اگر تا دیروز نگران پیامدهای تعطیلات پیاپی مدارس در فصل زمستان و روزهای آلودگی هوا بودیم، حالا نگرانی از ابتلای دانش‌آموزان به ویروس کرونا و ضرورت اجتناب‌ناپذیر تعطیلی مدارس از یک‌سو و چگونگی جبران زمان از دست رفته از سوی دیگر موضوعی است که ذهن‌های بسیاری را به خود مشغول کرده است.

مدرسه به خانه می‌آید

قدس آنلاین:  اگر تا دیروز نگران پیامدهای تعطیلات پیاپی مدارس در فصل زمستان و روزهای آلودگی هوا بودیم، حالا نگرانی از ابتلای دانش‌آموزان به ویروس کرونا و ضرورت اجتناب‌ناپذیر تعطیلی مدارس از یک‌سو و چگونگی جبران زمان از دست رفته از سوی دیگر موضوعی است که ذهن‌های بسیاری را به خود مشغول کرده است.

در بلاتکلیفی میان تعطیلی تمام مدارس یا ادامه فرایند آموزش در برخی از مناطق کشور، علیرضا کمره‌ای، معاون آموزش متوسطه از آغاز آموزش دروس از امروز در شبکه آموزش خبر داده و گفته است: با توجه به اینکه تعطیلات بر جریان آموزش اثر گذاشته است، به این فکر افتادیم که باید به جریان آموزش دانش‌آموزان در منزل کمک شود.

وی با تأکید بر اینکه باید بستری فراهم شود تا اثر منفی تعطیلات بر آموزش با ایجاد موقعیت یادگیری در منزل کاهش یابد، درباره روند تعطیلی مدارس گفته است: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سیاست‌های مربوط به تعطیلی مدارس را در کل کشور اعلام می‌کند و اینکه چگونه و با چه ضرورت‌هایی این تعطیلی را اعلام می‌کند، یک موضوع کاملاً تخصصی است و آموزش و پرورش هم از سیاست وزارت بهداشت تبعیت می‌کند.

نگرانی خانواده‌ها کمتر می‌شود

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزشی ابتدایی آموزش و پرورش درخصوص رویکردهای وزارت آموزش و پرورش درباره تعطیلی‌ها و تداوم جریان آموزش می‌گوید: وزارت آموزش و پرورش با توجه به وضعیت کنونی کشور و حوزه مربوط به خود چند اقدام مهم را در دستور کار قرار داده که مهم‌ترین آن رویکرد حفظ سلامتی دانش‌آموزان است. معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارتخانه آموزش و پرورش با ایجاد کارگروه تخصصی دستورعمل‌های علمی و کاربردی را برای استان‌های کشور ارسال کرده است تا مدیران و معلمان در صورت باز شدن مدارس بر اساس آن‌ها فضای امنی را برای مدارس ایجاد کنند.

وی دراین باره می‌افزاید: ارتباط بین معلمان و کادر مدارس با خانواده‌ها در این بسته‌ها به خوبی لحاظ شده تا خانواده‌ها و دانش‌آموزان به بهترین شکل ممکن از سلامت خود مراقبت کنند. موضوع مهم دیگری که وزارت آموزش و پرورش براساس وظایف و مأموریت‌های ذاتی خود دنبال می‌کند اتخاذ راهکارهایی برای جبران زمان آموزش از دست رفته با توجه به وقفه پیش آمده در روند آموزشی است. نه تنها ویروس کرونا موجب تعطیلی مدارس شده است بلکه قرار گرفتن ایران در اقلیمی که به لحاظ جوی خطرهای زیادی را متوجه کشور می‌کند بسیاری از مناطق را در فصول پاییز و زمستان به دلیل وقوع سیل، زلزله یا سایر بلایای طبیعی به‌اجبار به تعطیلی می‌کشاند. در شهرهای بزرگی چون تهران، اصفهان و... نیز آلودگی و وارونگی هوا منجر به تعطیلی مدارس می‌شود، بنابراین با توجه به اهمیت تداوم جریان آموزش، کارگروه تخصصی شکل گرفته بر آن است راه‌های جایگزینی را برای زمان آموزش از دست رفته ایجاد کند.

حکیم‌زاده درباره راهکارهای اندیشیده شده از سوی این وزارتخانه می‌گوید: آموزش و پرورش با شبکه آموزش صدا و سیما مذاکراتی داشته است تا بر مبنای اهمیت تداوم جریان آموزش، از ظرفیت این شبکه و سایر شبکه‌های صدا و سیما و شبکه‌های استانی برای آموزش دانش‌آموزان در سراسر کشور استفاده شود. تاکنون آموزش وپرورش موفق به برگزاری دو جلسه تخصصی شده و امیدواریم خروجی این جلسات منجر به آموزش از راه دور از طریق شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران شود.

