سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه پرونده احتکار کالاهای مرتبط با سلامت به دادگاه ارسال شده، گفت: نظارت بر امر توزیع کالاها برعهده دولت است و اشکالات شبکه معیوب توریع باید برطرف شود.

۱۱ پرونده احتکار کالاهای سلامت به دادگاه ارجاع شده است/ مجازات‌های طویل المدت و اعدام در انتظار محتکران

قدس آنلاین: نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه امروز برای رعایت موارد بهداشتی و پیشگیری،از بیماری کرونا بدون حضور خبرنگاران و از طریق برنامه زنده تلویزیونی و اینترنتی برگزار شد.

غلامحسین اسماعیلی در این برنامه خبری زنده با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور و تقدیر از زحمات جامعه پرستاری و پزشکی کشور که در خط مقدم مبارزه با این بیماری تلاش و ایثار می‌کنند، گفت:امروز به پاس این خدمات، عزت جامعه پزشکی بیشتر و اعتماد مردم تقویت و قطعا لطف و عنایت خداوند متعال نیز شامل حال آن‌ها بوده است.

وی با تاکید بر اینکه قوه قضائیه در کنار قوای دیگر و همراه با مسئولان و ستاد ویژه(مقابله با کرونا) در ایام اخیر اقدامات ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: صدور بخشنامه مرخصی به زندانیان از سوی ریاست قوه قضاییه و اهتمام بسیار جدی برای اجرای آن، صدور بخشنامه کنترل  زندانیان جدیدالورود و اهتمام قضات و دادگاه‌ها به اینکه از صدور قرارهای جایگزین حبس استفاده شود و اجرای احکام قطعی جاری به سال ۹۹ موکول شود از جمله این اقدامات بوده است.

اسماعیلی ادامه داد: در قوه قضائیه به جهت حفظ سلامت کارکنان اداری و قضایی بخشنامه هایی صادر شده است و همچنین بخشنامه متناسب سازی فرایند رسیدگی با توجه به شرایط حاکم و دستورالعمل‌هایی در محیط اداری صادر شده است و به دنبال این هستیم که کار قضایی تعطیل نشود ولی عوارضی هم نداشته باشد.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه صدور بخشنامه متناسب سازی فرایند رسیدگی‌ها با شرایط امروز جامعه  از سوی معاون اول قوه انجام شده تا رسیدگی ها ادامه یابد، افزود: در خارج از وقت اداری نیز رسیدگی به پرونده‌های معوق با دورکاری انجام شود.

اسماعیلی اظهارداشت: اقدام دیگر اهتمام جدی، برخورد سریع و قاطع و برخورد بازدارنده و مناسب نسبت به پرونده های احتکار و کسانی است که با سودجویی اقلام مورد نیاز را احتکار کردند؛ در این پرونده ها بدون اغماض و در اسرع وقت به این پرونده ها رسیدگی شود.

دادگاه پرونده های احتکار تجهیزات پزشکی علنی برگزار می‌شود

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره نحوه برخورد قوه قضائیه با محتکران تجهیزات پزشکی گفت: کسانی که در این ایام و در حوزه مسائل بهداشتی، دارویی و درمانی دست به اعمال مجرمانه می‌زنند و دست به سودجویی‌های سیاه و کثیف می‌شوند، مطمئن باشند که کرونا زمستان را پشت سر خواهد گذاشت و بهار را در پیش داریم و مردم ما از این مسیر عبور می کنند اما سودجویان مهر ننگ ابدی بر آنها خواهد ماند و سخت ترین مجازات برای آنها در پیش خواهد بود.

اسماعیلی ادامه داد: تا امروز در ارتباط با پرونده های قاچاق تجهیزات پزشکی، ژل ضدعفونی، ماسک و دستکش پرونده های متعددی تشکیل شده و افراد زیادی در این حوزه بازداشت شده‌اند.

وی با بیان اینکه  ۱۱ پرونده  ظرف یک هفته در دادسرای عمومی و انقلاب تهران منتهی به کیفرخواست و به دادگاه ارجاع شده و پرونده‌ها با عنوان اخلال در نظام مایحتاج عمومی مردم در دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده های اخلال نظام اقتصادی ارجاع شده است،  گفت: این پرونده‌ها به زودی و ظرف چند روز آینده به صورت علنی برگزار و اسامی این افراد اعلام می‌شود و مجازات‌های سختی برای این افراد در نظر گرفته می شود.

