دیوارهای اماکن متبرکه رضوی مدت‌هاست محدوده فعالیت‌های آستان قدس رضوی نیست. خدمات آستان قدس رضوی از بعد وسعت جغرافیایی و موضوعی گسترش یافته و توسعه خدمات اجتماعی یکی از ابعاد این فعالیت‌هاست.

برنامه‌های حوزه خادمیاری و محرومیت‌زدایی آستان قدس

به گزارش قدس آنلاین، حالا این آستان مقدس در سیل و زلزله، بیماری و فقر و بسیاری از مشکلات به میزان توان و امکانات در کنار مردم ایران تمام قد ایستاده، تا با لطف امام مهربانی‌ها باری از دوش مشکلات جامعه برداشته باشد.
بخش عمده‌ای از خدمات اجتماعی آستان قدس برعهده بنیاد کرامت رضوی است، به همین منظور با محمد استاد آقا مدیر عامل بنیاد کرامت رضویبه گفت و گو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید

هدف از تشکیل بنیاد کرامت رویکرد جدید این بنیاد چیست؟
بنیاد کرامت با هدف توسعه خدمات اجتماعی آستان قدس رضوی شکل گرفته و تلاش دارد در این راستا از حداکثر توان و ظرفیت خادمیاران استفاده کند. از آغاز به کار این بنیاد تاکنون کارهای متنوعی انجام شده است، از رسیدگی به مادران باردار در مناطق محروم تا تشکیل ۱۱۰ کانون امام رضا(ع) که ۲۳۰۰ دانش‌آموز نخبه را در ۱۱ استان کمتر برخوردار کشور تحت پوشش قرار داده است.
از سوی دیگر، مسئله فوریت‌هایی مانند سیل و زلزله و مسئولیت ستاد اربعین آستان قدس هم به این مجموعه واگذار شده است. حوزه اشتغال و کارآفرینی در مناطق محروم نیز به مسئولیت‌های بنیاد کرامت اضافه شده تا خدمات اجتماعی آستان قدس در مناطق محروم گسترش یابد.
در دوران تولیت حجت الاسلام و المسلمین مروی، بنیاد کرامت رضوی به صورت متمرکز به پایگاه گسترش خدمات اجتماعی آستان قدس تبدیل شده است. طبق دستور ایشان خادمیاری با موضوع خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی در بنیاد کرامت رضوی متمرکز می‌شود و در استان‌ها محرومیت‌زدایی ادامه یافته و گسترش می‌یابد.

چه لزومی دارد که آستان قدس رضوی در کنار فعالیت‌های مذهبی، وارد فعالیت‌های اجتماعی خصوصا محرومیت زدایی شود؟
صرف‌نظر از مبانی و توصیه‌های امام رضا(ع) در توجه به محرومین، مقام معظم رهبری نیز در احکام صادره برای تولیت‌های آستان قدس رضوی، به مأموریت خدمات اجتماعی تأکید کرده‌اند.
مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهای خود با فعالان فرهنگی، تأکید کردند که اگر کارهای اجتماعی به کارهای فرهنگی گره نخورد، کارهای فرهنگی ابتر خواهد بود؛ لذا باید دل‌ها را متوجه حوزه خدمات اجتماعی کرد و بُعد معارف رضوی را به دل‌های آماده انتقال داد. بنده معتقدم خدمات اجتماعی پایه و مبنا برای کارهای دینی و اعتقادی است.

بعد از انتصاب شما در آذرماه ۹۸ تغییراتی در فعالیت‌های بنیاد کرامت رضوی به وجود آمد. رویکرد بنیاد کرامت در دوره جدید چیست؟
حجت الاسلام و المسلمین مروی بر اساس حکم مقام معظم رهبری به دنبال گسترش خدمات اجتماعی آستان قدس رضوی هستند، از همین رو در دوره جدید گسترش خدمات محرومیت‌زدایی و خدمات اجتماعی در استان‌های محروم، مرزی و استان‌های دارای موقوفات برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است.
بنیاد کرامت در دوره جدید، ساماندهی و استفاده از ظرفیت‌های عظیم کانون‌های خادمیاری، گسترش و تنوع خدمات اجتماعی و جلب موقوفات و نذورات را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد.

