وزارت خارجه ترکیه با انتقاد از انفعال اتحادیه اروپا در موضوع پناهجویان، گفت ترکیه نمی‌تواند مانع پناهجویانی شود که می‌خواهند این کشور را ترک کنند.

چاووش‌اوغلو: اتحادیه اروپا به تعهداتش در قبال پناهجویان عمل نکرده است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در واکنش به انتقاد «هایکو ماس» همتای آلمانی خود از سیاست آنکارا در گشودن گذرگاه‌های مرزی سمت اروپا به روی پناهجویان، گفت این اتحادیه اروپا است که به تعهدات خود عمل نکرده، نه ترکیه.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، چاووش‌اوغلو ضمن پرسش این سوال از ماس که اتحادیه اروپا به کدام یک از تعهداتی که در قبال پناهجویان به ترکیه داده عمل کرده است، گفت: «اتحادیه اروپا حتی نیمی از ۶ میلیارد یورویی را که برای [میزبانی] از سوری‌ها به آنکارا وعده داده بود، پرداخته نکرده است».

وی با بیان اینکه اروپا به موضوع «پذیرش داوطلبانه بشردوستانه» پناهجویان عمل نکرده، توضیح داد: «آنها همچنین از طرح منطقه امن ترکیه در شمال سوریه هم حمایت نکردند. ما نمی‌توانیم مانع پناهجویانی شویم که می‌خواهند ترکیه را ترک کنند».

وزیر خارجه ترکیه ضمن اشاره به رفتار غیرانسانی برخی کشورهای اروپایی با پناهجویان، اظهار داشت: «اتحادیه اروپا برای سال‌هاست که چشمانش را بسته است. آیا زمان آن نرسیده که مسئولیت‌پذیر شود؟ آنها (یونان) هم‌اکنون در حال کشتار بی‌رحمانه پناهجویان در مرزهایشان هستند».

به نوشته آناتولی، پلیس و نیروهای امنیتی یونان در روزهای اخیر و بعد از تصمیم ترکیه برای بازکردن مرزها به روی پناهجویانی که می‌خواهند به اروپا بروند، با استفاده از قوه قهریه بیش از حد و به کار بردن گلوله‌های مشقی و جنگی، گاز اشک‌آور و نارنجک صوتی به برخورد با پناهجویان روی آورده‌اند.

وزیر خارجه آلمان روز گذشته در توئیتر خود نوشته بود: «ترکیه باید به عمل کردن به تعهداتش ذیل توافق با اتحادیه اروپا ادامه دهد. اتحادیه اروپا به مراقبت محترمانه از پناهجویان کمک می‌کند. ما نمی‌توانیم به [ترکیه] اجازه دهیم که آنها (پناهجویان) را به ابزار بازی سیاسی ژئوپلتیکی تبدیل کند».

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.