علی مقصود گفت: آمریکا و ناتو نمی‌توانند از ترکیه در سوریه حمایت نظامی کنند چراکه اولاً این به زیان منافع آنهاست و ثانیاً ترکیه یک کشور تجاوزکار است نه عضوی از ناتو که به آن تجاوز شده است.

ناتو و آمریکا امکان حمایت نظامی از ترکیه را ندارند/ درگیری مستقیم روسیه و ترکیه در خاک سوریه محتمل نیست

«علی مقصود» کارشناس نظامی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین در مورد دلایل تنش‌های اخیر ترکیه با سوریه و روسیه در ادلب گفت: پس از پیشروی های سریع و گسترده ارتش سوریه و ناکامی تروریست ها در حفظ مناطق تحت سیطره خود و نیز از دست رفتن روحیه آنها در پی این شکست ها، ترکیه تصمیم گرفت این تروریست ها را نجات دهد و مستقیم نیروهایش را به کمک تروریست‌ها فرستاد و تجهیزات نظامی خود را در اختیار آنها قرار داد ولی وقتی در پی این اقدام سربازانش در کنار تروریست‌ها کشته شدند و این تحولات نقشه روند درگیری‌ها را تغییر داد، مقامات ترکیه دچار جنون شدند و راه غلط را انتخاب کردند.

علی مقصود افزود: ترکیه پس از این شکست ها به ناتو و آمریکا متوسل شده است. آمریکا می خواهد ترکیه را به باتلاق درگیری با ارتش سوریه و روسیه بفرستد، در حالی که تنها به زبان از آن حمایت می‌ کند و نه آمریکا و نه ناتو نمی‌توانند در این جنگ از ترکیه حمایت کنند. اردوغان می‌خواهد با جلوگیری از پیش روی‌های ارتش سوریه و تسلط دوباره تروریست‌ها بر شهر سراقب، هنگامی که به دیدار پوتین در مسکو می‌رود دست بالا را داشته باشد ولی قطعاً ارتش سوریه اجازه نخواهد داد تا اردوغان چنین امتیازی را کسب کند.

این کارشناس سوری در توضیح عدم امکان کمک آمریکا و ناتو به ترکیه در جنگ با سوریه و روسیه تصریح کرد: اولاً اگر ناتو در این مرحله خود را وارد جنگ در سوریه کند در واقع منافع خود و منافع کشورهای اروپایی را که از مشکلات و بحران های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی رنج می برند به خطر می‌اندازد. ثانیاً براساس بند چهار اساسنامه ناتو، کشورهای عضو این پیمان حق ندارند در این درگیری‌ها دخالت کنند چراکه ترکیه مورد تجاوز قرار نگرفته و بلکه خود آن به کشوری دیگر تجاوز کرده است. همچنین اعضای ناتو اعتقاد دارند که ترکیه امروز تهدید بزرگتری نسبت به سوریه علیه آنهاست، جدای از این ارتش سوریه در مسیری حرکت می‌کند که هیچ تهدیدی برای ناتو ندارد وبه ویژه اکنون که محور مقاومت از جمله سوریه در مسیر پیروزی و شکست تروریسم است، چگونه آنها خود را وارد جنگی زیانبار در کنار یک متحد شکست خورده کنند.

وی با اشاره به اینکه ادعاهای ترکیه در مورد دخالت هایش در سوریه براساس توافق دوجانبه «آدانا» درست نیست گفت: این توافق سال 1998 میان دو کشور امضا شده که برای هر دو طرف حق مقابله با تهدیدها و هماهنگی امنیتی را تضمین کرده است. بله دو طرف می‌توانند برای مقابله با تهدیدها به کشور مقابل وارد شوند اما باید این دخالت با هماهنگی باشد و از پنج کیلومتر بیشتر تجاوز نکند و این فقط حق ترکیه نیست بلکه سوریه هم چنین حقی را دارد؛ بنابراین ترکیه چگونه می‌تواند به بهانه توافق آدانا از تروریست‌ها در خاک سوریه حمایت کند و خاک خود را نیز به مکان امن برای آنها تبدیل کند. این یک بازی سیاسی و منافقانه است.

علی مقصود در پاسخ به این سوال که آیا در روزهای آینده احتمال وقوع درگیری مستقیم میان نیروهای ترکیه و روسیه وجود دارد یا نه، تأکید کرد: به نظر من احتمال این درگیری وجود ندارد چراکه در وهله اول این اتفاق پیامدهای فاجعه باری را برای ترکیه خواهد داشت و در مرحله بعد پیامدهای بین المللی بدی را دارد، زیرا روسیه یک کشور قدرتمند است و هنگامی که آمریکا و ناتو ببینند که یکی از اعضای این پیمان در حال فروپاشی است، تنش های بین المللی بالا خواهد گرفت و اتفاقاتی خواهد افتاد که هیچکس نمی‌تواند نتایج آن را پیش بینی کند. از این رو به نظر من تمام این تحرکات باید در چارچوب خاصی باشد و حتی آمریکا که به صورت لفظی از ترکیه حمایت می کند اعلام کرده است که برای ورود به جنگ آمادگی ندارد.                  

انتهای پیام/           

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.