در دفاتر نمایندگی آستان قدس در استان‌ها چه اتفاقی در راستای گسترش خدمات اجتماعی بنیاد کرامت قرار است رخ دهد؟
در تغییرات ساختاری جدید، دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در هر استان با تبدیل شدن به مرکز هدایت کانون‌های خادمیاری، با اصلاح ساختار به فعالیت خود ادامه خواهند داد. در استان‌ها، عنوان دفتر نمایندگی به کانون خدمت رضوی تغییر می‌کند و کانون‌های خادمیاری رضوی با گرایش‌های فرهنگی، سلامت و ... بصورت متمرکز به ارائه خدمات اجتماعی در استان‌ها خواهند پرداخت که با توجه به این مسئله، وظایف خادمیاری در زمینه موضوعی و تنوع، گسترده‌تر خواهد شد.
در دوره جدید، مسائل ساختاری در استان‌ها توسعه پیدا کرده است، مأموریت‌های قبلی آستان قدس در استان‌ها نیز متوقف نشده و گسترش یافته، ضمن اینکه مأموریت‌های فوری مانند سیل اوایل امسال، زلزله میانه و سیل سیستان و بلوچستان هم جزو مأموریت‌های فوری این بنیاد قرار گرفت که خدمات خوبی هم ارائه شد.

ادغام بخش خادمیاری و محرومیت‌زدایی در بنیاد کرامت رضوی با چه هدفی در دست اقدام است؟
هرکدام از این بخش‌ها خدمات بزرگی انجام می‌دهند ولی برخی موازی‌کاری‌ها باعث آسیب رسیدن به کار می‌شد، که با ساختار جدید و تمرکز مدیریت در این دو بخش برنامه ریزی بهتر انجام می‌شود.

برنامه ای برای جذب خادمیاران جدید دارید؟
بر اساس تصمیم تولیت معزز آستان قدس، هیچگونه محدودیتی در بحث خادمیاری نداریم ولی برای پرهیز از آسیب‌های احتمالی و رفع نواقص موجود و بهتر شدن ارائه خدمات، نظامات جدیدی در حال طراحی است تا کار را بهتر از گذشته دنبال کنیم.
ثبت نام جدید تا ساماندهی وضعیت موجود نخواهیم داشت، لذا کسانی که قبلا در سامانه ثبت نام کرده‌اند تعیین تکلیف شده و مسئولین کانون های خادمیاری ارزیابی می شوند تا از اول سال ۹۹ بر اساس نظامات جدید کارهای خادمیاری توسعه یابد.
خادمیاران فعلی نیز رتبه بندی می‌شوند تا بر اساس تعداد خدمت در استان محل سکونت خود، برنامه تشرف این عزیزان به حرم را طراحی کنیم.

برای طرح کار آفرینی و وام اشتغال که سابقا در استان‌ها انجام می‌شد، چه برنامه ای دارید؟
مدل کسب و کار اجتماعی را در مناطق محروم دنبال کرده‌ایم و با بانک رسالت در این زمینه همکاری می کنیم در لرستان و کرمانشاه نفرات واجد شرایط جدید برای دریافت وام معرفی شده‌اند. همچنین با بازنگری آیین‌نامه‌های بنیاد کرامت و معاونت محرومیت زدایی از سال آینده طرح کسب و کار با قدرت ادامه می یابد.

آخرین اقدام فوریتی بنیاد کرامت در زمینه سیل زدگان سیستان و بلوچستان بود، در این خصوص چه اقداماتی انجام پذیرفته است؟
در یک هفته اول پس از سیل خدمات فوریتی و اقلام معیشتی برای نیازهای یک ماه خانواده در بین ۱۰ هزار خانواده توزیع شد. روزانه ۱۵ هزار غذای گرم نیز توسط آشپزخانه سیار آستان قدس طبخ و توزیع گردید. تیم پزشکی به همراه داروهای مورد نیاز هم در منطقه مستقر شد. همچنین ۱۲ هزار و ۵۰۰ پتو از استان سیستان و بلوچستان خریداری و در بین سیل‌زدگان توزیع شد، تا علاوه بر رفع نیاز حادثه دیدگان گردش مالی آن به استان کمک کند.
همزمان به سمت ارزیابی زیرساخت‌های کوچک رفتیم چراکه زیرساخت های عمده را باید دولت انجام دهد، لذا احیای آب شرب روستاها را آغاز کردیم و احیای آب شرب ۱۰۰ روستا آغاز شده است. بازسازی پمپ های آب و شبکه آبرسانی و پاکسازی راه های روستایی بسته شده با سیل هم انجام خواهد شد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.