رییس پلیس فتا استان خراسان جنوبی گفت: یکی از موضوعاتی که در ارتباط با ویروس کرونا در فضای مجازی با آن مواجه هستیم، تبلیغ و مراجعه افرادی به منازل با کیت تشخیص کرونا است.

هشدار پلیس فتا درباره مراجعه به منازل برای تشخیص کرونا

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ علی محمدپور روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این زمینه کلاهبرداری‌هایی را شاهد بودیم و متاسفانه سرقت اموال هم اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: حتی این افراد با استفاده از مواد بیهوشی دست به سرقت جواهرات و زیورآلات شهروندان زده‌اند.

رییس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت: چنین کاری اگر بخواهد انجام شود حتما از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خبرگزاری‌ها به خصوص صدا و سیما اطلاع‌رسانی خواهد شد و چنین افرادی باید کارت شناسایی معتبر به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: تاکنون سه موضوع در ارتباط با شیوع ویروس کرونا را در سطح استان شاهد بودیم که یکی از این موارد آمار و اطلاعاتی از مبتلایان یا وضعیت آن در استان است که متاسفانه توسط کانال‌ها و گروه‌های مختلف منتشر می‌شود و به هیچ وجه صحت ندارد لذا از کاربرانی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند درخواست می‌کنیم از ارائه آماری که از صحت آن اطلاعات کافی در دست ندارند، خودداری کنند.

سرهنگ محمدپور گفت: کاربران می‌توانند اطلاعات درست را از صدا و سیما، خبرگزاری‌های رسمی و همچنین وزارت بهداشت که بهترین منابع اخبار موثق هستند، دریافت و منتشر کنند.

وی گفت: انتشار اخباری که از صحت آن اطلاعی در دست نیست باعث بر هم زدن امنیت روانی جامعه و استان می‌شود و مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: همچنین در برخی کانال‌ها و گروه‌ها متاسفانه خرید و فروش انواع ماسک‌ و لوازم بهداشتی در ارتباط با پیشگیری از ویروس کرونا انجام می‌شود که تاکید می‌کنیم خرید و فروش هرگونه اقلام پزشکی و بهداشتی در بستر فضای سایبری و مجازی ممنوع است و صرفا باید از طریق داروخانه‌ها و مراکز مجاز که توسط وزارت بهداشت تعیین شده این عرضه و خرید و فروش صورت گیرد.

رییس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت: در این حوزه و انتشار مطالب مربوط به ویروس کرونا با هماهنگی مراجع قضایی افرادی دستگیر شده‌اند و برای تعدادی هم در این رابطه پرونده قضایی تشکیل شده است که به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: افرادی هم که بدون توجه به صحت مطلب منتشر شده، تحت عنوان تشویش اذهان عمومی و همچنین انتشار اخبار کذب تحت تعقیب قرار می‌گیرند، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

رییس پلیس فتا خراسان جنوبی اظهار داشت: هر کانالی که در حوزه ویروس کرونا انتشار شایعات داشته، رسیدگی شده و افراد متهم به پلیس فتا احضار شده‌اند اما برخی کانال‌ها که انتشار زیادی نداشتند یا فقط تولید محتوا کرده‌اند به صورت تلفنی موارد به مدیران کانال‌ها ابلاغ و به اخذ تعهد بسنده شده است و در این خصوص پرونده قضایی نداشتیم.

وی گفت: خبر کذبی در فضای مجازی مبنی بر اینکه ۳۱۴ روحانی طلبه از قم وارد بیرجند شدند و در اردوگاه نوفرست سکونت یافته‌اند بررسی شده که این موضوع صحت نداشته است.

محمدپور از انتشار پیامی از شب گذشته در فضای مجازی خبر داد مبنی بر اینکه از یک شماره استان همجوار تماس گرفته می‌شود و اگر افراد پاسخ دهند تمامی اطلاعات تلفن همراه و شماره حساب هک خواهد شد.

وی افزود: این موضوع هم صحت ندارد و شهروندان باید بدانند اگر خودشان به افراد در ارتباط با تلفن همراه دسترسی ندهند، دسترسی به اطلاعات تلفن یا هک حساب بانکی با برقراری تماس امکان‌پذیر نیست.

رییس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت: شهروندان مراقب باشند برای اینکه در ارتباط تلفنی با چنین تماس‌هایی مورد کلاهبرداری قرار نگیرند باید دسترسی‌ها، رمزها و اطلاعات بانکی خود را در اختیار افراد قرار ندهند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.