دکتر علیرضا رییسی گفت: ساعت کاری ۱۲۰۰ مرکز بهداشت در سراسر کشور افزایش یافته و برخی از آنها شبانه روزی شده‌اند تا افرادی که در منزل دوره بیماری را طی می‌کنند، بتوانند به این مراکز مراجعه و روند درمانشان را کامل کنند.

تست سرپایی کرونا قابلیت استناد علمی ندارد

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ۴۰ تا ۴۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در بیمارستان رخ می دهد. یعنی فرد با علائم مشابه و خفیف به بیمارستان مراجعه می‌کند، اما در بیمارستان به دلیل هم جواری با سایر بیماران به کرونا نیز مبتلا می‌شود. بنابراین، مردم بدون توصیه پزشک و بدون در نظر گرفتن گایدلاین‌ها از مراجعه به بیمارستان‌ها خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رییسی در ستاد اطلاع رسانی قرارگاه مدیریت و مبارزه با کروناویروس جدید در جمع خبرنگاران، درخصوص بسیج ملی مبارزه با کرونا، گفت: همه ارگانها به ما اعلام آمادگی کردهاند که میتوانند در بسیج ملی مبارزه با کرونا مشارکت کنند و ظرفیت اعزام ۳۰۰ هزار اکیپ را از همه دستگاهها داریم و ما بر اساس اعلام دستگاهها برنامه ریزی کردیم.

وی ادامه داد: از ۱۵ اسفند طرح تشدید نظارت بر عرضه موادغذایی و مانور نوروزی داشتیم که امسال آن را به مانور مبارزه با کرونا تغییر خواهیم داد به همین دلیل باید از نیروهای بیشتری برای نظارت بر اماکن عمومی، ضدعفونی کردن و کنترل عبور و مرور داخل شهرها کمک بگیریم.

رییسی گفت: بسیج جامعه پزشکی و بسیج جامعه پرستاری اعلام آمادگی کرده‌اند تا با اپلیکیشنهای خاصی برای غربالگری مشارکت کنند و گروهی تلفنی بتوانند برای مشاوره به کمک ما بیایند، همچنین، این پتانسیل بزرگ وجود دارد تا از کمک عزیزان به ویژه در نظارت بر اماکن عمومی و بهداشت محیط و گندزدایی استفاده کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: دستورالعمل علمی مبارزه با کرونا برای به کارگیری شبکه بهداشت و درمان در مبارزه با کرونا، نیز ظرف امروز، تدوین و به سراسر کشور ابلاغ خواهد شد، چراکه ما یکی از قوی‌ترین نظام های شبکه بهداشتی در سراسر را دنیا داریم و می توانیم همه نیروهای بهداشتی را به کار بگیریم. نیروهای بسیج ملی با کنترل موازین بهداشتی میتوانند در کنترل عفونت به کمک نیروهای بهداشتی بیایند.

وی درخصوص تست‌های تشخیصی کرونا، بیان کرد: به ازای هر ۱۵۰۱ نفری که نتیجه تست کرونای آنها مثبت اعلام شده، منزلشان را ضدعفونی کرده و اعضای خانواده شان را تب سنجی و غربالگری میکنیم.

رییسی ادامه داد: تست سرپایی کرونا به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و قابلیت استناد علمی ندارد. بیش از ۷۰ درصد از افرادی که مبتلا هستند، نیازی به بستری ندارند و ظرف مدت چند روز با استراحت در منزل، بهبود پیدا می کنند. بستری برای افرادی توصیه می شود که جزو گروه‌های پرخطری هستند که نه تنها در مورد کرونا، بلکه در موارد ابتلا به آنفلوآنزا نیز باید بستری شوند اما تفاوت کرونا و آنفلوآنزا در میزان سرایت بالای کرونا است به همین دلیل بهداشت فردی باید رعایت شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ۸۰ درصد موارد ابتلا به کرونا از بیمارستان مرخص میشوند، اظهار کرد: ۸۰ درصد کل مبتلایان نیز نیازی به بستری شدن ندارند. در مورد بستری کردن موارد قطعی کرونا پروتکلی آماده شده است تا افراد براساس آن بستری شده یا در منزل درمان شوند. لازم به ذکر است که کرونا ترس ندارد و بسیاری از افراد با درمان دو دارویی در منزل بهبود پیدا میکنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: ۴۰ تا ۴۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در بیمارستان رخ میدهد. یعنی فرد با علائم مشابه و خفیف به بیمارستان مراجعه میکند اما در بیمارستان به دلیل هم جواری با سایر بیماران به کرونا نیز مبتلا می شود. بنابراین، مردم بدون توصیه پزشک و بدون درنظر گرفتن گایدلاینها از مراجعه به بیمارستان ها خودداری کنند.

بنابر اعلام وبدا، وی در پایان تاکید کرد: رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، دوری از تجمعات، خودداری از سفر و تردد بین شهری، پرهیز از مهمانی رفتن و مهمانی دادن و استراحت در منزل، بهترین راهکارهای پیشگیری از ویروس کرونای جدید است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.