مسئول محتوا پیدا نشد که بدونه آیت الله بهجت بیش از 10 سال پیش از دنیا رفتن؟»

اصلاح گاف رسانه‌ای

بلافاصله پس از هجمه‌های رسانه‌ای علیه من و تو، این شبکه با لغو تکرار برنامه پخش شده در ساعت‌های ۱۲ شب، ۴ و ۷ صبح و پخش تصویری سیاه به جای آن، بدون هیچ‌گونه عذرخواهی از مخاطبانش ویدئوی اصلاح شده دیگری را در صفحه یوتیوب خود منتشر کرد که در آن، این بخش از برنامه حذف و ویدئوی دیگری جایگزین آن شده بود!

به این ترتیب که دست‌اندرکاران این شبکه در نیمه شب برنامه را مجدد با همان حرکات و همان پوشش و صحنه ضبط و این بار جملات را به شکل دیگری ادا و سپس این قسمت از ویدئو را جایگزین فیلم اصلی کردند.

البته دست‌اندرکاران شبکه من‌وتو به قدری از این گاف بزرگ دستپاچه شده بودند که حتی ماهیت خبرگزاری تسنیم را به یک روزنامه تغییر داده و از آن با نام «روزنامه تسنیم» یاد کردند!

6 آبان ماه

اما گاف جدید شبکه من و تو بهانه‌ای شد تا نگاهی بیندازیم به تاریخچه این شبکه انگلیسی که در 6 آبان 89 یعنی یک سال و چند ماه پس از رحلت آیت الله بهجت، تأسیس شد.

در ابتدا همه فکر می‌کردند مدیریت این شبکه را گوگوش (فائقه آتشین) خواننده دربار پهلوی برعهده دارد، اما بعدها مشخص شد استفاده از نام او فقط در حد تبلیغات بوده نه چیز دیگری و مدیریت این شبکه انگلیسی را کیوان و مرجان عباسی برعهده دارند.

کیوان عباسی پیش از راه‌اندازی شبکه من و تو، مدتی مدیریت شبکه سیاسی فارسی‌زبان آزادی را برعهده داشت که پس از مدتی به دلیل ضعف محتوا و پایین بودن کیفیت و عدم جذب مخاطب تعطیل شد.

کیوان عباسی پس از تعطیلی آزادی، کار خود را در فضای اینترنت شروع و شبکه «ببین‌تی‌وی» را راه‌اندازی کرد. این شبکه که فقط از طریق اینترنت قابل رؤیت بود با همکاری رها اعتمادی (بنی‌اعتماد)، تیام بصیر و تعدادی چند از دوستان آن‌ها تا مدتی فعالیت داشت و توانست مخاطب خاص خود را جذب کند اما به دلایل مختلف این کار نیز به سرانجام نرسید و پس از مدتی ببین‌تی‌وی هم تعطیل شد.

کیوان عباسی پس از این، به انگلیس مهاجرت کرد و با استفاده از تجربیاتش در زمینه رسانه، توانست سرمایه‌گذارهای لندنی را قانع کند که در کنار شبکه بی‌بی‌سی فارسی که فقط به پوشش اخبار و حواشی رسانه‌ای اختصاص دارد، شبکه‌ای را هم برای تأمین خوراک فرهنگی و پر کردن اوقات فراغت ایرانی‌ها تأسیس کنند. من و تو بلافاصله پس از تأسیس، با استفاده از کارمندان و تیم فنی و حتی آرشیو بی‌بی‌سی و حمایت‌های مالی و امنیتی تمام و کمال دولت انگلیس خودش را در دل ایرانیان حسابی جا کرد.

پول‌های یهودی و بهایی

کیوان عباسی به سرمایه‌گذارها قول داده بود من و تو تبدیل به شعبه فرهنگی بی‌بی‌سی شود. از همین نقطه بود که جریان یافتن سیل پول به سمت کیوان عباسی کلید خورد. هرچند مسئولان این شبکه بارها رد و بدل شدن پول‌های کلان در این شبکه را تکذیب کرده بودند اما در روزهایی که برنامه «آکادمی گوگوش» حسابی در کشورمان سروصدا به راه انداخته بود، مشخص شد فقط فائقه آتشین برای حضور در این شبکه بیش از یک میلیون دلار دستمزد گرفته است!

آن طور که خبرگزاری مشرق می‌گوید، کیوان عباسی که به خاطر تعلقش به فرقه بهایی و تعلق همسرش (با نام اصلی مرجان اسکندری فرزند فرهاد اسکندری، یهودی ایرانی ساکن سرزمین‌های اشغالی) به جامعه یهودی، کانال‌های ارتباطی با اعضای متنفذ این دو جامعه ثروتمند در لندن پیدا کرده بود، از طریق یکی از اقوام همسرش به نام «رهام هارونی» (یهودی) و اقوام بهایی خودش (بهروز عباسی، کارمند سابق شبکه صدای آمریکا و پسرعموی پدر کیوان و همچنین حسن اعتمادی، از کارکنان شبکه سلطنت‌طلب آزادی در آمریکا و خویشاوند همسر رضا پهلوی و البته پدر رها اعتمادی) توانست ترکیبی از پول یهودی-بهایی را برای پروژه به اصطلاح «انترتینمنت-سیاسی» خود سرخط کند.

