سخنگوی ستاد کنترل پیشگیری از کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد دیروز در نشستی با خبرنگاران در مورد آخرین اخبار و اتفاق‌ها درباره شیوع ویروس کرونا در حوزه‌های زیر مجموعه این دانشگاه به گفت‌وگو پرداخت.

ریز و درشت از ویروس ناخوانده

 سخنگوی ستاد کنترل پیشگیری از کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد دیروز در نشستی با خبرنگاران در مورد آخرین اخبار و اتفاق‌ها درباره شیوع ویروس کرونا در حوزه‌های زیر مجموعه این دانشگاه به گفت‌وگو پرداخت.

•        تب و تنگی نفس نشانه حتمی ابتلا به کرونا نیست

دکتر حمیدرضا رحیمی با اشاره به اهمیت آموزش موضوع اطلاع مردم از سندروم حاد تنفسی و تفاوت آن با کرونا، گفت: مردم باید مطلع باشند که سندروم حاد تنفسی با علائم تب و تنگی نفس نشانه ابتلا به ویروس کرونا نیست و هر فردی با چنین علائمی نباید دلهره و نگرانی ابتلا به کرونا را داشته باشد. باید برای مردم شفاف‌سازی شود که هر تب، سردرد یا مشکلات تنفسی کرونا نیست و امکان دارد ناشی از یک سرماخوردگی ساده، آنفلوانزا یا برونشیت‌ها و... باشد.

وی ادامه داد: افرادی که با این علائم به مراکز درمانی مدنظر مراجعه می‌کنند در مرحله اول در سامانه‌ای که در اختیار همه دانشگاه‌های استان است مشخصاتشان ثبت می‌شود در مرحله بعد، از آن‌ها نمونه‌گیری می‌شود و به آزمایشگاه‌هایی که به‌تازگی در مشهد فعال شده‌اند فرستاده می‌شوند. بعد از مثبت شدن مرحله اول آزمایش، مرحله بعدی آزمایش‌ها صورت می‌گیرد که در این مرحله اگر مجدد نتیجه مثبت شد فرد مورد نظر در مشهد به بخش ایزوله‌ای که در اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا(ع) ایجاد شده منتقل می‌شود که در این بخش نیز آزمایش‌ها و تست‌های مراحل بعدی روی بیمار صورت می‌گیرد که با مثبت شدن آن‌ها فرد مشکوک به ویروس کرونا تشخیص داده می‌شود و با آمبولانس مخصوص و تجهیزات پوششی خاص به بیمارستان شریعتی مشهد انتقال داده می‌شود تا در آنجا تحت نظر باشد.

•        شناسایی دو بیمار مبتلا به کرونا در نیشابور

سخنگوی ستاد کنترل پیشگیری از کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد آمار ابتلایان به ویروس کرونا در استان خراسان رضوی گفت: آمار استان را مثل کل کشور سخنگوی وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌کند که بر اساس آن آمار، همان دو نفر تأیید شده از نیشابور هستند.

دکتر رحیمی در مورد آمار مشکوک به کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: در مشهد از تاریخ ۳۰ بهمن تا روز دهم اسفند ساعت ۱۰ صبح تعداد ۱۹۵ نفر با علائم سندروم حاد تنفسی داشته‌ایم که از این تعداد در حال حاضر ۱۰۰ نفر در بیمارستان شریعتی مشکوک به کرونا بستری هستند و بقیه ترخیص شده‌اند. این تعداد اما در استان۳۶۱ مراجعه کننده با علائم سندروم حاد تنفسی بوده که ۱۳۱ نفر ترخیص و مابقی در بیمارستان‌های شهرستان‌ها بستری هستند.

•        کمبود کیت‌های تشخیص کرونا

وی گفت: ما در حال حاضر با کمبود کیت‌های مخصوص تشخیص مواجه هستیم. کل کیت‌های تحویل داده از طرف انستیتو پاستور به دانشگاه علوم پزشکی مشهد کمتر از ۱۰۰ عدد بوده با این وجود این اطمینان را به مردم می‌دهیم که داخل بیمارستان شریعتی مشهد همه چیز هست؛ از لباس مخصوص برای کارکنان گرفته تا بقیه موارد.

سخنگوی ستاد کنترل پیشگیری از کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین عنوان کرد: بر اساس محاسبات یکی از همکاران در گروه آمار، این هفته همچنان سیرصعودی در مسئله آمار مبتلایان را خواهیم داشت که اگر مردم رعایت کنند می‌توانیم چرخه ابتلا را بشکنیم و حتی با آمدن زائر و مسافر در ایام نوروز مشکلی نداشته باشیم.

•        کنترل مسافران ورودی به مشهد

دکتر رحیمی در خصوص کنترل مسافران برای ورود به شهر مشهد نیز گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است بسیج جامعه پزشکی کنترل مسافران در ورودی‌های شهر مشهد را به عهده گیرد و با دستگاه تب‌سنج مسافران را غربالگری نماید. همچنین این موضوع در پایانه‌های مسافربری با اعلام در بلندگو اجرایی می‌شود. در ایستگاه قطار چون هنوز برای نحوه خروج مسافران از درهای مختلف قطار برنامه‌ریزی نشده است، به جمع‌بندی لازم نرسیده‌ایم که امیدواریم این موضوع نیز به زودی به نتیجه لازم برسد. در موضوع فرودگاه نیز باید گفت فرودگاه مشهد یکی از پیشتازان در این زمینه در کشور است و مشکلی وجود نیست.

وی در پاسخ به پرسش قدس در مورد نبود ماسک و تجهیزات ضدعفونی و... در بیمارستان امام رضا(ع) و نارضایتی‌هایی که کادر درمانی در این خصوص دارند نیز عنوان کرد: در بیمارستان امام رضا(ع) تا جمعه شب محدودیت داشتیم که قول دادند برطرف شود. در حال حاضر محدودیت‌ها کمتر شده است. ولی در مجموع باید گفت محدودیت‌های بوده و یک جاهایی اصلاً ماسک داده نشد، چون باید نبود تجهیزات و ماسک مدیریت می‌شد.

•        اجرای طرح زوج و فرد حضور کارکنان در اداره‌ها

سخنگوی ستاد کنترل پیشگیری از کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد در واکنش به پرسش دیگر قدس در خصوص مدیریت زمان حضور کارمندان در محل کارشان، اظهار کرد: براساس مصوبه دوازدهمین جلسه ستاد کنترل پیشگیری از کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد اداره‌ها می‌توانند طرح زوج و فرد را در مورد حضور نیروهای خود در محل کار اجرا کنند به این ترتیب که ۵۰ درصد نیروها در روزهای زوج در محل کار حاضر شوند و ۵۰ درصد دیگر در روزهای فرد البته این موضوع با اولویت نیروهای بالای ۵۵ سال باید باشد و اینکه این موضوع شامل نیروهای شاغل در نهادهای امدادی، نظامی و بهداشتی و درمانی نمی‌شود.

پرسش دیگر قدس در مورد خبر فوت شهروند کاشمری بر اثر ویروس کرونا بود که او در این مورد گفت: جمعه گذشته فردی با مشخصات سندرم حاد تنفسی در کاشمر فوت کرده است، اما اینکه این فرد دچار ویروس کرونا شده یا خیر باید منتظر اعلام نتیجه آزمایش‌هایش باشیم تا به طور دقیق در این خصوص اظهار نظر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.