۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 695312

یادداشت/

قرارداد صلح عجیب و غریب

محمدحسین جعفریان، کارشناس ارشد مسائل افغانستان

اگر نگوییم عجیب‌ترین، اما همه کارشناسان متفق‌القولند که توافق‌نامه صلح آمریکا با طالبان یکی از عجیب‌ترین موافقت‌نامه‌هایی است که دولت آمریکا از زمان استقلال تا به امروز با طرفی دیگر به امضا رسانده است!

قرارداد صلح عجیب و غریب

اگر نگوییم عجیب‌ترین، اما همه کارشناسان متفق‌القولند که توافق‌نامه صلح آمریکا با طالبان یکی از عجیب‌ترین موافقت‌نامه‌هایی است که دولت آمریکا از زمان استقلال تا به امروز با طرفی دیگر به امضا رسانده است! نزدیک دو دهه پیش آمریکا برای نابودی طالبان به افغانستان لشکرکشی کرد. در آن جنگ تمام عیار احزاب افغانستانی مشهور به جبهه شمال از جانشینان احمدشاه مسعود و نیروهایش تا ژنرال دوستم و غیره نیز نیروهای آمریکایی را یاری کرده و کشور را که در آستانه تسخیر کامل توسط این گروه شبه‌نظامی بود، از چنگ آن‌ها در آوردند و حکومت مورد تأیید آمریکا به ریاست «حامد کرزی» در کابل به قدرت رسید.

در ادامه اما کم کم طالبان دوباره ظهور کرد. هر چند نام این گروه توسط سازمان ملل و کاخ سفید در کنار مخوف‌ترین دسته‌های تروریستی نظیر القاعده و الشباب و داعش و غیره قرار گفت و تا امروز واشنگتن حدود یک هزار میلیارد دلار صرف حضور خود در افغانستان و نبرد با آن‌ها کرده است، اما عملاً طالبان هر روز قدرتمندتر شد و دشمنان آن‌ها در افغانستان که هنگام نبرد سرنوشت‌ساز اولیه، متحد آمریکا بودند عملاً با عناوینی چون جنگ سالار و مخالفان حقوق بشر و غیره از قدرت حذف شده و حتی برای بسیاری از آن‌ها پرونده‌هایی درست شده و به‌مرور خانه‌نشین شده و یا از کشور گریختند و در مواردی حتی تحت تعقیب قرار گرفتند. بالاخره کار چنان بالا گرفت که واشنگتن به حکومتی که خود ساخته و حامی درجه اولش بود، ظاهراً پشت کرده و به‌جای آن به‌سمت امضای توافقی با یک گروه شبه نظامی رفت که همچنان در لیست رسمی تشکل‌های تروریستی دنیاست. گروهی که هزاران تن از نیروهای آمریکایی و ناتو را کشته و در جنگی طولانی سبب مرگ ده‌ها هزار تن از مردم و نیروهای امنیتی افغانستان نیز شده است.

در توافق‌نامه آمریکا با طالبان از این گروه خواسته شده متعهد شود از خاک افغانستان عملیاتی علیه آمریکا صورت نمی‌گیرد. طالبان هم تعهد داده است. معنای این درخواست و این تعهد چیست؟ مگر تمام خاک افغانستان تحت کنترل طالبان است که واشنگتن چنین درخواستی از آن‌ها کرده و آن‌ها هم آن را پذیرفته‌اند؟ بند جالب‌تر توافق آن است که آمریکا از طالبان خواسته است در افغانستان با تروریست‌ها مقابله کنند و بجنگند و به‌طور خاص از القاعده نام برده‌اند اما از داعش نه! چرا؟ پس در این میان حکومت فعلی و مورد حمایت خود آمریکایی‌ها چکاره است؟ چطور کاخ سفید وظیفه نبرد با تروریست‌ها را به یک گروه دیگر تروریستی که در لیست سیاه خود آن‌ها حضور دارد سپرده‌است؟ این توافق نامه بندهای بسیار عجیب دیگری هم دارد که از حوصله این نوشته بیرون است اما با تمام این بندهای حیرت‌آور گفته می‌شود بندهای محرمانه‌ای هم وجود دارد که علنی نشده‌اند! آیا آمریکا قصد دارد افغانستان را پس از این‌همه هزینه و تلفات تقدیم یک گروه تروریستی کند تا اسباب ناامنی و دردسر برای روسیه، چین و ایران شود! آیا آمریکا طالبان را فریب داده است؟ آیا ترامپ تنها برای پیروزی در انتخابات نیازمند این بازی بود و پس از آن مثل بسیاری دیگر از تعهداتش، این موافقت‌نامه را نیز زیر پا خواهد گذاشت؟

آیا آمریکا دولت متحد خود در کابل را فریب داده و بر سر آن‌ها با طالبان معامله کرده است؟ آیا ترامپ برای جنگ با تروریست‌ها و رقبای منطقه‌ای خود طالبان را اجاره کرده است؟ اگر نه این توافق خفت‌بار برای واشنگتن چه ثمری دارد؟ بی‌گمان ماه‌های آینده آبستن حوادث غریبی در منطقه و افغانستان خواهد بود که پاسخ تمام این پرسش‌ها را روشن خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.