وب‌سایت سازمان غیردولتی «خبرنگاران بدون مرز» به قلم یکی از گزارشگران خود در لندن در ۲۸ آگوست ۲۰۱۷، شرحی روشنگرانه درباره کیوان عباسی و چگونگی تأسیس «من و تو» ارائه داد که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانید:

«کیوان به پیشنهاد همسرش برای دیدار با رهام هارونی از اعضای تشکیلات یهودیان ایرانی در لندن که با مرجان نسبت خویشاوندی داشت، به آنجا رفت تا برای حمایت از بیزینسش با آنان مذاکره کند. از طرفی آشنایی کیوان با بهروز عباسی (پسر عموی پدرش) که در بخش فارسی صدای آمریکا کار می‌کرد و حسن اعتمادی، پسر دایی یاسمین اعتماد امینی و عضویتش در انجمن بهائیان ایرانی ایالات متحده، امید کیوان را به آینده دو چندان می‌کرد. ایده و شعارهایی که کیوان عباسی در زمینه تلویزیون‌داری ارائه می‌کرد بسیار مورد استقبال آنان قرار گرفت. این مذاکرات به تشکیل جلساتی با حضور فریبرز و بهروز عباسی و حسن اعتمادی انجامید که نتیجه این جلسات پیشنهاد راه‌اندازی شبکه تلویزیونی جدیدی توسط کیوان شد».

پیشنهاد 55 میلیون دلاری

هرچند با خواندن بخش‌هایی از این گزارش این‌طور به نظر می‌رسد که من و تو با سرمایه خصوصی در لندن راه‌اندازی شد اما بد نیست بدانید که این سرمایه خصوصی در پشت پرده از طریق ارتباطات خاص تاجران حامی من و تو با شبکه‌های اطلاعاتی و امنیتی بریتانیا، آمریکا و رژیم صهیونیستی تأمین شده‌اند. برای آنکه بهتر ماجرا را بفهمید، بد نیست این بخش از گزارش «گزارشگران بدون مرز» را هم بخوانید:

«روند موفقیت‌آمیز عملکرد برنامه‌سازان و ایده‌پردازهای تلویزیون من و تو و جذب مخاطبان بسیار، نظر سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی بسیاری را در لندن به خود جلب کرد؛ اما از آنجایی که کیوان و هیئت مدیره من و تو به‌خصوص پدرش نمی‌خواستند تلویزیونی که با یک گروه جوان راه‌اندازی شده بود، دولتی شود پیشنهاد سرمایه‌گذاران دولتی را رد کردند و با پذیرفتن پیشنهاد ۵۵ میلیون دلاری رابرت موقر بالیوزی که یک سرمایه‌گذار خصوصی به حساب می‌آمد، شرکت تلویزیونی مرجان را وارد مرحله جدیدی کردند تا این شرکت بیش از پیش حرفه‌ای‌تر به جلو رود».

رهبر کنگره جهانی بهائیان

بر اساس اطلاعاتی که خبرگزاری مشرق منتشر کرده، رابرت موقر بالیوزی فرزند «حسن موقر بالیوزی» است. حسن موقر بالیوزی هم پسر «علی محمد خان موقرالدوله» از اعضای خاندان «اَفنان» (نواده علی محمد باب، مؤسس فرقه بابیه) بود. حسن بالیوزی در بیروت و انگلستان تحصیل کرد، ساکن لندن شد و از سال ۱۹۳۷- ۱۹۶۰ ریاست محفل روحانی بهائیان بریتانیا را به عهده گرفت. اندکی پیش از مرگ شوقی افندی (وصی و جانشین بهاء‌الله) در سال ۱۹۵۷ هم یکی از اعضای حلقه رهبری فرقه بهایی موسوم به «ایادی امرالله» شد.

حسن بالیوزی سازمان‌دهنده نخستین کنگره جهانی بهائیان بود که در ۸ اردیبهشت ۱۳۴۲، با شرکت 15 هزار نفر در لندن برگزار شد. از ایران هزاران زن و مرد بهائی، با تسهیلات ویژه‌ای که دولت امیر اسدالله علم فراهم آورد، به این کنگره اعزام شدند. موضوعی که اعتراض شدید امام خمینی(ره) را برانگیخت.

حالا فرزند او رابرت (متولد ۱۹۴۴) در انگلستان، یکی از تاجران معروف در حوزه ساخت و ساز و املاک در لندن است که شرکتی به نام «Yorkter Limited» را اداره می‌کند. او که پس از مرگ پدرش، از رهبران ارشد جامعه بهایی بریتانیا شد، از ارتباطات گسترده‌ای با دولت بریتانیا و خانواده سلطنتی برخوردار است.

حالا احتمالاً خیلی راحت متوجه خواهید شد که چراعلاوه بر گردانندگان اصلی شبکه من و تو یعنی کیوان عباسی و رها اعتمادی که هر دو بهایی هستند، کارمندان این شبکه بیشتر از میان یهودیان و بهائیان انتخاب می‌شوند و در لایه‌های پنهان برنامه‌ها، کم و بیش به مواردی پرداخته می‌شود که باب دل سرمایه‌گذارهای من و تو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.