اتهام فساد فی‌الارض و مجازات اعدام در انتظار محتکران

وی اضافه کرد: حسب مورد اتهام این افراد افساد فی‌الارض صدر ماده دو قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس است و مجازات آن اعدام خواهد بود همچنین مجازات های دیگر طویل المدت پنج تا ۲۰ سال را خواهند داشت.

اسماعیلی افزود: در این پرونده ها بیش از پنج میلیون ماسک شناسایی و توقیف شد و بلافاصله این تجهیزات در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت تا توزیع و در اختیار نیازمندان قرار گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه اظهارداشت: شب گذشته هم با مجوز صادره از سوی دادستان شهرستان ری انبارهای احتکار کالاهای پزشکی از جمله ۳۲ میلیون دستکش طبی کشف شد و این پرونده هم به سرعت رسیدگی می‌شود.

نظارت و اصلاح نظام توزیه وظیفه دولت است

وی ادامه داد: نظارت بر امر توزیع کالاها بر عهده دولت است و تنها نباید تولید را در نظر بگیریم؛ شبکه توزیع شبکه معیوبی است و باید اشکالات این شبکه برطرف و نظارت بر توزیع انجام شود.

اسماعیلی افزود: شبکه واردات معیوب است؛ ادعا شده است که کالاهای وارداتی از مبدا تا مقصد رصد می شود سامانه های انبارها فعال و اطلاعات موجود است؛ اگر این سامانه ها و نظام واردات و گرمک فعال بود می دانست که این کالاها چه تاریخی وارد، کجا نگهدای و به چه صورت توزیع می شود بنابراین تاکید داریم بخش های نظارتی وظایف خود را انجام دهند و هر جا نیاز به کمک دستگاه قضایی داشتند مطمئن باشند همکاری می کنیم.

کاهش ۳۰ درصدی مراجعه به مراجع قضایی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره تقاضای وکلا  مبنی بر حضور کمتر در محاکم گفت: در بخشنامه ریاست قوه قضاییه تصریح شده است ضمن انجام امر دادرسی بخش عمده مراجعه اصحاب پرونده، غیر حضوری 

برگزار شود و در نتیجه ما شاهد کاهش مراجعه حضوری به مراجع قضایی خواهیم بود و طبق گزارش ها در هفته قبل تا امروز، ورودی و مراجعه به مراجع قضایی ۳۰ درصد کاهش یافته است.

با شایعه سازی و اقدامات نامتعارف در فضای مجازی برخورد می‌شود

اسماعیلی اضافه کرد: دستورات قضایی موکد برای افرادی که با انحای متخلف احساسات مردم را جر یحه دار می کنند، برخی با شایعه سازی،  برزگ نمایی،  ساختن اخبار کذب و جعل و همچنین برخی با اقداماتی که موجب تشویش اذهان عمومی می شود، صادر شده است.

وی ادامه داد : در مورد کلیپ هایی که در فضای مجازی از برخی افراد منتشر شده که به نوعی اقدامات نامتعارف در مسیر زیارت اهل بیت انجام میدادند که در زیارت تعریف نشده است، این اقدامات در فضای مجازی موجب جریحه دار شدن افکار عمومی بوده که خوشبتخانه یک مورد در مشهد و یک مورد در قم شناسایی شده اند و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند که حتما متناسب با اعمال آن‌ها رفتار خواهد شد.

 ۵۴ هزار نفر از زندانی به مرخصی رفتند 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد سلامت زندانیها بویژه زندانی های امنیتی گفت: بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانی ها به مرخصی رفته اند و اقدامات بسیار خوبی با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است.

نازنین زاغری بیمار نیست

اسماعیلی در مورد وضعیت نازنین زاغری نیز گفت: وی در سلامت کامل است و دیروز هم با خانواده‌اش تماس داشت اما خبرهایی منتشر و فضایی ایجاد می شود اما وقتی خبر سلامتی داده می شود، کسی توجه نمی‌کند. 

سخنگوی قوه قضایی گفت: در مورد سایر زندانی هایی که در موردشان صحبت شده است برخی از زندانی‌ها اصلا در زندان نیستند و یک نفر دیگر هم مقدمات اعطای مرخصی برای او فراهم شده است و ظرف امروز یا فردا به مرخصی می‌رود.

وی اضافه کرد: برای ما زندانی امنیتی و غیرامنیتی تفاوتی ندارد و سلامت همه برای ما مهم است و می‌توانم ادعا کنم شرایط نگهداری و وضعیت زندانیان امنیتی به مراتب نسبت به سایر زندانها بهتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.