۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 694813

انتشار خبر کرونا و توصیه پزشکان به مردم برای مراقبت و رعایت مسائل بهداشتی و نیز تقویت قوای جسمانی برای بالا بردن توان دفاعی بدن در برابر این بیماری، پیامدهایی داشت که هیچ‌ یک با فرهنگ ایرانی و اسلامی سازگار نیست.

 انصاف داشته باشید ؛کرونا پشت در خانه شماست!

انتشار خبر کرونا و توصیه پزشکان به مردم برای مراقبت و رعایت مسائل بهداشتی و نیز تقویت قوای جسمانی برای بالا بردن توان دفاعی بدن در برابر این بیماری، پیامدهایی داشت که هیچ‌ یک با فرهنگ ایرانی و اسلامی سازگار نیست.

در این چند روز متأسفانه عده‌ای با سوءاستفاده از این وضعیت و التهاب‌آفرینی، به انجام برخی رفتارهای ناهنجار همچون احتکار و گران‌فروشی میوه، گوشت و کالاهای سلامت‌محور و ابزارهای پیشگیری از بیماری دست ‌زدند که این کار نه با فرهنگ ما و نه با اخلاق حرفه‌ای و انصاف اجتماعی جور درنمی‌آید.

تا جایی که امام‌جمعه مشهد نیز به ستوه آمده و گفت: «در کنار فرشتگان جهادی که در مراکز بهداشتی و پزشکی ایثارگرانه خدمت می‌کنند، عناصر پلید، دزد و ناپاک، بی‌باکانه به سودجویی و احتکار مشغول‌اند و با سلامت مردم تجارت می‌کنند و مال نامشروع می‌اندوزند.

احتکار و گران‌فروشی اقلام پزشکی و مراقبتی از یک‌سو و افزایش قیمت سایر کالاها سبب شده مردم انقلابی ما با گرانی نه روزافزون، بلکه ساعت افزون روبه‌رو باشند؛ در روزهای آخر سال خانواده‌ها در مضیقه‌های معیشتی قرار دارند و کارگزاران این نظام مقدس تمام همت و توان خود را برای برداشتن بار از دوش مردم به کار بگیرند».

شاید در نگاه اول به نظر برسد دستگاه‌های نظارتی در برابر متخلفان و سودجویان، منفعل بوده و بازار را به حال خود رها کرده‌اند؛ اما می‌دانیم که دست‌کم در این مورد خاص این ‌گونه نبوده است؛ چراکه موارد زیادی از بازرسی و برخوردهای قاطع مقام‌های قضایی و بازرسان را دیده‌ایم؛ متأسفانه مشکل جای دیگری است؛ البته نه خیلی دور از ما که مشکل خود ما هستیم؛ از قصاب و میوه‌فروش گرفته تا عرضه‌کننده مواد غذایی و داروخانه‌دارانی که همین چند روز پیش با حذف درآمد نامشروع از محل حق فنی (تعرفه خدمات دارویی) برآشفتند و فریاد برآوردند که این توهین به حافظان سلامت است؛ اما حالا که باید بیش ‌از پیش در مقام حافظ سلامت اجتماعی ظاهر شوند، به طمع چند ریالی سود بیشتر، به احتکار و گران‌فروشی ابزار سلامت و پیشگیری از بیماری دست زدند. در این میان البته معدود داروخانه‌دارانی هم بودند که حتی ماسک رایگان بین مردم توزیع کردند؛ حساب این عده همیشه از سایران جدا بوده و هست و بازاریانی که جدا از التهاب و هیاهوی ایجاد شده در بازار، حتی یک ریال روی قیمت اجناس خود اضافه نکردند.

اما به ‌راستی چه اتفاقی افتاده است که همان مردمانی که همواره در پی بروز حوادث و بلایای طبیعی، آستین همت بالا زده و بی‌هیچ چشمداشتی به کمک حادثه‌دیدگان می‌شتافتیم؛ دار و ندارمان را برای رفع نیازها و مایحتاج دیگر هموطنان نیازمندمان اهدا می‌کردیم، حالا اما همه به فکر ثروت‌اندوزی از این بلای ناگهانی افتاده‌ایم؛ غافل از اینکه همین احتکار، کم‌فروشی و گران‌فروشی ما موجب گسترش بیماری کرونا شده و دست ‌آخر ممکن است دامن خودمان و خانواده‌مان را بگیرد. هر چند در چنین شرایطی انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول اقدام لازم در برخورد با افراد متخلف را انجام دهند و مانع از آمدن فشار مضاعف بر مردم شوند، اما چند نفر بازرس و مأمور و قاضی باید باشند که بشود فقط بازار مشهد را کنترل کرد؟

حالا وقتی است که باید همه در کنار هم باشیم و با همدلی و کمک به یکدیگر، این روزها را پشت سر بگذاریم. بدون تردید اگر این رویه را همین‌ گونه که پیش‌ گرفته‌ایم، ادامه دهیم، به‌ زودی باید منتظر حضور و بروز کرونا در چهاردیواری خانه خودمان باشیم. انتظار فداکاری و ایثار نداریم؛ تنها راه علاج این واقعه اندکی گذشت و انصاف است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.