مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش ۶ مورد جدید ابتلا به کرونا تعداد مبتلایان به این بیماری در این استان به ۲۵ نفر افزایش یافت.

تعداد بیماران مبتلا به کرونا در خراسان رضوی به ۲۵ نفر رسید

به گزارش قدس آنلاین، دکتر حمیدرضا رحیمی افزود: از ۳۰ بهمن ماه امسال تا صبح امروز ۳۳۶ مورد مبتلا به سندروم حاد تنفسی به مراکز درمانی خراسان رضوی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۵۶ نفر بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

وی اظهار داشت: از تعداد بستری شدگان در بیمارستان‌ها و شبکه‌های  بهداشتی درمانی این استان ۲۷۰ نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری هستند.

وی با بیان اینکه اولویت دولت مبارزه با شیوع بیماری کرونا در کشور است، ادامه داد: طبق ویدیوکنفرانسی که شب گذشته با حضور وزیر بهداشت و سایر دست‌اندرکاران حوزه بهداشت و درمان برگزار شد، وزیر بهداشت ضمن قدردانی از افرادی که در خط مقدم مبارزه با کرونا فعالیت دارند، اعلام کرد قرار است در نشست آتی با رییس جمهوری مجوزهای لازم برای بودجه و پاداش گرفته شود.

وی گفت: براساس مذاکره با نهادهای عمومی غیردولتی و نیروهای مسلح و انتظامی در سطوح عالی کشور مقرر شده است دانشگاه‌های علوم پزشکی خدمات را از آنها دریافت کنند و بیمارستان‌های تحت اختیار آنها را مورد استفاده قرار دهند.

رحیمی افزود: طبق اعلام وزارت بهداشت، انجام عمل‌های جراحی در بیمارستان‌های خصوصی نیز لغو شده و امکان استفاده از ظرفیت این بیمارستان‌ها به طور کامل و به صورت خرید خدمت فراهم شده است.

وی ادامه داد: معاون آموزشی وزیر بهداشت به عنوان مسوول کمیته همه گیرشناسی کرونا تعیین شده و در حال بررسی و مدل سازی این موضوع است و نخستین اقدام این کمیته ارایه طرحی مبتنی بر بستری شدن افراد مبتلا به کرونا در خانه‌هایشان است که طبق بررسی هایی که انجام گرفته، بهتر است افراد در صورت داشتن شرایط لازم طبق شیوه‌نامه‌ای، در خانه تحت خودمراقبتی و ایزوله قرار بگیرند.

وی گفت: در نشستی که روز گذشته در دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به منظور بررسی شرایط ویژه اجتماعات در مساجد و بقاع متبرکه برگزار شد، تهیه دستورالعملی در این زمینه در دستور کار قرار گرفت.

دبیر کمیته اطلاع رسانی ویروس کرونا در استان خراسان رضوی افزود: همچنین دستورالعمل نحوه تدفین افراد فوت شده بر اثر کرونا یا مضنون به این بیماری برای حفظ سلامت افراد و خانواده های متوفیان به آرامستان‌ها داده شده است.

وی ادامه داد: تعداد تماس‌های تلفنی با شماره های ۱۹۱ و ۳۱۴۴۹۴۴۹ در روز گذشته حدود ۴ هزار تماس تلفنی و از ساعت هفت صبح امروز تا ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه ۸۰۰ مورد گزارش شده است.

وی گفت: شهروندان مشهد در ساعات اداری می‌توانند به هریک از مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند تا از نظر سندرم حاد تنفسی خدمات پزشکی دریافت نمایند و پس از ساعت اداری نیز تا ساعت ۲۱ می‌توانند به ۹ مرکز خدماتی اعلام شده مراجعه نمایند.

رحیمی افزود: در حال حاضر ۵۰۰ تخت بیمارستانی در مشهد برای خدمات دهی به این بیماران آماده است که امکان افزایش آن به هزار تخت وجود دارد و این به غیر از ظرفیت بیمارستان‌های صحرایی شهر مشهد است.

وی ادامه داد: کادر درمان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با توجه به شرایط موجود به مرخصی نرفته‌اند و فقط اعضای کادر آموزشی به صورت نوبت بندی در محل کار خود حضور می‌یابند.

وی گفت: همکاران سازمان نظام پزشکی و مدیریت بحران در نظام پزشکی نیز مراکزی را انتخاب و آماده کرده‌اند تا در کنار دانشگاه علوم پزشکی مشهد به یاری بیماران بشتابند که این مراکز شامل، درمانگاه فدک، دارالشفای امام رضا (ع) و مراکز درمانی شریف، شهید شوریده، شهید چمران و اباعبدالله الحسین (ع) می‌باشد.

رحیمی افزود: برای راحتی مراجعه بیماران به پزشکان در مطب ها طی این مدت، نرم افزاری در دست تهیه است تا مردم بتوانند به صورت غیر حضوری خدمات پزشکی دریافت کنند.

وی ادامه داد: در یکی از شبکه‌های تلویزیونی افغانستان گفته شده است که ایران از اتباع خارجی میلیون‌ها تومان برای درمان این بیماری دریافت می‌کند که این مورد تکذیب می‌شود زیرا طبق برنامه ریزی صورت گرفته، اگر فردی از مرز دوغارون به ایران وارد شود و تب داشته باشد، اجازه بازگشت به افغانستان تا زمان بهبودی دریافت نخواهد کرد و به صورت رایگان مورد مداوا قرار خواهد گرفت.

وی گفت: همچنین در اجرای طرح پایش در منزل به منظور جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد، گروه‌های بهداشتی با هماهنگی نیروی انتظامی به منازل مراجعه خواهند نمود.

رحیمی افزود: پویش مردمی "من خانواده‌ام را دوست دارم و در خانه می‌مانم" همراه با شست و شوی دست‌ها و رعایت بهداشت فردی می‌تواند زنجیره انتقال این  بیماری را قطع کند زیرا دوره کمون این بیماری ۲ هفته اعلام شده و بهتر است وعده‌های غذایی در این مدت به صورت پخته شده مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: رییس دادگستری استان خراسان رضوی نیز در نامه‌ای به استاندار خراسان رضوی از آمادگی برای رسیدگی به پرونده‌های احتکار، اختفا و قاچاق نیازهای بهداشتی مردم در این ایام خبر داده است که جای تقدیر ویژه‌ دارد.

وی گفت: تست کرونا برای همه افراد لازم نیست و فقط افرادی که مورد تشخیص قرار گرفته‌اند، یا افراد بدحالی که با تشخیص دیگری بستری هستند یا اشخاصی که پزشک آنان به تشخیص کامل نرسیده است مورد این تست قرار می‌گیرند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.