۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 694629

فرانس‌پرس در مطلبی به تحولات بین‌المللی ناشی از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان پرداخت.

کرونا با جهان چه کرد؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، خبرگزاری فرانسه در مطلبی نوشت: سازمان جهانی بهداشت سطح تهدید مرتبط با ویروس کرونا جدید را به حداکثر افزایش داد. شیوع ویروس کرونا که به ویژه در کره جنوبی سرعت یافته است اقتصاد جهانی را بی‌ثبات کرده است.

مقامات کره جنوبی بامداد شنبه از مرگ سه مورد آلوده به ویروس کرونا خبر دادند که به این ترتیب شمار قربانیان این ویروس در کشور به ۱۶ نفر رسید. ۵۹۴ مورد جدید آلودگی هم شناسایی شدند که بالاترین آمار روزانه تاکنون است. کره جنوبی با ۳ هزار مورد آلوده دومین کشور تحت تاثیر این ویروس پس از چین است.

سازمان جهانی بهداشت که سطح تهدید را به شدت افزایش داد از همه کشورهایی که تاکنون از این ویروس در امان مانده‌اند خواست برای رسیدن «کووید ۱۹» آماده شوند و تاکید کرد اعتقاد به در امان ماندن از این بیماری «یک اشتباه مرگبار» است.

کرونا با جهان چه کرد؟نقشه شیوع کرونا در جهان/ عکس از نیویورک‌تایمز

سه مورد آلودگی به ویروس کرونا با ملیت نامشخص در آمریکا تایید شده است. دو مورد از آن‌ها در شمال کالیفرنیا و یکی در اورگن بود. این افراد به مناطق پر خطر سفر نکرده بودند و با افراد حامل ویروس هم ارتباطی نداشتند.

دولت آمریکا نشست با انجمن ملل آسیای جنوب شرقی، آ.سه‌.آن، را که قرار بود در ماه مارس در لاس وگاس برگزار شود، به دلیل نگرانی از شیوع بیماری به زمان نامشخصی موکول کرد.

در نیویورک  (مقر سازمان ملل) آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت اکنون زمان هراس نیست بلکه زمان آماگی کامل برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در جهان است. 

عربستان سعودی که ورود زائران مکه را به این کشور ممنوع کرده بود روز جمعه ورود اتباع کشورهای عضو شورای همکاری اروپا به شهرهای مقدس خود یعنی مکه و مدینه را ممنوع کرد. عربستان تاکنون از وجود هیچ مورد آلوده به کووید ۱۹ در خاک خود خبر نداده است، اما اکثر کشورهای همسایه در روزهای اخیر ده‌ها مورد آلودگی را ثبت کردند که اکثر آن‌ها زائران شیعه‌ای هستند که به ایران سفر کرده بودند. در ایران ویروس کرونا تاکنون ۳۴ کشته برجای گذاشته است.

پس از برزیل روز جمعه دو مورد جدید آلوده به ویروس کرونا در آمریکای لاتین در مکزیک ثبت شد. این دو مرد به تازگی به برگام در شمال ایتالیا سفر کرده بودند.

آمریکا روز جمعه به اتباع خود توصیه کرد از سفرهای غیرضروری به ایتالیا بپرهیزند. ایتالیا در میان کشورهای اروپایی بیش از همه تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است.

کرونا با جهان چه کرد؟

پراکندگی کرونا در کشورهای مختلف در ماه‌های ژانویه و فوریه (بهمن و اسفند)/ عکس از گاردین

در چین که ویروس کرونا از ماه دسامبر ظاهر شد، شمار مرگ و میر ناشی از آلودگی به این ویروس به لطف تدابیر قرنطینه‌ای که برای ۵۰ میلیون نفر در نظر گرفته شده است کاهش یافته است.

اما کشورهای دیگری به منبع شیوع کووید ۱۹ تبدیل شده اند که ایتالیا، ایران و کره جنوبی در صف مقدم آن هستند. لبنان تصمیم گرفت مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کند و ورود مسافران از چین و این سه کشور را به خاک خود ممنوع اعلام کرد.

