در حالی که قرار بود جلسات مجلس به دلیل خطر شیوع کرونا در بین نمایندگان تا اطلاع ثانوی تعطیل شود، حالا فشار افکار عمومی به نمایندگان در مورد لزوم فعال ماندن قوه نقننه در این شرایط بحرانیو نیاز به نظارت و در صورت لزوم قانونگذاری سبب شده تا هیئت رئیسه پارلمان برای تصمیم گیری در این زمینه با چالش هایی روبرو شود.

چالش مجلس برای تعطیلی جلسات علنی

قدس آنلاین: با پایان انتخابات مجلس یازدهم، آغاز به کار مجلس و از سرگیری جلسات پارلمان با واقعه خبرساز و جنجالی شویع ویروس کرونا در کشور همزمان شد.

نمایندگان در حالی با فراغت از رقابت های انتخاباتی به کرسی های سبز خود در بهارستان بازگشتند که موجواکنشهای اجتماعی و هیجانی ناشی از اغاز اپیدمی کرونا کشور را فرا میگرفت.

نمایندگان مجلس در این شرایط و در حالی که می بایست لایحه مهم بودجه 99 را بررسی و تصویب میکردند تنها یک جلسه برگزار کردند و با رد کلیات بودجه 99 نه تنها کشور با چالشی جدیدر زمینه برنامه اداره مالی کشور در سال اینده روبرو شد که پس از ان با اعلام تعطیلی احتمالی جلسات مجلس تا مدت نامعلوم، نه فقط کشور مبتلا به دوجه دو دوازدهم شد که برای افکار عمومی ابهامات و سوالات زیادی در مورد غیبت نظام قانونگذاری در یکی از بحرانی ترین شرایط که ممکن است نیاز به تصمیم سازی، نظارت و همراهی قوه مقننه باشد ایجاد شد. به ویژه انکه تعطیلی پارلمان در حالی و در ظاهر به درخواست وزارت بهداشت صورت میگرفت که دولت و این وزارت خانه نه تنها با تعطیلی ادارات و کارمندان مخالفت کردند  که معاون کل وزیر بهداشت در پاسخ به قدس آنلاین با قرنطینه شهرهای کانون کرونا همچون قم نیز به شدن مخالفت کرده و این کار را روش های مربوط به زمان جنگ جهانی اول و رویایوریی با طاعون و وبا عنوان کرد.

البته تعطیلی جلسات مجلس اگرچه در پی مثبت شدن تست کرونای شماری از نمایندگان و در ظاهر نامه وزیر بهداشت به علی لاریجانی و درخواست او برای تعطیلی جلسات و خطر شوع بیماری بین نمایندگان بود، اما شاید افکار عمومی این نامه را هم چندان باور نکرد و آنرا نوعی هماهنگی بین هیئت رئیسه مجلسو وزارت بهداشت برای توجیه تعطیلی جلسات علنی تلقی کرد حتی اگر در واقعیت هم چنین نبود.

این اتفاق در داخل مجلس هم با مخالفت ها و واکنش هایی روبرو شد از آن جمله حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در واکنش به این اقدام گفت: مجلس در شرایط حساس کنونی کشور که همه دستگاه‌های اجرایی مربوطه درگیر کار هستند و به انجام امور می‌پردازند و دیگر دستگاها نیز به کمک آنها شتافته‌اند، نباید خود را تعطیل کند، بلکه باید به انجام وظایف نظارتی خود بپردازد.

وی افزود: مشکل دیگر این است که تعطیل کردن به یک بدعت تبدیل می‌شود و هر گاه کشور با یک مشکل مواجه می‌شود، هیأت رئیسه مجلس را تعطیل خواهد کرد.

در پی این انتقادها و فشارها در نهایت روز گذشته اسد الله عباسی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس از مأموریت به سه عضو هیأت رئیسه برای رایزنی با ستاد مقابله با بیماری کرونا به منظور چگونگی و نحوه برگزاری جلسات مجلس خبر داد.

وی گفت: «مسعود پزشکیان، سیدامیرحسین قاضی‌زاده و اکبر رنجبرزاده» مأموریت داد تا رایزنی‌هایی را با ستاد مقابله با بیماری کرونا داشته باشند که به چه نحوه و با چه کم و کیفی جلسات مجلس برگزار شود.

استمرار بلاتکلیفی مجلس/نمایندگان هیئت رئیسه سه ستاد کرونا دعوت نشدند

امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اما امروز  با بیان اینکه طبق مصوبه هیئت رئیسه مجلس قرار بود که بنده به همراه آقایان پزشکیان و رنجبرزاده از طرف مجلس در جلسات ستاد مقابله با کورونا شرکت کنیم، اظهار داشت: این مصوبه به این ستاد ابلاغ شده اما تاکنون از طرف ستاد مقابله با کرونا برای حضور در جلسات از ما دعوت نشده است.

وی افزود: قرار بود ما به نمایندگی از مجلس در جلسات ستاد مقابله با کورونا شرکت کنیم و گزارشی از جلسات ستاد به هیئت رئیسه ارائه دهیم تا درباره برگزاری و یا عدم برگزاری جلسات علنی پارلمان تصمیم‌گیری شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه به دلیل عدم حضور ما در جلسات ستاد مقابله با کورونا در باره تعطیلی جلسات علنی پارلمان تصمیم‌گیری نشده، ادامه داد: با توجه به مسائل پیش آمده فعلا جلسات علنی مجلس برگزار نمی‌شود.

چالش آیین نامهای پارلمان برای جلسات آنلاین

از سوی دیگر شماری از نمایندگان برای عبور از این وضعیت پیشنهاد برگزاری جلسات مجلس به صورت آنلاین و ویدئو کنفرانس را مطرح کردهاند. روشی که سخنگوی دولت نیز اعلام کرد برای برخی جلسات بکار گرفته خواهد شد.

با این حال سخنگوی هیئت رئیسه مجلس می گوید سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری جلسات مجلس به صورت ویدئو کنفرانس به دلیل عدم پیش‌بینی در آیین نامه داخلی مجلس ممکن نیست.

وی تاکید کرد:مجلس باید بر اساس آیین‌نامه داخلی اداره شود و در آیین نامه نیز چنین چیزی پیش بینی نشده است. ما نمی‌توانیم در این خصوص شیوه جدیدی را ایجاد کنیم زیرا تشکیل جلسات مجلس طبق آئین‌نامه باید با حضور نمایندگان و با رأی الکترونیکی باشد.

عباسی عباسی خاطرنشان کرد: هنوز هیات سه نفره هیات رییسه مجلس که برای حضور در ستاد مقابله با کرونا معرفی شده‌اند جمع‌بندی خود را به هیات رییسه مجلس اعلام نکرده‌اند که ببینیم آیا تشکیل جلسات مجلس به صلاح هست یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.