شرکت داروسازی ثامن از ابتدای دهه ۷۰ وارد چرخه دارویی کشور شد و در حال حاضر به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ دارویی شرق کشور زیر نظر هلدینگ سلامت و داروی سازمان اقتصادی رضوی در حوزه تولید محصولات متنوع دارویی فعالیت می‌کند.

رشد ۲۰ درصدی فعالیت‌های شرکت داروسازی ثامن در سال ۹۸

به گزاش قدس آنلاین، این شرکت در تولید برخی از داروهای مورد نیاز کشور همیشه پیشگام بوده و برای نخستین بار آنها را وارد چرخه بازار ایران کرده است. در آستانه سال ۱۳۹۹ با مجید طبسی مدیر عامل شرکت داروسازی ثامن درباره عملکرد این شرکت در سال ۱۳۹۸ به گفت‌وگو پرداختیم.

این شرکت با چه رویکردی فعالیت‌های دارویی خود را در سال ۹۸  پیگیری کرد؟

با توجه به تغییر استانداردهای دارویی و قدمت طولانی شرکت داروسازی ثامن، به‌روزرسانی تدریجی خطوط تولید، ماشین‌آلات، تجهیزات و فرآیندهای شرکت متناسب با استانداردها و پیشرفت‌های جدید و همچنین مقررات و ضوابط دارویی موجود در فارماکوپه‌های کشور و دنیا، یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های این شرکت در سال ۹۸ بود. همچنین این شرکت همواره نگاه و توجه اقتصادی صرف به امر تولید دارو نداشته و این دیدگاه را در طول بیش از سه دهه فعالیت خود حفظ کرده است. امسال نیز با توجه به وجود تحریم‌ها، تولید محصولات وارداتی کشور و جایگزینی آنها با محصولات تولید داخل را پیگیری کرد. به عبارتی توسعه دامنه فعالیت‌های شرکت مانند تولید فیلم‌های چند لایه که برای تمامی محصولات و فرآورده‌های تزریقی در بسته‌بندی کیسه، از جمله محصولات دیالیز صفاقی کاربرد دارد، در دستور کار قرار گرفت. با سرمایه‌گذاری مشترک صورت گرفته این فیلم‌های چند لایه در داخل کشور به تولید انبوه می‌رسد. این امر تحول مثبتی در حوزه اشتغالزایی، عدم وابستگی و افزایش ظرفیت خطوط تولید شرکت ایجاد خواهد کرد. ساخت اولین ماشین تولید سرم با کمک صنعت‌گران کشور نیز همچنان در دستور کار شرکت قرار دارد.

مهم‌ترین دستاوردهای شرکت داروسازی ثامن در سال ۹۸ چه بود؟

ورود شرکت به تولید سبد دارویی بیماران سی‌اف(Cystic Fibrosis)  و رونمایی از سدیم کلراید استنشاقی ۷%(سالین هایپر تونیک) با نام تجاری «ثاموسالین» به‌عنوان نخستین محصول این سبد، از مهم‌ترین دستاوردهای دارویی این شرکت بود. محصولات سبد دارویی بیماری سی اف در بازار دارویی ایران وجود نداشت و تولید آنها در فارماکوپه دارویی ایران نیز تعریف نشده بود. این داروها به درخواست این شرکت وارد فهرست داروهای مجاز کشور شد. به عبارتی تاکنون بیماران سی اف از دسترسی به این داروها محروم بودند و تنها در موارد محدودی این بیماران می‌توانستند داروهای بیماری سی اف را از طریق بستگان خود به‌ صورت چمدانی و از مراجع غیررسمی وارد کشور کنند. همچنین شرکت ثامن علاوه بر ثاموسالین، از «پتاسیم کلراید ۱۵% در آمپول ۱۰ میلی‌لیتری پلی پروپیلنی» و «لووفلوکساسین تزریقی»، به عنوان دو محصول دیگر خود در شهریورماه رونمایی کرد. سال‌های متمادی پتاسیم کلراید ۵۰ میلی‌لیتری در کشور استفاده می‌شد و دوز پایین این دارو برای کودکان وجود نداشت. این شرکت داروی مذکور را در حجم ۱۰ میلی‌لیتری تولید کرده است که می‌تواند در اختیار بیماران قرار گرفته و مشکل کودکان را در این حوزه برطرف کند. لووفلوکساسین تزریقی نیز نسل جدید آنتی‌بیوتیک تزریقی است که برای درمان عفونت‌های بیمارستانی استفاده می‌شود. همچنین از دانش فنی و تولید فیلم‌های چندلایه فرآورده‌های تزریقی و ملزومات دیالیز صفاقی تولید داخل در اسفند ماه در این شرکت رونمایی شد. امضای تفاهم‌نامه طیب و تفاهم‌نامه راه‌اندازی نخستین پردیس فناوری خصوصی دارو و تجهیزات پزشکی با عنوان «سلامت ثامن»، از دیگر دستاوردهای ارزشمند این شرکت در سال ۹۸ بود. مشارکت در راه‌اندازی واحدهای دیالیز صفاقی در آبادان، بیرجند و یاسوج و معرفی دستاوردهای دارویی شرکت در کنگره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف کشور، از دیگر اقدامات ثامن در سال ۹۸ بود.

