پس از فوت نماینده منتخب مردم آستان اشرفیه بر اثر ابتلا به آنفولانزا حال شاید یک سوال مطرح این باشد که با توجه به مشخص شدن نتیجه انتخابات، تکلیف کرسی خالی مانده این شهر در مجلس بعدی چه خواهد بود؟

سرنوشت کرسی منتخب فوت شده آستانه اشرفیه چه خواهد شد؟!

قدس آنلاین: خبر فوت «محمدعلی رمضانی دستک» منتخب مردم آستانه اشرفیه بر اثر ابتلا به آنفولانزار این شهر را در شوک فرو برد.

این اتفاق اگرچه در برخی شبکه ها و کانال های تلگرامی و فضای مجاری بر اثر ابتلای وی به کرونا خوانده شد اما دلیل اصلی فوت وی ابتلا به آنفولانزا اعلام شده است. بنابر اطلاعات موجود «محمدعلی رمضانی دستک» از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس بوده است.

اما مسئله مهم اکنون کرسی خالی مانده این شهر پس از فوت منتخب مردم آن است. یک گمانه این است که پس از فوت منتخب اول آستانه اشرفیه با توجه به اینکه شورای نگهبان هنوز صحت انتخابات در این حوزه را تایید نکرده و نتایج نهایی نشدهاند منتخب دوم میتواند جایگزین «محمدعلی رمضانی دستک» شود. «ریحانه احمدی دهکاء» کاندیدای آستانه اشرفیه بود که با 200 رای کمتر بعد از مرحوم محمدعلی رمضانی قرار دارد.

اما بر اساس قانون انتخابات مجلس این امر ممکن نیست و چون عملا روند ناتخابات به پابان رسیده و منتخب برنده مشخص شده عملا کرسی مردم این شهر تا انتخابات میاندوره ای باید خالی بماند.

عزت‌الله یوسفیان ملا از اعضای کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس در پاسخ به این سوال که تکلیف کرسی آستان اشرفیه در مجلس چه خواهد شد به خبر آنلاین گفت: «از آنجا که مرحوم رمضانی نماینده پیروز در انتخابات بودند برای تعیین جایگزین ایشان باید منتظر انتخابات میان‌دوره‌ای ماند اما چنانچه ایشان هنوز نماینده پیروز نبودند و تعیین نماینده به مرحله دوم انتخابات کشیده شده بود آن زمان می‌شد نفر دوم را به عنوان نماینده مردم آستان اشرفیه قلمداد کرد»

دو نمونه مشابه در مجلس دهم

اما این موضوع مسبوق به سابقه است، «محمد علی حسین زاده» از منتخبان مجلس دهم از حوزه مراغه و عجب شیر بود اما او درست چند روز پیش از افتتاحیه مجلس دهم وقتی می‌خواست خود را به جلسه ریاست مجلس با منتخبان مجلس دهم برساند در راه تصادف کرد و جان خود را از دست داد. همچنین پیش از آن نیز «مینو خالقی» منتخب مردم اصفهان بعد از پایان انتخابات از سوی شورای نگهبان صلاحیتش رد شد و اجازه حضور در مجلس دهم را پیدا نکرد. در آن مقطع این تصور وجود داشت که نفرات بعدی به مجلس راه پیدا کنند اما این اتفاق رخ نداد و سرنوشت کرسی‌های خالی اصفهان و مراغه در انتخابات میان‌دوره‌ای که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر رقم خورد.

«حسن کامران» از اصفهان و «علی جلیلی» از مراغه توانستند در انتخابات میاندوره‌ای مجلس راهی بهارستان شوند. با این حساب به نظر می‌رسد ساز و کار مجلس همچنان بر این رویه باشد و تکلیف کرسی خالی آستان اشرفیه در انتخابات دو سال دیگر مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.