سیر نزولی قیمت طلا، ارز و ریزش بورس در حالی شتابان ادامه دارد که در هفته اخیر، ارز رکورد بالای ۱۶ هزار تومان را زد، سکه به قیمت بی‌سابقه ۶میلیون تومان رسید و بورس نیز بی‌اعتنا به وقایع اوج گرفت.

گردشگری در تورکرونا

قدس آنلاین: سیر نزولی قیمت طلا، ارز و ریزش بورس در حالی شتابان ادامه دارد که در هفته اخیر، ارز رکورد بالای ۱۶ هزار تومان را زد، سکه به قیمت بی‌سابقه ۶میلیون تومان رسید و بورس نیز بی‌اعتنا به وقایع اوج گرفت.

دیروز اما قیمت دلار به کانال ۱۴هزار تومان بازگشته و قیمت سکه نیز با کاهش چشمگیر علاوه بر بازگشت به کانال ۵میلیون تومان،   ۵میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را ثبت کرده و بورس نیز با سقوط سنگین ۱۸هزار واحدی همگام با بورس‌های جهان به تبعات ناشی از کرونا واکنش منفی نشان داد.

فعالان اقتصادی علت ثبت رکوردهای نجومی در این بازار در روزهای اخیر را فضای ملتهب بازارها ناشی از جو روانی می‌دانستند و تأکید داشتند این روال کوتاه‌مدت است و خیلی دوام نخواهد داشت.

قیمت ارز محرک جدی ندارد

کارشناسان بازار ارز می‌گویند در حال حاضر نمی‌توان تأثیر دقیق کرونا بر نوسان‌های بازار ارز را محاسبه کرد، زیرا به دلیل نگرانی از گسترش کرونا و تشکیک در توانایی کنترل آن، مردم تمایل دارند به دنبال سرمایه‌گذاری‌های مطمئن برای حفظ ارزش پول خود بروند که این موضوع نیز جذابیت سرمایه‌گذاری در دلار را افزایش داده است.

با این حال تحلیلگران بر این اعتقادند انرژی نقدینگی در پی رشد ۳۵۰درصدی قیمت دلار در سال‌های ۹۶و ۹۷ تخلیه شده و در شرایط حاضر محرک جدی برای افزایش نرخ ارز وجود ندارد.

آنچه در روزهای اخیر اتفاق افتاد نه‌تنها به هیجان ناشی از کرونا مربوط بود که کارشناسان بخشی از رشد قیمت‌ها در این بازار را مربوط به تأثیر روانی قرارگرفتن ایران در فهرست سیاه FATF نسبت دادند. هر چند به دلیل تحریم‌های آمریکا، بانک‌ها روابط خود را با ایران کاهش داده و مبادلات اندکی در حال جریان است و تصمیم FATF نمی‌تواند تأثیر زیادی بر  کشور داشته باشد، اما تأثیر روانی آن دارای اهمیت است.

ناگفته نماند یک مقام مسئول در نظام بانکی از جمله دلایل کاهش قیمت ارز و بازگشت به کانال ۱۴هزار تومان را مدیریت بانک مرکزی بر مبنای ۵/۱سال گذشته اعلام کرده و گفته خرید و فروش ارز در قیمت حاشیه بازار و همچنین عرضه کافی روزانه بیش از ۱۰۰میلیون یورو در بازار ثانویه برای تأمین نیاز واردکنندگان در سامانه نیما توانست نیاز بازار را تأمین کند.

به هر حال با آرام شدن بازار، دیروز صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۵هزار و ۲۵۰ تومان اعلام کردند و دلار را از مردم با قیمت ۱۵هزار و ۱۵۰تومان خریداری کردند.

کاهش ادامه‌دار قیمت طلا و سکه

اما با کاهش شدید قیمت ارز و بازگشت به کانال ۱۴هزار تومان، قیمت طلا و سکه نیز در بازار داخلی کاهش یافت، به ‌نحوی که قیمت سکه نسبت به دو، سه روز قبل، ۶۷۰هزار تومان کاهش یافته است.   اقدام صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فروش طلا با هدف ایجاد نقدینگی قیمت جهانی طلا در این کاهش مؤثر بود.

همچنین کاهش قیمت نفت و کاهش ارزش بسیاری از سهام‌های اقتصاد جهانی موجب شد تا اونس جهانی طلا کاهش شدیدی داشته باشد. قیمت طلای جهانی نسبت به روزهای قبل با ۵۸دلار کاهش همراه شده است.

حالا هر قطعه سکه نسبت به دو سه روز گذشته با ۶۷۰هزار تومان کاهش همراه شده و به ۵میلیون و ۴۷۰هزار تومان تغییر قیمت داده و هر گرم طلای ۱۸عیار با ۷۳هزار تومان کاهش، به ۵۵۷ هزارتومان رسیده است.

پیش‌بینی می‌شود با کاهش قیمت‌طلا و ارز و کاهش تقاضا در بازار، روند قیمت‌ها به این شکل ادامه داشته باشد.

ریزش بورس از ترس

با وجود آنکه بازار سهام کشورهای مختلف پس از شیوع بیماری کرونا روند نزولی در پیش گرفتند، اما در بازار سهام ایران وضعیت این‌طور نبود. هجوم فزاینده پول‌های تازه‌وارد به تالار سهام در هفته گذشته سبب شد تا رکوردهای شاخص کل و ارزش معاملات یک بار دیگر جابه‌جا شود. عطش زیاد پول‌های خرد برای خرید سهام درحالی ادامه داشت که بازار جهانی نگران شیوع مرگبار ویروس‌کرونا بود. پس از یک هفته بی‌اعتنایی بورس ایران به وقایع اخیر، سرانجام دیروز بورس به این محرک واکنش نشان داد و شاهد ریزش ۱۸هزار واحدی شاخص‌ها در آن بودیم که البته هنوز با اعداد بزرگ ریزش فاصله زیادی دارد.

شیوع ویروس‌کرونا تمام بازارهای جهان را تحت‌تأثیر قرار داده و برخی از بازارهای جهانی ریزشی را به خاطر آن تجربه کردند که پس از سقوط‌ های سال‌های ۲۰۰۸ بی‌سابقه بوده است. البته کارشناسان می‌گویند فعالان بازار سرمایه آمادگی اصلاح قیمت را داشتند و جو روانی حاصل از شیوع ویروس‌کرونا این موضوع را تشدید کرده است.

به گفته تحلیلگران در حال حاضر واکنش‌ها هیجانی است و کمتر شاهد تحلیل‌های بنیادی در بازار سرمایه هستیم. وضعیت به گونه‌ای است که واکنش‌های مثبت و منفی همزمان در بازار رخ می‌دهد، اما به طور کلی بخش عمده این واکنش‌ سقوط ۱۸هزار واحدی ناشی از ترس‌عمومی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.