خوزستان- بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر در حوضه‌های آبی منتهی به خوزستان که منجر به وقوع سیل در استان‌های لرستان و ایلام و چهارمحال و بختیاری شد حال خوزستان را نیز در حالت آماده‌باش قرار داده است.

اراضی پائین دست «دز»تهدید می شود/از ایجاد سیل بند تا اقدامات نیم بند

قدس آنلاین-گروه استان ها: به دلیل درگیر شدن کشور با بیماری کرونا حالا برخی از موضوعات خیلی مهم و جدی که ممکن است به گونه ای دیگر موجب ایجاد خسران برای مردم شود از جمله موضوع سیل بند ها و سیل در خوزستان کمی به حاشیه رفته است.

ورودی آب به سدهای خوزستان از هفته گذشته روند صعودی به خود گرفته است و ازآنجایی‌که باید افزون بر ۲ میلیارد مترمکعب سیلاب واردشده از مخازن سدهای این استان خارج شود حال این حجم آب موجب نگرانی بسیاری از ساکنان روستاهای شهرستان دزفول، شوش، شوشتر، اهواز، دشت آزادگان و هویزه شده است.

افزایش نگرانی‌ها با بالا آمدن سطح آب

سد دز در شمال خوزستان واقع است و شهرستان‌های دزفول، شوش، شوشتر و اهواز در پایین‌دست آن قرار داده و از افزایش خروجی این سد تأثیر می‌پذیرند و حالا خروجی سد دز به‌صورت تدریجی از ۲۵۶ مترمکعب در ثانیه رو به افزایش گذاشته است و بنا بر گفته مسئولان احتمالاً تا هزار مترمکعب در ثانیه افزایش یابد و این موضوع یعنی زیرآب رفتن بخشی از اراضی پائین دست و دسترنج روستائیان خوزستان!

معاون شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان در همین رابطه با اشاره به افزایش دبی رودخانه دز از شهروندان خواست از نزدیک شدن به ساحل این رودخانه خودداری کنند.

روستاهای ۶ شهرستان دزفول، شوش، شوشتر، اهواز، دشت آزادگان و هویزه از افزایش خروجی سدهای دز و کرخه متأثر می‌شوندناصر بهمنش فرد روز یکشنبه در نشست مدیریت بحران شهرستان دزفول افزود: قبل از بارش‌های هفته گذشته در خصوص سد دز در شرایط حداقلی بودیم و ارتفاع سد دز حدود ۳۲۶ متر بود که از چهارم اسفندماه تاکنون ۱۳ متر افزایش‌یافته و به ۳۳۹ متر رسیده است به‌طوری‌که اکنون در شرایط حداکثری است.

معاون شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان گفت: رهاسازی آب توسط مدیریت سدهای خوزستان آغازشده و خروجی سد دز از ۲۵۰ به ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده است.

اگر چه معاون شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان معتقد است اکنون با خروجی ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه مشکلی در دزفول وجود ندارد و تا خروجی یک هزار مترمکعب بر ثانیه نیز مشکلی پیش نخواهد آمد اما از آن‌سو مسئولان محلی عنوان می‌کنند که رودخانه‌های محلی و سیل بندهای آسیب‌دیده در جریان سیل فروردین‌ماه دیگر تاب مقابله با این حجم آب را ندارند.

تهدید آب‌گرفتگی جدی است

هنوز خروجی سدها بیشتر نشده، چهار نقطه از مناطق پایین‌دست کرخه در شهر رفیع در شهرستان هویزه و بخش بستان در دشت آزادگان، در روزهای اخیر، آب‌گرفتگی را تجربه کردند اگرچه گفته می‌شود این حادثه به دلیل لوله‌گذاری‌ها و شکستگی کانال‌های آب بوده اما افزایش جریان رودخانه، اثر خود را گذاشته است.

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان بیشترین مشکل سیل بندها در پایین‌دست رودخانه کرخه در دهستان آهو دشت درشوش و برخی روستاهای دشت آزادگان و هویزه و در پایین‌دست رودخانه دز در منطقه بام دژ شهرستان اهواز وجود دارد، که تهدید آب‌گرفتگی را در آن‌ها قوت می‌بخشد.

سید ابراهیم حسینی می‌گوید: ظرفیت آبگذری کرخه در حال حاضر ۴۰۰ مترمکعب در ثانیه است، البته درگذشته تا ۷۰۰ مترمکعب در ثانیه نیز به‌راحتی و بدون مشکل از کرخه عبور می‌کرد، در سیل بهار نیز آب تا دبی یک هزار و ۱۰۰ مترمکعب از رودخانه دز عبور کرده، بنابراین در صورت استحکام سیل بندها می‌توان امیدوار بود که افزایش خروجی سد بدون مشکل انجام شود.

سیل بندهای تخریب‌شده‌ترمیم نشده

روستاهای ۶ شهرستان دزفول، شوش، شوشتر، اهواز، دشت آزادگان و هویزه از افزایش خروجی سدهای دز و کرخه متأثر می‌شوند اما آهو دشت از توابع شوش، شعیبیه از توابع شوشتر و «بام دژ» از توابع اهواز در حاشیه رودخانه دز؛ و روستاهای پایین‌دست کرخه در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه، با افزایش خروجی سدها به دلیل ترمیم نشدن سیل بندها اکنون شرایط حساس‌تری دارند.

بخشدار مرکزی اهواز در این رابطه می‌گوید: بخش‌هایی از سیل بندها در تابستان با کارگذاری پمپ‌های آبیاری کشاورزان تخریب شد و لذا  قسمت‌هایی را خودمان ترمیم کردیم و بخش‌هایی به سازمان همیاری شهرداری‌ها واگذار شد که باید در ساخت آن‌ها تسریع شود.

علی بلمچی مهم‌ترین علت تأخیر درترمیم سیل بندها را اختصاص نیافتن اعتبار لازم عنوان می‌کند و می‌گوید: مکاتبات زیادی در این مدت صورت گرفته، در حال حاضر انتظار ما این است که خروجی سد دز به بیش از ۷۰۰ افزایش نیابد.

وی نسبت به‌احتمال آب‌گرفتگی روستاهای دهستان بام دژ در صورت افزایش دبی خروجی سد کرخه تا بیش از یک هزار مترمکعب هشدار می‌دهد و می‌گوید: تمامی  ۱۴ روستای بخش بام دژ در معرض خطر سیل هستند، ۶ روستا شرایط حساس‌تری دارند که بحرانی‌ترین آن‌ها روستای «سید نبی» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.