وی در این باره توضیح داد: مسلماً با تداوم آموزش از طریق شبکه‌های صدا و سیما نگرانی خانواده‌ها از روند آموزشی دانش آموزان کمتر می‌شود و ماندن در خانه شرایط سالم‌تری را برای خانواده‌ها برای در امان ماندن از ابتلا به ویروس کرونا رقم می‌زند، ضمن اینکه علاوه بر ظرفیت صدا و سیما، آموزش و پرورش بر آن است تا با استفاده از ظرفیت‌های فناوری‌های جدید، با تنظیم چارچوبی مشخص به شکل  نظام‌مند در توسعه آموزش به خانواده‌ها کمک کند و دبیران و معلمان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی نقش پررنگی در آموزش دانش‌آموزان در ایام تعطیلات ایفا کنند.

وی با بیان اینکه جزئیات نتایج کارگروه‌ها به اطلاع خانواده‌ها خواهد رسید، گفت: آموزش و پرورش با نگاه بسیار جامعی فرایند آموزش دانش‌آموزان را دنبال می‌کند تا با ارائه راهکارهای متعدد و متنوعی آموزش از دست رفته را جبران کند. وزارت آموزش و پرورش به صورت شبانه روزی تلاش می‌کند این مهم تحقق پیدا کند اما هنوز درباره تداوم آموزش در فصل تابستان تصمیمی گرفته نشده است. قطعاً هر تصمیمی در این باره اتخاذ شود از سوی وزیر آموزش و پرورش به اطلاع عموم مردم می‌رسد.

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان اسفند ماه

محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر آن است با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا که در محیط‌های عمومی بیشتر منتقل می‌شود، مدارس و دانشگاه‌ها را تا پایان اسفند تعطیل کند به این امید که تا پایان تعطیلات فروردین وضعیت حاد به پایین‌ترین سطح ممکن برسد.

وی درباره احتمال تداوم جریان آموزش در فصل تابستان نیز اضافه می‌کند: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌کوشد با رایزنی با آموزش و پرورش در راستای جبران زمان آموزش از دست رفته در فصل تابستان، آموزش‌های مورد نیاز به دانشآموزان داده شود و در همان فصل هم از دانش‌آموزان امتحان گرفته شود.

زاهدی در خصوص تعطیلی خوابگاه‌های دانشجویی نیز می‌گوید: با توجه به اینکه دانشجویان به صورت‌ چند نفره در خوابگاه‌ها زندگی می‌کنند حضور دانشجویان می‌تواند سرعت انتقال آلودگی را افزایش دهد، به همین دلیل پیشنهاد تعطیلی خوابگاه‌ها تا رسیدن به شرایط ثبات امن سلامتی و کاهش خطر انتقال ویروس مطرح شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص اظهارنظر رئیس جمهور درخصوص بازگشت به شرایط عادی از روز شنبه اظهار می‌کند: آقای روحانی باید به صورت روشن اعلام کند عادی شدن کار و زندگی از روز شنبه بر چه اساسی است؟ آیا رئیس جمهور چنین سخنی را بر مبنای مطالعات علمی ثابت شده بیان کردند و صحبت‌های ایشان عقبه تخصصی دارد یا خیر؟ قطعاً به این سرعت نمی‌توان گفت همه چیز به حالت عادی برگشته و نیازی به احتیاط یا مراقبت نیست، چرا که تا زمان گرم شدن هوا به طور قطع نمی‌توان گفت ضریب اطمینان بیشتر می‌شود. وزیر آموزش و پرورش موضوع انتقال بیماری و نگرانی خانواده‌ها را به شدت مورد نظر دارد از این رو برنامه‌های خوبی برای کلاس‌های جبرانی در نظر گرفته شده است.

زاهدی با رد اینکه امکان آموزش همه‌گیر در فضای مجازی وجود دارد، می‌گوید: قطعاً زیرساخت‌های لازم را برای آموزش مجازی نداریم و دانش‌آموزانی که به سیستم آموزشی حضوری عادت کرده‌اند آمادگی چندانی برای آموزش از طریق فضای مجازی ندارند و هماهنگ کردن کادر آموزشی با دانش‌آموزان زمانبر و وقت‌گیر خواهد بود، بنابراین اظهارنظرها در این مورد باید همراه با واقعیت‌های موجود و ظرفیت‌های در دسترس باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.