کرمان- درحالی‌که بیماری کرونا سایه سنگینی بر کشور انداخته است اما استان کرمان به‌جز درگیری با این ویروس میهمان‌های ناخوانده دیگری هم دارد که هجوم ملخ‌ها به مزارع و هم‌چنین شدت گرفتن گردوغبار در جنوب این استان هزینه مقابله با این میهمان‌های ناخوانده را مضاعف کرده است.

کرمان هم‌زمان میزبان ۳ میهمان ناخوانده «ریز گرد»؛ «کرونا» و «ملخ‌ها» است

قدس آنلاین-گروه استان ها: بر اساس آمار اعلام‌شده از دانشگاه علوم پزشکی نتیجه آزمایش کرونای ۶ بیمار بستری در استان کرمان مثبت اعلام‌شده است و درحالی‌که بسیاری از مردم بیم آلودگی به این بیماری رادارند و خود را در خانه محبوس کرده‌اند اما در جنوب کرمان شدت گردوغبار به‌گونه‌ای دیگر اجازه خروج مردم را از خانه‌ها نمی‌دهد و شدت آلایندگی هوا به ۴۰ برابر حد استاندارد رسیده است.

سلامتی مردم درخطر است

درحالی‌که سلامتی این روزهای مردم در اکثر استان‌ها از طریق ویروس کرونا تهدید می‌شود اما در جنوب این استان بنا بر گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان ریزگردها و شاخص گردوغبار به‌صورت جدی سلامت مردم را نشانه گرفته است.

در طی دو دهه گذشته خشک‌سالی‌های حادث‌شده، پائین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی و درنهایت از بین رفتن پوشش گیاهی به دلیل خشک‌سالی‌های پیاپی موجب وقوع توفان های شن در این استان و در بسیاری از ایام سال در جنوب استان کرمان شده است که این موضوع خود به کوچ اجباری ساکنان ۱۶ روستا انجامیده است.

درحالی‌که بسیاری از مردم  به دلیل کرونا خود را در خانه محبوس کرده‌اند اما در جنوب کرمان شدت گردوغبار به‌گونه‌ای دیگر اجازه خروج مردم را از خانه‌ها نمی‌دهدمدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمان با اشاره به این موضوع که متأسفانه در دومین روز هفته جاری شاخص آلایندگی هوا در فهرج به ۴۰ برابر حد مجاز رسید اظهارمی کند: پدیده گردوغبار و سلامت مردم شرق این استان نباید در سایه کرونا به دست فراموشی سپرده شود.

مرجان شاکری در همین رابطه از مسئولان می خواهد تا برای حل مشکل گردوغبار کرمان سال آینده با توجه به محرومیت بسیاری از مناطق این استان و البته شرایط حاکم اعتبارات به‌طور ویژه دیده شود.

وی با اشاره به کمبود امکانات در شرق استان کرمان تصریح می کند: گردوغبار در بهمن‌ماه سال جاری هر هفته ۲ تا سه روز میهمان مردم شرق استان کرمان بخصوص شهرستان‌های ریگان و فهرج بوده وزندگی روزمره و سلامت اهالی این مناطق را تحت تأثیر قرار داده است.

حمله ملخ‌ها

از سایه‌اندازی بیماری کرونا بر سر این استان و همچنین آسمان غبارآلود در مناطق جنوبی کرمان که بگذریم حال ملخ‌ها به‌عنوان سومین میهمان‌های ناخوانده برای این منطقه خطرساز شده‌اند.

ملخ‌های صحرایی که مهاجرت خود از کشورهای حوزه شبه‌جزیره عربستان را از بهمن‌ماه سال گذشته به سمت استان‌های جنوب شرق کشور آغاز کردند اکنون بار دیگر موج جدیدی از هجوم خود را در استان کرمان از سر گرفته‌اند.

طبق گزارش‌های فائو، این بار کشوربا هجوم دسته‌های متعددی از ملخ‌ها مواجه است و جنوب کرمان به‌عنوان پدافند این جبهه باید از توان مبارزه بالایی برخوردار باشد وگرنه این حشرات مخرب به سایر نقاط کشور راه‌یافته و تمامی مزارع را نابود می‌کنند.

این ملخ‌ها که قدرت خوردن علف‌های هرز را هم دارند در یک شبانه‌روز می‌توانند تا ۱۵۰ کیلومتر حرکت کنند  دارای تخم‌گذاری خوشه‌ای هستند که در آینده منجر به تولید ۳۰۰ تا ۴۰۰ ملخ می‌شود لذا مبارزه با آن‌ها بسیار جدی است و جای غفلتی ندارد.

کرمان نیازمند کمک‌رسانی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بابیان اینکه در مبارزه امسال با مشکل فرسودگی خودروها مواجه هستیم اظهار می‌کند: در این راستا نیازمند توجه ویژه به بخش ماشین‌آلات هستیم.

سعید برخوری بابیان اینکه هنوز بخشی از هزینه‌های مبارزه با ملخ در سال گذشته تأمین نشده می‌گوید: از اعتبارات سال گذشته برای مبارزه با ملخ ۲ میلیارد تومان باقی‌مانده و در صورت تأمین نشدن اعتبار لازم، مبارزه با مشکل مواجه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: سال گذشته حق‌وحقوق کارکنان سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان را نتوانستیم تأمین کنیم ولی برای جبران زحمات کارکنان باید مبلغی در نظر بگیریم تا انگیزه‌ای برای مبارزه باشد.

وی با اشاره به  هشدارهای سازمان خواربار جهانی (فائو) و میزان تخم‌ریزی ملخ‌های سال گذشته اذعان می‌کند: به‌احتمال‌زیاد  مبارزه سنگینی را در جنوب کرمان در پیش روداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان یادآور می‌شود: طبق گزارش‌های فائو امسال سه برابر سال گذشته مبارزه با ملخ‌های صحرایی را پیش‌بینی می‌کنیم و لذا  امسال در بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان مبارزه با ملخ پیش‌بینی می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: هم‌اکنون دیده‌بان‌ها آماده و در حال ردیابی هستند تا در صورت ریزش ملخ‌ها عملیات مبارزه با تمام توان آغاز شود.

برخوری با یادآوری این موضوع که تاکنون هیچ موردی از ریزش و هجوم ملخ گزارش نشده ادامه می‌دهد: ولی بر اساس پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر وزش باد طی روزهای آینده، آماده ورود ملخ‌ها هستیم.

وی از آمادگی آمادگاه ملخ در منطقه جازموریان خبر داده و می‌افزاید: ماشین‌های مستهلک سال گذشته را تعمیر و آماده مبارزه با ملخ کردیم ولی درمجموع از کمبود خودروی کمک‌دار رنج می‌بریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.