توافق واشنگتن با طالبان در حالی صورت گرفته است که آمریکا ۱۸ سال پیش با هدف نابودی و شکست کامل طالبان به افغانستان حمله کرد، اما در نهایت مجبور به صلح با آن شده است.

نگاهی به توافق واشنگتن-طالبان/توافق صلح یا اذعان‌نامه آمریکا به شکست در جنگ افغانستان؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روز شنبه نمایندگان آمریکا و طالبان افغانستان توافقی را برای صلح در افغانستان امضا کردند. آنها برای حصول این توافق ۱۸ ماه گفتگو کرده بودند و بموجب آن همه نیروهای آمریکایی طی ۱۴ ماه آتی افغانستان را ترک خواهند کرد.

این توافق چهار بند اصلی دارد که براساس آن طالبان تضمین می دهد خاک افغانستان علیه امنیت آمریکا و متحدان آن استفاده نشود و نیروهای آمریکایی طی ۱۴ ماه افغانستان را به طور کامل ترک خواهند کرد. همچنین گفتگوهای بین الافغانی ۱۰ مارس آغاز و طی گفتگوها آتش بس فراگیر برقرار می شود.

با این وجود اظهارات مسئولان دو طرف توافق پس از امضا نشان داد که هر دو طرف همچنان به یک دیگر شک دارند و چه بسا علی رغم توافق، سیاست های خصمانه طالبان علیه آمریکا ادامه داشته باشد. در همین حین،  در امضای توافق بین طالبان و آمریکا باید به دو نکته مهم توجه داشت:

اول- شکست آمریکا در افغانستان

امضای این توافق بین واشنگتن و طالبان در حالی صورت گرفته است که آمریکا ۱۸ سال پیش به حکومت طالبان در افغانستان حمله کرد و هدف از این حمله نابودی و شکست کامل طالبان بود، اما در نهایت مجبور به صلح با آن شده است.

دلیل اصلی آنکه واشنگتن در نهایت صلح با گروهی که قصد نابودی آن را داشت پذیرفت، هزینه سنگین ادامه جنگ با آن قبل از هرچیزی بود. در واقع هرچند ۱۸ سال این دو طرف در جنگ بایکدیگر بودند اما طالبان بر بخش بسیار زیادی از افغانستان سیطره داشت و افغانستان همچنان بیشترین پناهجو را در جهان دارد.

علاوه براین گرچه شرایط معیشتی طی ۱۸ سال گذشته بهتر شده و به ویژه در شهرهای افغانستان فرصت های آموزشی رشد کرده است، ولی بازهم این شرایط به شدت نامناسب و نیازمند زیرساخت های لازم است. بنابراین حضور دو دهه ای آمریکا در افغانستان به هیچ وجه نتیجه مطلوبی را برای ملت آن نداشته است.

جدای از این هزینه جنگ در افغانستان بسیار بالا بوده و آمریکا در این جنگ ۲۴۰۰ سرباز خود را از دست داده است که این آمار بسیار بالایی است. در طرف مقابل نیز بیش از ۳۸ هزار شهروند افغانستانی کشته شده اند که این خشم مردم افغانستان را به دنبال داشته است. از نظر مالی نیز به گفته خود آمریکا ۶۸۰ میلیارد دلار بار مالی داشته است.

تضعیف جایگاه استراتژیک آمریکا در آسیای میانه

خروج احتمالی نیروهای آمریکایی از افغانستان که در توافق با طالبان آمده، جایگاه واشنگتن در منطقه تضعیف خواهد شد. این چیزی است که آمریکایی ها خود به آن واقف اند، ولی پس از ۱۸ سال جنگ هزینه بر و بی نتیجه در افغانستان، هیچ گزینه دیگری برای آمریکا باقی نمانده و حتی اگر هم این موضوع موجب تضعیف جایگاه آمریکا شود چاره ای جز خروج نیروهای آمریکایی وجود ندارد.

درواقع آمریکا امید داشت با حضور در افغانستان مانع محکمی را مقابل نفوذ چین در خاورمیانه ایجاد و محور خصم ایرانی-عراقی-سوری علیه آمریکا را مهار کند، اما تمام تحولات نشان می دهد چنین دستاوردی محقق نشده است.

با این شرایط خروج آمریکا از افغانستان عملا بخش بزرگی از قدرت این کشور و توانایی مانور آن در منطقه مختل می کند و این واقعیتی انکار ناپذیر است.

از طرفی دیگر پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، میدان برای روسیه در آسیای میانه بیش از پیش باز خواهد شد و این یعنی آنکه نقش آمریکا در خاورمیانه، آسیای میانه و غرب کمرنگ خواهد شد؛ به ویژه آنکه چین نیز به طور همزمان نفوذ خود در این میدان را گسترش می دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.