خراسان شمالی-۳۰ بهمن‌ماه سال جاری بود که خبر ابتلای دو نفر در شهر قم به ویروس کرونا منتشر شد و افزایش آمار مبتلایان به این ویروس و جانباختن تعدادی از هموطنان در بسیاری از استان های کشور، موجب اضطراب و نگرانی در آحاد مردم کشور شده است.

سخنی با مسئولان خراسان شمالی

قدس آنلاین: گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی: طبق آخرین خبرهای رسمی اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، تا ظهر یک شنبه مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور، به ۹۷۸ نفر رسیده است.

"خراسان شمالی همچنان در وضعیت سفید کرونا قرار دارد" این خبری بود که ظهر دیروز سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرد.
با توجه اینکه استان خراسان شمالی در مسیر ارتباطی بسیاری از استان ها از جمله مشهد مقدس و استان گلستان و مازندران و سمنان قرار دارد، و روزانه هزاران تردد و توقف در این مسیر صورت می گیرد چنانچه تمهیدات لازم اندیشیده نشود ممکن است این استان نیز از وضعیت سفید خارج گردد بطور مثال خرید سوغات و آجیل از فروشگاه ها به ویژه شهر فاروج که به شهر آجیل کشور معروف است چنانچه با رعایت موازین بهداشتی صورت نگیرد و روی محصولات فله ای به صورت ویژه بسته نشود و فروشندگان و خریداران از دستکش های یک بار مصرف استفاده نکنند ممکن است باعث آلودگی و شیوع این ویروس و صدمات جبران ناپذیری به سلامت و نیز اقتصاد استان وارد شود.
مردم این استان منکر زحمات مسئولان و  دانشگاه علوم پزشکی استان که در این مدت درگیر این ویروس هستند نیستند.
اما اینکه خراسان شمالی همچنان در وضعیت سفید قرار دارد بسیار خبر خوشایندی است ولی نگهداری این وضعیت مهمتر ازآن است و این نیازمند تلاش بیشتر، برنامه ریزی دقیق تر و فراهم کردن نیاز های بهداشتی مردم و در اختیار گذاشتن آن که هم اکنون بار روانی بسیار شدیدی بر روی فکر و ذهن مردم به لحاظ عدم توفیق در تهیه ماسک و مواد ضد عفونی کننده گذاشته است می باشد.
از نخستین روزهای اولیه شیوع این ویروس شاهد مراجعه پرتعداد مردم برای تهیه ماسک، ژل ضدعفونی کننده دست و سطوح، الکل، پدالکلی و مکمل های دارویی به داروخانه ها هستیم که عمدتا با پاسخ منفی و نداریم مواجه بوده اند و این روند کماکان ادامه دارد  و باعث ناراحتی شدید شهروندان شده است و اکنون با سوالاتی همچون" ماسک در بازار نیست؛ چرا دست‌اندرکاران و مسئولان  ما را رها کرده‌اند؟و به فکر سلامت ما نیستند یا از کجا ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی تهیه کنیم؟ روبه رو هستیم.
در حال حاضر پشت شیشه هر داروخانه شهر دو عبارت پرکاربرد " ماسک و ژل ضدعفونی کننده نداریم؛ لطفاً سؤال نفرمایید" مواجه می شویم.
چرا باید ماسک و بعضی لوازم بهداشتی با یک خبر در کمتر از ۴۸ ساعت گران و نایاب شود چرا نظارتی بر این موضوع نیست.
حال، مردمی که از خبر ناگهانی ورود ویروس کرونا به کشور شوکه شده‌اند؛ و هراس این را دارند که هر لحظه ممکن است به آن مبتلا شوند و رعایت نکات بهداشتی یکی از مهمترین راه های پیشگیری است، اکنون با استرس کمبود ماسک دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده در بازار چه کنند؟
در این میان نیز برخی‌ دلال ها و سودجویان هم بیکار ننشستند و از این فرصت استفاده کرده اند و قیمت ماسک بهداشتی که تا قبل شیوع این ویروس هزار تومان بوده را ۳۵ هزار تومان و ژل ضدعفونی کننده ۷ هزار تومانی را ۵۰ هزار تومان را افزایش داده اند.
مردم خراسان شمالی انتظار دارند تا در یک اقدام انقلابی و بسیج همه ی دستگاه ها و سازمان ها همانگونه که در بسیاری از موارد موفق عمل کرده اند با تامین نیازمندی های بهداشتی مردم و توزیع درست و فراگیر به نحوی که این اقلام به سهولت به دست مردم برسد ضمن حفظ وضعیت موجود استان از این بحران بوجود آمده در سطح کشور و استان سربلند و موفق بیرون آیند.
مسئولان عزیز مطمئن باشید مردم فهیم این استان هماهنگونه که در تمامی صحنه ها یار و مددکار شما بوده اند در این بحران نیز در کنار شما و حامی شما خواهند بود.
امیدواریم با تلاش و همت مضاعف و تمامی دست اندرکاران و توکل به ذات مقدس خداوند متعال که تنها دستگیر همه ی انسان هاست شاهد شکست "ویروس کرونا" در کشور و استان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.