۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 694975

در کشاکش تبلیغات انتخاباتی آمریکا، کاخ سفید ادعا می کند که مجوز برخی معاملات تجاری بشردوستانه با ایران را صادر کرده است.

گروکشی کرونایی آمریکا از مردم ایران

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، از زمانی که آمریکا به صورت غیر قانونی و یکجانبه توافق هسته‌ای را ترک کرد و با اعمال زور و تهدید علیه کشورهای اروپایی تلاش کرد تا مانعی بر سر بهره مند شدن تهران  از منافع برجام شود، بیش از یک سال می گذرد. در این مدت سیاست فشار حداکثری که واشنگتن بر شرکت های غربی اعمال کرد تاجایی پیش رفت که دستیابی به  اقلام  دارویی را برای  ایران تقریبا غیر ممکن کرد. در مقابل هم تولیدکنندگان داخلی بی وقفه برای جبران این تحریم ها  تلاش می کنند.

با وجود عزم جدی ایران برای تامین نیازهای بیماران در داخل کشور، مجموع اقدامات ضد بشری ایالات متحده علیه ما، در مواردی بویژه بیماران خاص را با مشکلات عدیده‌ای در ضمینه تامین برخی از اقلام پزشکی مواجه کرد. به واسطه همین سیاست های ضد حقوق بشری، داروهای ضد سرطان و دیابت همچنین  پانسمان برای بیماران پروانه ای  و ... که تولید و توضیع آنها در انحصار چند شرکت خاص است را در مواردی حتی غیر ممکن کرده است.

اعمال محدودیت ها و فشار حداکثری واشنگتن بر تهران طی ۳۶۵ روز گذشته ادامه داشت و با وجود اعتراضات مقام های ایرانی و سکوت مجامع بین المللی به اعمال محدودیت در حوزه غذا و دارو علیه کشورمان در شرایطی که موج بیماری کرونا  کشورهای زیادی از جمله ایران را درگیر کرده است، هیچ گشایشی در این زمینه ایجاد نشد. اما در این میان دولت هایی مانند ایران و چین که از سابقه دوستی چندین ساله برخوردار هستند به اهدا اقلام پزشکی برای جلوگیری از گسترش این ویروس روی آورده اند، برخی هم بخاطر افزایش محبوبیت  یا برای بهبود وجهه کشورشان سخنانی نمایشی در لزوم  تحت کنترل درآوردن ویروس کرنا داشته اند. در همین راستا الیزابت وارن سناتور دموکرات آمریکایی که مشغول فعالیت‌های انتخاباتی حزبش در رقابت‌های ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور است، در نامه‌ای به وزرای خارجه و دارایی آمریکا خواهان تسهیل کمک به ایران در زمینه مبارزه با کرونا شده بود و پس از آن پمپئو هم در اظهاراتی ادعا کرد که در شرایط فعلی کانال مالی و بشر دوستانه با تهران را فعال خواهند کرد.

 وزیر امور خارجه آمریکا که برای ارائه توضیحاتی درباره سیاست‌های اخیر آمریکا در برابر ایران در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا حضور یافته بود، مدعی شد که در زمینه مقابله با کرونا پیشنهاد کمک به تهران را مطرح کرده است؛ او در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان درباره شیوع کرونا در ایران این طور  اظهار کرد که  ما پیشنهادهایی برای ارائه کمک به ایران داده‌ایم. زیرساخت بهداشتی آنها قوی و به‌روز نیست، تمایل آنها برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره آن‌چه واقعا در حال رخ دادن است قوی نبوده و  این ایران است که اطلاعات را به اشتراک نمی‌گذارد.

اما مقامات تهران به این پیشنهاد به دیده تردید نگریسته و از آن استقبال نکرده اند و در مقابل بلافاصله پس از اظهارات پمپئو، سید عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با ارسال پیامی  این صحبت ها را «ادعا، تبلیغات سیاسی و فریب» خواند.

گروکشی کرونایی آمریکا از مردم ایران

از ادعای کمک های انسان‌دوستانه تا تهدید برای فروش دارو به ایران

صحبت از انسان‌دوستی مقامات کاخ سفید در حالی بیان می‌شود که مردم ایران حتی در خاطرات خود هم نشانی از تعهدپذیری  آمریکا ندارند و سابقه بدعهدی‌های دولت ایالات متحده نسبت به مردم ایران بسیار طولانی است. با نگاهی به تاریخ متوجه می شویم که  حداقل از دهه ۲۰ خورشیدی، واشنگتن در امور داخلی کشورمان دخالت های اثرگذاری داشته که برای نمونه می توان به  بحث ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد که سقوط دولت قانونی و پایان نخست وزیری مصدق را به همراه داشت و قطعا این سیاست ها در گذشته نماند، پس از خروج ترامپ از برجام  هم شاهد بودیم که دور جدید تحریم ها علیه کشورمان در تمامی زمینه ها اعمال شد،  ولی  واشنگتن همچنان تاکید داشت که هیچ محدودیتی در رابطه با ارسال غذا و دارو به ایران وضع نکرده است .

