توافق‌نامه آمریکا و طالبان پس از ۱۱ دور مذاکرات رسمی امروز شنبه ۱۰ اسفند ماه توسط «زلمی خلیل زاد» و «عبدالغنی برادر» بصورت رسمی امضا شد.

آمریکا دست در دست طالبان، دولت افغانستان نگران آینده

قدس آنلاین:  توافق‌نامه آمریکا و طالبان با حضور نمایندگان و وزیران خارجه 30 کشور منطقه و جهان و همچنین نماینده های ویژه برخی از کشورها برای افغانستان بصورت رسمی امضا شد. از جزئیات توافق هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است.

وزیر خارجه آمریکا در مراسم آغاز امضای توافق نامه گفت که طالبان تعهد کرده‌اند که رابطه خود را با القاعده و تروریست‌ها قطع می‌کنند و ما نیز نظامیان خود را از افغانستان خارج می کنیم.

مایک پمیئو گفت که یک هفته کاهش خشونت در  افغانستان طی دو دهه بی‌سابقه بوده و اگر طالبان مایل به صلح باشد باید این روند را ادامه دهند و به خوشحالی مردم افغانستان که برای کاهش خشونت پایکوبی کردند، ادامه دهند.

وزیرخارجه آمریکا افزود: اکنون به طالبان ارتباط دارد که قدم بردارند و رابطه خود را با القاعده قطع و با داعش مبارزه کنند و به زنان و مردان افغانستان که طی هفته گذشته از صلح استقبال کردند، نشانه مثبت نشان داده و به کاهش خشونت ادامه دهند.

وی از دولت افغانستان نیز خواست که نشان دهد هیأت گفت وگو کننده فراگیر است.

پمپئو جامعه کنونی  این کشور را نسبت به زمان ساقط شدن طالبان از حاکمیت متفاوت دانست و گفت که اگر ما براساس توافق نامه پیش برویم می‌توانم بگویم که به هدف خود می‌رسیم.

وی تأکید کرد که  آمریکا  هرگز نباید در آینده از افغانستان  تهدید شود و در غیر آن ما برای حفظ امنیت خود هرکاری خواهیم کرد. 

ملا «عبدالغنی برادر» رئیس هیأت طالبان در قطر نیز در  پیش از امضای توافق نامه گفت: مذاکرات توافق امارت اسلامی و  آمریکا دستاوردی بزرگ برای ملت مجاهد افغانستان بود و آن را تبریک می گویم.

وی گفت به توافق نامه پابند هستیم.

ملاغنی برادر همچنین از ایران، چین روسیه، ازبکستان و اندونزی و نروژ هم برای همکاری در روند صلح قدردانی کرد.

باس استانکزی عضو هیأت مذاکره کننده طالبان در قطر پیش از امضای توافق نامه آن را توافق نامه فتح و پایان اشغالگری عنوان کرده و آن را برای هواداران و جنگجویان خود تبریک گفت.

وی تأکید کرد که طالبان نظام اسلامی و شرعی را در افغانستان بوجود خواهد آورد و چنانچه در ۲۰ سال مبارزه در مقابل اشغالگران جنگیدند، در بازسازی و صلح نیز سهم خواهند گرفت.

آمریکا و طالبان نزدیک به دوسال و ۱۱ دور گفت وگو موفق شدند که به توافق نهایی برسند، هرچند درجریان گفت وگوها چند بار به دلیل حملات طالبان بر نظامیان و پایگاه طالبان متوقف شد اما باردیگر گفت وگوها از سرگرفته شد.
 

همزمان با امضای این توافق، مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده و رییس‌جمهور افغانستان، اعلامیه‌ مشترکی را کابل صادر کردند.

بر اساس این اعلامیه، قرار است تمامی نیروهای امریکایی در مدت ۱۴ ماه افغانستان را ترک کنند. امریکا هم اکنون در حدود ۱۳ هزار سرباز در افغانستان دارد. قرار است در طول ۱۰ روز پس از امضای توافق صلح امریکا و طالبان، گفت‌وگوهای میان  گروههای افغانستانی آغاز شود.آمریکا با ادعای تامین صلح و رفع خشونت ها  در افغانستان پس از حملات یازدهم سپتامبر  سال ۲۰۰۱ وارد افغانستان شد.
 مشاور امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که از تمام جزئیات توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان آگاهی دارد و با بخشی از این توافق از نگاه فنی موافق نیست.

«حمدالله محب» امروز شنبه، در گفت وگو با خبرنگاران در کابل گفت که دولت افغانستان با برخی نکته ها که در توافق نامه است موافق نبوده و یکی از نقاط مورد اختلاف را ذکر «امارت اسلامی» به جای «تحریک طالبان» در توافق‌نامه، عنوان کرد.

محب گفت که  باید از گروه طالبان به نام «تحریک طالبان» یاد می ‌شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.