رئیس‌جمهور ترکیه مدعی شد، کشورش در سوریه به‌دنبال نفت و اشغال خاک آن‌جا نیست بلکه حضورش به‌ درخواست مردم است و آنکارا همچنان با طرف‌های مقابل درگیری گفت‌وگوی خود را حفظ خواهد کرد.

اردوغان خطاب به روسیه: از سر راه ما در سوریه کنار بروید

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه گفت، علی‌رغم عدم پایبندی دیگر طرف‌های مقابل، به روابط دیپلماتیک و گفت‌وگو با آن‌ها ادامه می‌دهیم. اما روسیه در تلاش است با دستاویز قرار دادن اوضاع در ادلب، در امور ترکیه دخالت کند.

وی خطاب به رهبران مسکو گفت که از سر راه ما در سوریه کنار بروید و ترکیه را با سوریه تنها بگذارید.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «ما خواستار ایجاد منطقه‌ای امن برای بیش از یک میلیون نفر در مرزهای جنوبی ترکیه هستیم»

اردوغان گفت، وعده‌های بین‌المللی درخصوص کمک به ترکیه برای رسیدگی به امور پناه‌جویان عملی نشده است. بیش از ۳.۷ میلیون سوری در داخل خاک ترکیه زندگی می‌کنند و توان پذیرش موج دیگری از پناه‌جویان را نداریم. در حال حاضر ۱۸ هزار پناهجوی سوری در حال حرکت به سمت مرزهای اروپا هستند.

وی افزود، از سوی دیگر نمی‌توانیم میلیون‌ها سوری را در ادلب به امان دولت سوریه رها کنیم. ما به دعوت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در این کشور نیستیم بلکه به درخواست مردم این کشور در آن‌جا حضور یافته‌ایم. ترکیه تا زمانی که این مردم خواستار حضورش در سوریه باشند خاک آن را ترک نخواهد کرد.

او در ادامه گفت، ما نه نفت سوریه را می‌خواهیم و نه خاک این کشور را بلکه به‌دنبال امن کردن مرزهایمان از طریق ایجاد منطقه امن هستیم. اگر نتوانیم مرزهایمان با سوریه را از شر گروه‌های تروریستی حفظ کنیم در اوضاع بدی گرفتار می‌شویم.

اردوغان مدعی شد: «اقدامات ما در ادلب به‌منظور محافظت از کسانی است که علیه یک رژیم خون‌ریز می‌جنگند».

۳۴ نظامی ترکیه بامداد دیروز (جمعه) در حمله هوایی که در نزدیکی روستای «الباره»، در «جبل الزاویه»، (حومه استان ادلب) رخ داد، کشته شدند.

در این خصوص، وزارت دفاع روسیه دیروز درباره کشته و مجروح شدن نظامیان ترکیه در حملات هوایی به عناصر مهاجم به ارتش سوریه تصریح کرد: «آنکارا درباره حضور نظامیان خود در ادلب به ما اطلاع نداده بود. نظامیان ترکیه در میان عناصر مسلحی بودند که روز گذشته در حملات هوایی به ادلب هدف قرار گرفتند».

وزیر دفاع ترکیه نیز، دیروز، مدعی شد که این کشور در پاسخ به حمله هوایی بامداد، ۲۰۰ مقر ارتش سوریه را از زمین و هوا هدف قرار داده است.

تنش‌ها در ادلب پس از آن افزایش یافت که در پی پیشروی‌های ارتش سوریه در این استان و عقب راندن تروریست‌ها، ترکیه حمایت های خود از گروه های مسلح حاضر در این استان را افزایش داد و حتی به کمک پهپادها اقدام به بمباران مواضع ارتش سوریه کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.