رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: آموزش پایه‌ای و ایجاد قوانین محکم و جدی باعث افزایش کیفیت آثار خواهد شد.

لزوم ایجاد آموزش پایه‌ای در تئاتر/ پایه‌ریزی و قوانین محکم سبب افزایش کیفیت آثار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، آرش خیرآبادی در خصوص شرایط تئاتر در سال گذشته اظهار کرد: ما هر سال شاهد کاهش کیفیت در محتوا و ساخت آثار هستیم؛ به طوری که تئاتر از مسیر تأثیرگذار خود دور شده و بیش‌تر به جنبه‌ سرگرمی آن توجه می‌شود. متاسفانه وضعیت و شرایط تئاتر بدون آموزش و با شرایط سخت‌افزاری فاجعه است.

وی ادامه داد: تا زمانی که حوزه آموزش اجباری نشود، سالن‌های خصوصی ما مجوز اجرا به هر اثر پیش پا افتاده و نازلی ندهند، از حضور افراد به ‌واسطه پول و پارتی جلوگیری نشود و توانایی ایستادگی در برابر آثار کم‌ارزش را نداشته‌ باشیم، این روند همین‌طور ادامه خواهد یافت.

هنر جراحی و مداوای روح آدم‌هاست

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی افزود: هیچ‌کس بدون داشتن اطلاع درباره تخصص جراح یا پزشک، جسم و جان خود را به او نمی‌سپارد؛ در حالی که ما روح و روان خود را به دست افرادی می‌سپاریم که هیچ آگاهی‌ از توانایی و تخصص آن‌ها نداریم. تا زمانی که قوانینی برای غربال آثار وجود نداشته باشد، این روند ادامه پیدا می‌کند.

خیرآبادی بیان کرد: من به عنوان رئیس انجمن هنرهای نمایشی و اداره ارشاد اسلامی به عنوان متولی امور فرهنگی، هیچ‌کاری جز قانون‌گذاری در مرحله اول و بسط دادن آموزش و فضای آموزشی در مرحله دوم، نمی‌توانیم انجام دهیم. عامل سومی که باعث بهبود شرایط می‌شود، پذیرش این قوانین و آموزش از سوی مردم است.

نگاه به گیشه در سال‌های اخیر افزایش یافته است

وی خاطرنشان کرد: بنده از جایگاه یک منتقد تئاتر، وضعیت کیفی تئاترها را ضعیف ارزیابی می‌کنم؛ نگاه به گیشه در این سال‌ها مدام افزایش پیدا می‌کند و حضور تئاتری‌هایی که هیچ آموزشی ندیده و هیچ آگاهی از دنیای تئاتر و هیچ شناختی نسبت به دنیای درام ندارند، باعث افت شدید کیفیت کارها شده‌ است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی تصریح کرد: متاسفانه مجموعه‌هایی مانند انجمن، قدرت جلوگیری از این پیامدها و رویدادها را ندارد. ما می‌توانیم اظهار نظر کنیم اما نمی‌توانیم نظرمان را اعمال کنیم. این روند تنها مربوط به امسال نیست و چند سال است که این اتفاق می‌افتد.

خیرآبادی عنوان کرد: انتخابات هیات‌ مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان، هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود؛ در آغاز هر انتخابات گروه‌هایی که قصد نامزد شدن در انتخابات را دارند؛ برنامه‌ مشخص ۲ ساله‌ای را ارائه می‌دهند و سرفصل‌ فعالیت‌های خود را بیان می‌کنند.

وی اضافه کرد: تا زمانی که گروه در سمت خود قرار دارد؛ این برنامه از اولویت‌های آنان محسوب می‌شود. با توجه به این‌که این انتخابات در مردادماه سال آینده قرار است برگزار شود و طبیعتا گروه و هیات مدیره جدیدی بر سر کار خواهد آمد، ما تا پایان دوره طبق روال ۲ سال گذشته عمل خواهیم‌ کرد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان تصریح کرد: ما در برنامه این ۲ سال، ۴ محور رشد اقتصادی، رشد آموزش تئاتر در استان، نگاه به شهرستان‌ها و خلاء‌های قانونی که در اداره ارشاد و انجمن وجود دارد را در نظر داشته‌ایم. طبیعتا این برنامه‌ها تا زمانی که این هیات‌ مدیره فعالیت می‌کند، وجود خواهد داشت و هیات‌ مدیره جدید در سال آینده با برنامه‌های جدیدی روی کار خواهد آمد.

خیرآبادی گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی موجود حال حاضر و تبعاتی که این شرایط بر کل کشور و تمام شئون مردم داشته، فکر نمی‌کنم فعالیت اقتصادی درخشانی در سال آینده برای تئاتر اتفاق بیفتد و اگر امیدوارانه پیش‌بینی کنیم، فروش بلیت تئاتر مانند سال گذشته خواهد بود.

وی افزود: تبعات شرایط اقتصادی که بر همه جامعه حاکم شده، بر تئاتر نیز تأثیرگذار است و بعید می‌دانم که در سال آینده اتفاق خاصی بیفتد اما اگر شرایط اقتصادی، تورم و رکود را در مقایسه با سال‌های گذشته در همین زمان در نظر بگیریم، آنچه در حوزه اقتصاد تئاتر اتفاق افتاده، به نسبت سال‌های گذشته به مراتب بهتر بوده‌ است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی اظهار کرد: فروش امسال به ۲ دلیل عمده در مقایسه با سال‌های گذشته کم‌تر بود. یکی از دلایل نصف شدن تعداد سالن‌ها در بخش عمده‌ای از سال است؛ به طوری که پردیس تئاتر مستقل و سالن شمایل از گردونه فروش ما خارج شد و به تازگی تعدادی از سالن‌ها به مجموعه اضافه شده‌ است.

خیرآبادی بیان کرد: در ۲ ماه گذشته در پردیس تئاتر مستقل ۲ سالن و در سالن شمایل ۳ سالن آماده شده‌ که یک سالن از ۳ سالن شمایل ویژه آموزش ساخته شده‌ است.

وی ادامه داد: به‌طور متوسط حوزه هنری حدود ۳۰۰ صندلی، مجموعه تئاتر شهر حدود ۴۰۰ صندلی، سالن خورشید تقریبا ۸۰ صندلی، پردیس تئاتر مستقل و شمایل نیز حدود ۲۰۰ صندلی دارد. مجموع این اعداد تعداد صندلی‌هایی است که در سال آینده پذیرای تماشاگران تئاتر خواهند بود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امسال در فروردین ماه جشنواره بهار برگزار شد و بعد از آن هم اجرای عمومی داشته‌ایم. در دهه فاطمیه نمایش‌هایی روی صحنه اجرا شد و در ماه‌های محرم و صفر نیز اجراهای مناسبتی مانند میراث‌دار، بازجویی‌ها و... روی صحنه رفت. این در حالی‌ است که معمولا در این ایام نمایشی برای اجرا وجود ندارد. با توجه به این نکته و تعداد سالن‌های فعال در ۱۰ ماه اول سال به طور متوسط هر شب ۵ اجرا داشته‌ایم. این آمار بر اساس تعداد صندلی‌های بالقوه‌ سالن‌هایی است که تماشاگران می‌توانند در آن حضور داشته باشند  اما آمار دقیق را باید با در نظر گرفتن تعداد صندلی‌های خریداری شده، مدت زمان و تعداد نمایش‌های اجرا شده بیان کرد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.