سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: آمریکایی‌ها همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا نظام سیاسی عراق به یک نظام سیاسی قانونمندِ متمرکز تبدیل نشود.

آمریکا نمی‌خواهد پارلمان عراق منسجم و متمرکز باشد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تحلیل علت استعفای محمد توفیق علاوی، نخست وزیر عراق اظهار کرد: یکی از هدف‌های اصلی مثلث شوم آمریکایی‌ها، عربستان و رژیم صهیونیستی که منشأ همه تنش‌ها و رفتارهای خصمانه در منطقه هستند، تجزیه کشورهایی مانند عراق و سوریه به کشورهای کوچک‌تر است؛ برای مثال قصد داشتند عراق را به سه کشور کوچک‌تر کردنشین، سنی‌نشین و شیعه‌نشین تقسیم کنند و روی این هدف تلاش بسیاری کردند.

او ادامه داد: پشتیبانی و تشکیل داعش از سوی همین مثلث برای همان هدف مذکور صورت گرفت، البته آنها به نتیجه لازم نرسیدند و عراق آرام آرام توانست وحدت سرزمینی  و حکومت مرکزی خود را حفظ کند.

نقوی حسینی با بیان اینکه چنین اتفاقاتی برای آمریکایی‌ها قابل تحمل نیست، گفت: آنها همه تلاش خود را به کار می‌گیرند که نظام سیاسی عراق به یک نظام سیاسی قانونمندِ متمرکز تبدیل نشود و نتوانند کشور را اداره کنند؛ به همین دلیل با  امکانات و عواملی که دارند، مانع از انسجام سیاسی می‌شوند.

او اظهار کرد: مقامات عراقی باید توجه کنند اگر انسجام و تقویت حکومت مرکزی حفظ نشود، قطعاً نقشه‌های پیچیده‌تری برای عراق وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و رژیم آل سعود با صرف هزینه‌هایی نمی‌خواهند پارلمان عراق منسجم باشد تا کابینه دولت عراق تشکیل شود؛ علاوی، نخست وزیر مستفی عراق آماده تشکیل کابینه بود، بنابراین دست خارجی‌ها در کار است و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کنند تا انسجام حکومت مرکزی حفظ نشود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.