خراسان شمالی- مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ماهی یکی از پروتئین های سالم است که فرهنگ آن برای مردم هنوز جا نیفتاده و سرانه مصرف ماهی در این استان پایین است.

سرانه مصرف ماهی در خراسان شمالی پایین است

مهندس محمدعلی مصباحی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، با یان اینکه سرانه مصرف ماهی در این استان با احتساب مصرف تن ماهی ۷.۱ کیلوگرم و میانگین مصرف ماهی در کشور ۹.۵ کیلوگرم است اظهار داشت: از سویی به دلیل کم توجهی به بخش شیلات، هزینه های تولید آن بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی در توسعه شیلات، رشد خوبی داشته است افزود: هم اکنون ۲۰۰ تولید کننده در حوزه آبزیان و شیلات در این استان فعالیت دارند.

مصباحی ادامه داد: شیروان با ۲۶ استخر پرورش ماهیان سردابی و گرمابی و تولید ۳۵ درصد آبزیان استان، رتبه نخست خراسان شمالی در این بخش را دارد.

وی کمترین تولید ماهی استان را نیز مربوط به شهرستان مرزی راز و جرگلان دانست و گفت: عمده ترین گونه ماهی تولیدی در این استان قزل آلای سردابی است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه از رهایی۴۰۰ هزار قطعه بچه‌ماهی کپور در ۹۰ استخر گرمابی استان خبر داد و گفت: رهایی ماهی در استخرهای گرمابی این استان در اسفندماه صورت گرفته و برداشت آن نیز در ماه های آبان و آذر آغاز می شود.

مصباحی با بیان اینکه رهایی و برداشت بچه ماهی در مزارع گرمابی تنها یکبار در سال انجام می شود، افزود: این در حالی است که در استخرهای سردابی چندین بار در سال بچه ماهی رها و برداشت می شود که از ابتدای امسال تاکنون سه میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی در مزارع سردابی استان رها شده است.

وی شمار مزارع گرمابی استان را ۹۰ و مزارع سردابی را ۹۷ فقره دانست و گفت: پیش بینی می شود امسال ۲ هزار و ۲۳۰ تن انواع ماهی در استخرهای استان تولید شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.