با تولید این محصولات جدید، انواع محصولات شرکت ثامن به چه تعدادی رسید؟

این شرکت بیش از ۷۰ نوع محصول را در دسته‌های مختلف دارویی شامل سرم‌های الکترولیت و قندی، دیالیز صفاقی، همودیالیز، آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی، فرآورده‌های بیوتکنولوژی، مسکن و بی‌حس‌کننده، سی اف، جایگزین‌شونده‌های پلاسمای خون، دیورتیک‌ها و همچنین شست‌وشو و رقیق‌کننده‌ها تولید می‌کند. در این میان بیشتر محصولات شرکت در دسته سرم‌های الکترولیت و قندی قرار می‌گیرد.

فعالیت‌های پژوهشی این شرکت داروسازی در چه حوزه‌هایی دنبال شد؟

هر شرکت دارویی برای حفظ بقای خود موظف است تا همواره از نظر تکنولوژی، دانش و تنوع سبد محصولات به‌روز شود. شرکت داروسازی ثامن نیز از این نظر مستنثی نبوده و طبیعی است که در پایپ لاین(Pipeline) آن محصولات جدید قرار گرفته باشد. فعالیت‌های پژوهشی این شرکت در سال جاری در تولید چهار محصول عمده سبد دارویی سی اف شامل هایپرسالین ۷% (Hypersaline)، پی اچ پلاس(PH plus)، توبرامایسین(Tobramycin) و دورناز آلفا(Dornase Alfa) دنبال شده و می‌شود. همچنین شرکت داروسازی ثامن سبدهای دارویی دیگری مانند سبد دارویی برای بیماران جراحی قلب باز و سبد داروهای آنتی‌متیک(داروهای ضد تهوع برای بیماران شیمی‌درمانی به‌ویژه بیماران سرطانی)، در چرخه پژوهش و تولید خود قرار داده است.

رشد اقتصادی و کمی این شرکت در سال ۱۳۹۸ چطور بود؟

بودجه شرکت ثامن در ابتدای سال ۲۰ درصد افزایش یافت و از نظر کمی نیز فعالیت‌های دارویی شرکت بین ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد کرد. سرمایه‌گذاری ویژه‌ای نیز در توسعه فعالیت‌های شرکت در حوزه داروهای همودیالیز صورت گرفت و میزان تولید محصولات این حوزه حدود دو برابر شد. در مجموع شاهد ۲۰ درصد رشد در فعالیت‌های اقتصادی شرکت ثامن در سال ۹۸ بودیم. امیدوارم با افزایش بهره‌وری در سال ۹۹ نیز نسبت به سال ۹۸ شاهد رشد اقتصادی ۲۰ درصدی در شرکت باشیم.

با توجه به تحریم‌های موجود، شرکت ثامن در حوزه صادرات دارو چه رویکردی را دنبال کرد؟

حوزه دارویی، حوزه‌ای است که با سلامت مردم سر و کار دارد و مسئولان کشور اهمیت ویژه‌ای به آن می‌دهند. با توجه به وجود تحریم‌ها که پیش‌بینی شده ما را در این حوزه محدودتر خواهد کرد، استراتژی کشور در حال حاضر برطرف کردن نیاز دارویی جامعه و پیش‌بینی و ذخیره دارو برای افق طولانی‌مدت است و طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تنها در صورت اطمینان از تأمین نیاز داخل، برای صادرات می‌توان اقدام کرد. بنابراین تأمین نیاز داخل، در اولویت کاری شرکت‌ داروسازی ثامن در سال ۹۸ قرار داشت.

از شرکت داروسازی ثامن به عنوان واحد نمونه خراسان رضوی در سال‌های متوالی از جمله در سی‌امین جشنواره امتنان در اردیبهشت ۹۸ در مشهد تقدیر شده است، چه عواملی را در کسب این موفقیت‌ها اثرگذار می‌دانید؟

شرکت داروسازی ثامن با برخورداری از نیروهای توانمند، متخصص و باتجربه و زیرساخت‌های مناسب، ظرفیت خوبی در استان و شهر مشهد دارد. این شرکت تعیین اهداف و برنامه‌ریزی‌های خود را با رصد نیازهای دارویی کشور، شناسایی مشکلات موجود در حوزه درمان و توجه به ظرفیت و توانمندی‌های موجود برای برطرف کردن این نیازها انجام می‌دهد. این امر استراتژی اصلی شرکت ثامن بوده و است. بی‌تردید با کسب این موفقیت‌ها، سطح انتظارات سهام‌داران شرکت بالاتر رفته است و مردم جامعه نیز از ما انتظارات بیشتری دارند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.