روند رشد و افزایش آمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا در کشور بیسانگر رشد اپیدمی به صورت تصادعد هندسی است، بدین ترتیب در روزهای اینده باید شاهد افزایش و رشد انفجاری شمار بیماران در کشور و به ویژه تهران باشیم. چیزی که وزیر بهداشت از آن با عنوان هفته سخت و پیک اپیدمی کرونا یاد کرده است.

قدس آنلاین: متاسفانه آمارهای روزانه تشخیص و شناسایی موارد ابتلای جدید به ویروس کرونا در کشور بیانگر انست که سیر اپیدمی این بماری روندی تساعد هندسی دارد که حقیقتی بسیار نگران کننده و خطرناک است.

آمار مبتلایان به بیماری کرونا امروز به ۹۷۸ تن و شمار قربانیان این ویروس نیز  بنا بر گزارش رسمی وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا به ۵۴ نفر رسید.

این در حالیست که روز گذشته(شنبه دهم اسفند ماه) شمار مبتلابان به این ویروس ۵۹۳ نفر بود و یک روز پیش از آن ۳۸۸ نفر و روز پنجشنبه ۲۴۵ نفر.

نکته قابل توجه اینکه با وجود شروع اپیدمی از شهر قم، در حال حاضر تهران با جمعیت ۱۳ تا ۱۵ میلیونی به صدر جدول درگیری رسیده و بالاترین آمار روزانه ابتلا را با ۱۷۰ مورد جدید از دیروز تا کنون و ۱۲۷ مورد جدید در روز قبل از آن بیشترین رشد درگیری را داشته است. پس از تهران قم، گیلان، گلستان، استان مرکزی، استان اصفهان و البرز با بیشترین آمار ابتلا در رده های بعدی هستند.

باید توجه داشت که شهر تهران به دلیل مهاجرت روزانه نیروی کار یکی از کانونهای انتقال بیماری به شهرها و شهرک‌های پیرامون و اقماری خود، حتی استانهای مجاور نیز به شمار می‌رود.

با این روند و آنگونه که از اظهارات سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان درباره هفته ای سخت و پیک شیوع بیماری در روزهای آینده برداشت میشود، تا پایان این هفته در صورت ادامه این روند آمار مبتلایان قطعی به صدها نفر و حتی بالاتر از آن هم برسد که در این صورت با یک بحران بهداشتی و پزشکی مواجه خواهیم بود.

به نظر می رسد در روزهای اخیر علی رغم اینکه حسن روحانی رئیس جمهور گفته بود شرایط به سمت عادی شدن پیش می‌رود، واقعیت‌های میدانی حکایت از سیر دیگری از وقایع دارد و دولت و دستگاه‌های دیگر همچون نیروهای مسلح در حال امدادرسانی امکانات و ظرفیت‌ها برای مواجهه با اپیدمی حاد بیماری هستند. هر چند در این میان غیبت و سکوت سازمان پدافند غیر عامل جلب توجه کرده است و جای سؤال دارد.

معاون بهداشت و درمان سپاه پاسداران امروز از  از تماس تلفنی فرمانده این نیرو با وزیر بهداشت و آمادگی برای در اختیار گذاشتن تجهیزات و امکانات پزشکی سپاه در اختیار ستاد مقابله با کرونا خبر داد.

سردار احمد عبداللهی همچنین گفت که سپاه ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی سیار خود را در گیلان  و ۳ تا ۵ هزار تخت بیمارستانی را برای شرایط اضطراری تهران پیش بینی کرده است که این آمار پیش بینی بالا در مورد روند تصاعد هندسی بیماری و انفجار شیوع بیماری در روزهای آینده را تأیید می‌کند.

با این حال دولت و وزارت بهداشت کماکان با روشهای معمول و تجربه شده در این وضعیت از جمله تعطیلی ادارات، قرنطینه برخی کانونهای انتشار بیماری و .... مخالفت کرده و این روشها را به گفته ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت مربوط به دوران جنگ جهانی اول و شیوع وبا و طاعون می‌داند. آنهم در شرایطی که انستیتو پاستور اعلام کرده با وجود بیش از ۷۰ هزار کیت تشخیص کرونا در کشور روزانه امکان تشخیص و تست ۱۲۰۰ مورد ارسالی برای این مؤسسه را دارد.

این درحالیست که سازمان بهداشت جهانی روز گذشته با تغییر وضعیت هشدار خود در مورد ویروس کرونا از شدید به خیلی شدید و بالاترین سطح از همه کشورها خواست از تجربه کشور چین در مقابله با این بیماری و مهار آن پیروی کنند که در واقع همان سیاست قرنطینه و کنترل و مهار شیوع بیماری از طریق اقدامات محدود کننده و رعایت دقیق مسائل بهداشتی است.

به نظر می رسد دولت ملاحظات مختلفی را در مورد خودداری از بکارگیری این روشها دارد که بخشی از آنها با توجه به شرایط اقتصادی و چالشهای آن در زمینه تعطیلی ادارات و کسب و کارها و وضعیت درآمد کشور در سایه تحریم، شاید منطق معیشتی و اقتصادی داشته باشد اما ادامه این ورند نیز ممکن است با یک بحران اجتماعی و بهداشتی شدید همراه شود. با این حال به نظر می‌رسد تعطیلی و حتی قرنطینه ولو به صورت محدود برخی از شهرها از جمله تهران و دیگر نقاط با درگیری بالا منطقی تر و ضروری تر از دیگر ملاحظات دولت باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.