مازندران- درحالی‌که افکار عمومی در طی هفته گذشته کم‌کم در حال فراموشی و دست برداشتن از گمانه‌زنی‌های مختلف پیرامون مرگ پرندگان این تالاب بود به‌یک‌باره بیانیه‌ای در فضای مجازی مازندران منتشر و دست‌به‌دست شد که در آن عده‌ای که خود را «شکارچیان شرق مازندران» نامیدند و اعلام کردند که پرندگان مهاجر تالاب بین‌المللی میانکاله را با ریختن سم قتل‌عام کردند تا انتقاد خود را از محیط‌زیست بگیرند!

مرگ پرندگان میانکاله در هاله ای از ابهام/ رد پای شکارچیان شایعه یا واقعیت؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: براثر بیماری مشکوکی که بهمن‌ماه در تالاب بین‌المللی میانکاله رخ داد تاکنون بیش از ۳۰ هزار بال پرنده وحشی از ۱۲ گونه پرندگان زمستان گذران در این تالاب بین‌المللی تلف شدند که بیشترین تلفات مربوط به چنگر و فلامینگو گزارش‌شده است.

اگرچه تلفات مشکوک پرندگان زمستان گذران تالاب بین‌المللی میانکاله مسبوق به سابقه است زیرا در دهه ۸۰ نیز بسیاری از این پرندگان در این تالاب قتل‌عام شدند  و پرونده آن بدون مشخص شدن علت مرگ پرندگان مختومه شد!

پرونده پیشین تلفات مرگبار پرندگان وحشی در تالاب میانکاله پس از رد شدن ابتلا بیماری آنفلوانزا و نیوکاسل از سوی کارشناسان وقت دامپزشکی استان مازندران، تنها با طرح احتمال مسمومیت و بدون پیگیری علت مسمومیت بسته شد.

تکرار فاجعه

تلفات انبوه پرندگان زمستان گذران تالاب میانکاله در شرق مازندران  نخستین بار سوم بهمن‌ماه سال جاری با مشاهده تعدادی لاشه توسط محلی‌ها به محیط‌زیست گزارش شد.

نخستین لاشه‌ها که مربوط به گونه‌های پرندگان مهاجر شامل چنگر و فلامینگو بود در بخش جنوبی تالاب بین‌المللی میانکاله در منطقه موسوم به «قلعه پایان» در شهرستان گلوگاه واقع در شرق مازندران مشاهده شد. 

گمانه‌زنی‌های اولیه از بیماری فصلی آنفلوانزا پرندگان و نیوکاسل گرفته تا آلودگی احتمالی آب تالاب به خاطر رها کردن فاضلاب‌های خانگی و صنعتی ، سموم کشاورزی و غیره متمرکز بود ولی با گسترده شدن سطح آلودگی و ادامه‌دار شدن تلفات ، کارشناسان به دنبال علت اصلی رفتند.

برای نخستین بار حدود یک هفته پس از آغاز تلفات پرندگان، سازمان دامپزشکی اعلام کرد که علت مرگ پرندگان پس از بررسی نمونه‌های ارسالی به تهران سم «بوتو لیسم» تشخیص داده شد.

 طرح این موضوع با توجه به کاهش آب تالاب میانکاله در منطقه قلعه پایان و راکد ماندن آن تا حدودی موردپذیرش قرار گرفت ، ولی پس‌ازآن برخی از کارشناسان و دوستداران محیط‌زیست با اعلام این‌که سم بوتولیسم باعث مرگ آبزیان هم می‌شود ولی در میانکاله ماهیان جان سالم به دربردند ، این گزینه را در معرض تردید قراردادند.

انتشار بیانیه‌ای حیرت‌آور

درحالی‌که افکار عمومی در طی هفته گذشته کم‌کم در حال فراموشی و دست برداشتن از گمانه‌زنی‌های مختلف پیرامون مرگ پرندگان این تالاب بود به‌یک‌باره بیانیه‌ای در فضای مجازی مازندران منتشر و دست‌به‌دست شد که در آن عده‌ای که خود را «شکارچیان شرق مازندران» نامیدند و اعلام کردند که پرندگان مهاجر تالاب بین‌المللی میانکاله را با ریختن سم قتل‌عام کردند تا انتقاد خود را از محیط‌زیست بگیرند!

