دغدغه مردم در این روزها؛ انتشار ویروس کروناست. هر جا که پا می‌گذارید کرونا نقل همه مجالس است. اخبار مرتبط با کرونا از تعداد مبتلایان، مرگ و میرها و البته بهبودیافتگان حتی در محل کار هر کدام از ما لحظه به لحظه دهان به دهان می‌چرخد.

سردرگمی ارباب رجوع در ادارات

هاشم رسائی‌فر/

دغدغه مردم در این روزها؛ انتشار ویروس کروناست. هر جا که پا می‌گذارید کرونا نقل همه مجالس است. اخبار مرتبط با کرونا از تعداد مبتلایان، مرگ و میرها و البته بهبودیافتگان حتی در محل کار هر کدام از ما لحظه به لحظه دهان به دهان می‌چرخد. حساسیت انتشار ویروس و اهمیت جلوگیری از انتشار آن از همان لحظات اولیه اعلام ورود ویروس کرونا به کشورمان برای مسئولان مشخص بود به همین جهت تصمیماتی پیشگیرانه برای جلوگیری از انتشار و همه‌گیر شدن این ویروس توسط آن‌ها اتخاذ شد. تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، مؤسسه‌های آموزشی و کنسل کردن مراسمی که موجب تجمع می‌شود در دستور کار قرار گرفت.

دولتی‌ها در جهت ماندن بیشتر مردم در خانه حتی زمان حضور کارمندان در ادارات را به استاندارانی که استان آن‌ها درگیر شیوع ویروس بودند تفویض اختیار کردند.

خیلی از استان‌ها کاهش زمان کار کارمندان تا سه ساعت در روز را به دستگاه‌های دولتی ابلاغ کردند. در استان خراسان رضوی اما تصمیم دیگری اتخاذ شد. طرح حضور ۵۰ درصدی کارکنان دوایر دولتی در هر روز یا همان زوج و فرد کردن حضور کارمندان در محل کارشان در خراسان رضوی مد نظر قرار گرفت.

اینکه در این طرح کارمندان می‌توانند با شیفت‌بندی یک روز به سر کار بروند و روز بعد را در خانه بمانند و استراحت کنند موضوعی است قابل توجه اما اینکه با این تصمیم در اکثر دوایر دولتی که معمولاً کار ارباب رجوع به صورت زنجیروار انجام می‌شود و با در نظر داشتن این نکته که هر روز نیمی از کارکنان آن اداره بر سر کار حاضر نمی‌شوند خود سبب سردرگمی و انتظار بیشتر مراجعه‌کنندگان می‌شود! ارباب رجوعی که امضا و نظر کارشناسی چند نفر را معمولاً در یک اداره لازم دارد تا کارش راه بیفتد امروز که آمده و امضای یکی دو نفر را گرفته باید برگردد و فردا برای گرفتن امضا و نظر کارکنانی را بگیرد که امروز روز استراحتشان بوده است.

با وجود این ایرادی بزرگ به این داستان وارد است؛ ارباب رجوعی که پیش از این می‌شد در یک روز پیگیر کارش باشد باید حداقل دو روز بیاید و برود تا کارش راه بیفتد این خود موجب شلوغی و ازدحام در ادارات توسط مراجعه کنندگانی می‌شود که امروز آمده و فردا هم باید بیایند و این دقیقاً مراجعات دو برابری را در پی دارد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد همان کاهش زمان حضور در هر روز برای ادارات خراسان رضوی بهترین نسخه باشد که در اکثر نقاط کشور نیز در حال حاضر اجرایی می‌شود. این گونه که بشود ارباب رجوعی که امروز آمده کارش تمام می‌شود و فردا نفرات دیگری که کارشان با این اداره است مراجعه می‌کنند و تجمع و رفت و آمدهایی تکراری را کمتر شاهد خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.