هیچ مانعی بر سر تامین دارو برای ایرانیان وجود ندارد، ادعایی که به قیمت جان کودکان پروانه ای و درد و رنج صدها بیمار دیگر تمام شد. در نهایت اروپایی ها کانال مالی سوئیس را پیشنهاد دادند و نام انسان دوستانه روی آن گذاشتند. اقدامی بشر دوستانه که پیش تر از حساب های ایران پول آن پرداخت شده بود!

اکنون پس از تحریم‌های شدید دارویی که به بهانه‌های واهی علیه مردم ایران اعمال شده است، مقامات ایالات متحده از هر دو جناح دموکرات و جمهوری خواه برای تامین خوراک تبلیغاتی خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور سخن از تسهیل ارسال کمک‌های دارویی به ایران می‌کنند و این در شرایطی است که دانشمندان داخلی با تکیه بر توان، اراده و عزم راسخ خود اقدام به تولید کیت‌های تشخیص کرونا کرده اند و با بسیج همگانی که در جامعه پزشکی کشورمان پدید آمده است، می‌توان گفت ایران از دریافت کمک آن هم از دشمن بد عهد آمریکایی بی نیاز است.

گروکشی کرونایی آمریکا از مردم ایران

باتوجه به اینکه سران کاخ سفید در رقابت های انتخاباتی تنگانگی با حزب رقیب یعنی دموکرات‌ها به سر می برند و از سوی دیگر به واسطه سیاست‌های یک بام و دو هوای دونالد ترامپ و بویژه پرونده های متعدد او  بخشی از محبوبیت خود را به جناح مخالف واگذار کرده است، به دنبال پوششی برای تغییر وجهه خود هستند و به همین دلیل از چشم پوشی روی تحریم های دارویی صحبت می کنند که از ابتدا منکر اعمال آنها بوده اند.

به نظر می‌رسد که هرگونه اظهار نظر مبنی بر ارسال کمک‌های  بشر دوستانه به ایران جهت مبارزه با ویروس کرونا به واسطه چراغ سبز واشنگتن، تلاشی برای پیروزی در انتخابات پیش روی آمریکا بوده و تفاوت چندانی ندارد که این اظهارات دموکرات‌ها بیان کنند یا جمهوری خواهان روی آن تبلیغات به راه بیاندازند.

خوش نیتی واشنگتن، نردبان پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰

روزنامه انگلیسی زبان کانادایی نشنال پست به نقل از رویترز گزارش داد که  آمریکا روز پنجشنبه مجوز یک سری معاملات تجاری بشردوستانه با بانک مرکزی ایران را صادر کرد. اقدامی که به ادعای آمریکا در راستای رسمی‌سازی کانال کمک‌های بشردوستانه سوئیس انجام گرفته است.

گفته می‌شود این کانال جدید که وزارت خزانه داری آمریکا مدعی است از روز پنجشنبه به طور کامل عملیاتی شده، به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که غذا، دارو و لوازم ضروری دیگر را به ایران ارسال کنند.

کشورهای غربی مانند سوئیس و آمریکا در حالی مدعی راه‌اندازی کانال انتقال کالاهای بشر دوستانه به ایران می‌شوند که به اذعان مقامات آمریکا، کاخ سفید با طرح اتهامات بی‌اساس، مردم ایران را تحت بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های تاکنون در جهان قرار داده است. تحریم‌هایی که حتی هنگام بحران‌های طبیعی مانند زلزله، ارسال کمک‌های صلیب سرخ و شهروندان ایرانی خارج از کشور به مردم ایران را غیرممکن کرده است.

آمریکا با اعمال فشار حداکثری بر ایران، عملا هر بانکی را که با ایران مراوده مالی برقرار کند، شدیدا تحت تحریم قرار می‌دهد. بنابراین، عموما بانک‌ها همکاری با ایران در حوزه بشردوستانه را به خاطر ریسک بالایی که دارد، نمی‌پذیرند. مقامات آمریکایی‌ها به خوبی به این مسئله واقفند، اما با وجود ادعای واهی حمایت از مردم ایران، عملا هیچ اهمیتی به مشکلات مردم در حوزه دارویی نمی‌دهند. اما گویا بازار تبلیغاتی کمک به درمان بیماران کرونایی داغ‌تر است!

دومینوی فریب آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.