در شرایط ناپایدار شاخص‌های سهام آسیا و اروپا روز جمعه کاهش یافتند و زیان ۳ تا ۵ درصدی را ثبت کردند. بازار بورس نیویورک هم هفته سیاهی را تجربه کرد. طی ۵ روز گذشته شاخص سهام داو جونز بیش از ۱۲ درصد کاهش یافت.

بازارهای مالی یکی از بدترین هفته‌های خود را پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ که اقتصاد جهانی را دچار رکود کرد، پشت سر گذاشت. بهای نفت نیز همچنان رو به کاهش است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت: هواپیماها پرواز نمی‌کنند، مراکز تجاری در چین خالی هستند، مدارس و پارک‌ها در ژاپن تعطیل شده‌اند و رویدادهای بین‌المللی لغو شده است. ویروس کرونای جدید همچنان در حال گسترش در جهانی است و اقتصاد جهانی ناپایدار شده است.

فعالیت‌های تولیدی هم در چین تحت تاثیر قرار گرفته است و و در ماه فوریه پایین‌ترین سطح آن تاکنون ثبت شده است.

در ژنو نمایشگاه خودرو که یکی از مهمترین رویدادهای این حوزه است لغو شد. پس از آن سمپوزیوم سالانه سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ که قرار بود در لوزان برگزار شود هم لغو شد. در برلین نمایشگاه گردشگری که قرار بود از ۴ تا ۸ ماه مارس برگزار شود لغو شد.

در برابر این مشکلات بهداشتی، نهادها به ویژه صندوق بین‌المللی پول آماده‌اند تا به کشورهای گوناگون کمک کنند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از بانک مرکزی این کشور خواست تدابیری برای پشتیبانی از اقتصاد در برابر اپیدمی اتخاذ کند.

او گفت امیدوارم آن‌ها به زودی واکنش نشان دهند. جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، هم گفت: ما از ابزارهای خود استفاده خواهیم کرد و برای پشتیبانی از اقتصاد وارد عمل خواهیم شد.

از یک هفته پیش همه نگاه‌ها به ایتالیا دوخته شده است که ویروس کرونا تاکنون ۸۸۸ نفر را آلوده کرده است که ۲۱ مورد آن به مرگ منجر شد. این کشور به سکوی شیوع ویروس کووید ۱۹ تبدیل شده است.

رم برای مهار این اپیدمی در خاک خود تدابیر سختگیرانه‌ای اتخاد کرده است. تعطیلی مدارس و لغو رویدادهای ورزشی و فرهنگی و همچنین قرنطینه ۱۱ منطقه در شمال این از جمله این تدابیر است. این در حالی است که شمال ایتالیا قطب اقتصادی این کشور است.

بسیاری از کشورهای اروپایی خودر ا برای افزایش آلودگی در خاک خود آماده می‌کنند. نشست وزیران بهداشت اتحادیه اروپا در مورد ویروس کرونا شش مارس برگزار خواهد شد.

در فرانسه که از ۵۷ مورد آلودگی به ویروس کرونا خبر داده است، امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور، روز شنبه ریاست شورای دفاعی و شورای فوق العاده وزیران را برعهده خواهد داشت.

مقامات چین روز شنبه از آلوده شدن ۴۲۷ مورد جدید و مرگ ۴۷ نفر خبر دادند. به این ترتیب شمار افراد آلوده در این کشور به ۷۹ هزار و ۲۵۱ مورد رسید که از ابتدای این اپیدمی به مرگ ۲ هزار و ۸۳۵ نفر همراه بود.

در انتهای این مطلب آمده است: در سایر نقاط جهان ویروس کرونا بیش از ۵ هزار نفر را آلوده کرده است و جان ۸۰ هزار نفر را گرفته است. با این حال آمار دلگرم‌کننده‌ای هم وجود دارد. بنابر آمار دانشگاه جان هاپکینز آمریکا، از ۸۴ هزار فرد آلوده به ویروس کرونا در جهان تا کنون ۳۶ هزار و ۵۰۰ نفر بهبود یافته‌اند. این دانشگاه اطلاعات خود را از سازمان جهانی بهداشت و مقامات بهداشتی هر کشور به دست می‌آورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.