اگرچه دو روز بعد جمع دیگری خود را«شکارچیان قانونمند شرق مازندران» خواندند ، به چالش با صادرکنندگان بیانیه برخاستند و از دستگاه قضایی خواستار برخورد قاطع با آن‌ها شدند ، ولی سکوتشان درباره اصالت داشتن یا نداشتن بیانیه این گمانه‌زنی را تقویت کرده که احتمالاً ادعای ریختن سم صحت دارد.

انتشار بیانیه منسوب به شکارچیان شرق مازندران که در آن مسئولیت کشتار پرندگان زمستان گذران تالاب بین‌المللی میانکاله را تقبل و آن را انتقام‌گیری از محیط‌زیست اعلام کرده‌اند، تردیدها درباره اعلام بوتولیسم به‌عنوان علت مرگ این پرندگان را افزایش داده است.

اعلام محیط‌زیست مازندران هم مبنی بر شکایت از صادرکنندگان بیانیه به‌عنوان تشویش اذهان عمومی نیز گمانه‌زنی‌ها را تقویت کرده است ، اگرچه بیانیه صادرشده فاقد نام و نشان خاصی بوده و تنها نخستین کانال فضای مجازی یا شبکه اجتماعی منتشرکننده آن قابل‌شناسایی است.

اگرچه سازمان دامپزشکی باوجود انتشار بیانیه شکارچیان و قبول مسئولیت کشتار پرندگان مهاجر تالاب میانکاله همچنان بر بوتولیسم به‌عنوان علت تلفات اصرار دارد ، ولی محیط‌زیست مازندران با طرح شکایت از صادرکنندگان بیانیه ، دستگاه قضایی را به‌عنوان مدعی‌العموم پای‌کار آورد تا منتشرکنندگان بیانیه را اعم از این‌که ادعایشان درست باشد یا نه ، تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

بررسی ادعای شکارچیان

در همین رابطه مدیرکل دامپزشکی استان مازندران درباره ادعای شکارچیان متخلف شرق مازندران ادعا می‌کند: بر اساس اعلام سازمان متبوعش و طبق نتایج آزمایش‌هایی که پیش از صدور بیانیه شکارچیان اعلام‌شده بود که در آن بوتولیسم به‌عنوان علت اصلی این تلفات شناخته شد،؛ همچنان همان نتیجه از سوی دامپزشکی مطرح است.

دکتر سید حسین رضوانی در این رابطه به رسانه‌ها گفته است: ما بحث بیانیه شکارچیان را که در آن اشاره مستقیم به ریختن سم در آب تالاب میانکاله مطرح و احتمال مسمومیت پرندگان با سم را به سازمان دامپزشکی کشور اعلام کردیم که تاکنون همان نتیجه اولیه و قطعی بوتولیسم در تلفات پرندگان پیگیری می‌شود و تغییری در این زمینه ایجاد نشده است.

وی ابراز کرده است: آنچه تا الآن از سوی سازمان دامپزشکی بر آن صحه گذاشته می‌شود، همان مسمومیت غذایی و بوتولیسم است.

سال‌هاست که بسیاری از دوستداران محیط‌زیست در راستای جلوگیری از شکار پرندگان مهاجر و تله گذاری‌های بی‌حدوحصر که حیات این میهمانان را به مخاطره انداخته است تلاش بسیاری داشتند که بخشی از این درخواست‌ها معطوف به تعطیلی بازارهای فروش پرندگان در مازندران است.

بسیاری از دوستداران محیط‌زیست ادعا می‌کنند تا هنگامی‌که این بازارها به فعالیت دارند لذا تقاضا برای کشتار نیز هست البته در مقابل فشارهای سیاسی همواره اجازه تعطیلی این بازارها را نداده و عده‌ای معتقدند که این پرندگان به اشتغال و معیشت برخی خانواده‌ها و شکارچیان گره‌خورده  است.

حال باید منتظر نشست و مشاهده کرده که با ورود دستگاه قضایی انتشار خبر انتقام شکارچیان از محیط‌زیست و آلوده کردن آب تالاب تا چه میزان صحت دارد! 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.