کرمانشاه- باوجوداینکه مرز سومار کوتاه‌ترین مسیر را تا بغداد به‌عنوان پایتخت عراق دارد و سهولت مناسبی را برای دسترسی به بخش عربی عراق فراهم می‌کند اما از کمبود زیرساخت‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین مشکل رنج می‌برد و در حال حاضر در بسیاری از زیرساخت‌ها ازجمله جاده، برق، مخابرات، آب و امکانات بهداشتی با مشکل مواجه است.

نبض صادرات در کرمانشاه جان می‌گیرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: مرز سومار در فاصله ۶۷ کیلومتری گیلان غرب و ۹۰ کیلومتری شهر قصر شیرین واقع‌شده، در آن‌سوی مرز و در عراق، نزدیک‌ترین شهر به سومار، شهر مَندلی از توابع فرمانداری بلدروز است که ۱۵ کیلومتر با سومار فاصله دارد.

بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده و اکنون بیشتر کالاهای صادراتی به استان‌های شرقی عراق از این معبر صادر می‌شود.

لزوم توسعه زیرساخت‌ها

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به اینکه یک‌سوم صادرت کل کشور به عراق از طریق مرزهای استان کرمانشاه خصوصاً مرز غیررسمی سومار صورت می‌گیرد اما  کیوان کاشفی می‌افزاید: متأسفانه زیرساخت‌های لازم برای این حجم از تردد و صادرات مناسب نیست.

سال گذشته یک‌میلیون و ۱۴۰ هزار تن کالا به ارزش یک‌میلیون و ۲۴۲ هزار دلار از مرز سومار به عراق صادرشده استوی با اشاره به این موضوع که اگر زیرساخت‌های سومار فراهم شود می‌توان میزان مبادلات تجاری این بازارچه را به ۵۰۰ کامیون در روز هم رساند می‌افزاید: مرز سومار نزدیک‌ترین نقطه به بازار هدف یعنی بغداد است لذا بیشترین صادرات از این پایانه انجام می‌گیرد که حتی از مرزهای رسمی نیز بیشتر است ولی متأسفانه زیرساخت‌های این مرز به‌هیچ‌وجه مناسب نیست و جوابگوی این حجم از صادرات نخواهد بود.

وی با تأکید بر این موضوع که درصد زیادی از صادرات به کشور عراق از طریق مرزهای رسمی و غیررسمی استان کرمانشاه صورت می‌گیرد افزود: باید تدابیری اندیشیده شود که زیرساخت‌های این پایانه‌ها و مرزها را افزایش دهیم تا بتوانیم جوابگوی این حجم از صادرات باشیم و برای کشور ارزآوری کنیم.

زیرساخت‌ها فراهم می‌شود

در همین رابطه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در خصوص آخرین وضعیت مرز سومار و روند فراهم شدن زیرساخت‌های آن، از اختصاص بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به‌منظور روکش آسفالت ۳۰ کیلومتر از جاده گیلان غرب به مرز سومار خبر می‌دهد.

هدایت حاتمی بابیان اینکه تلاش می‌شود تا سایر ضرورت‌ها و زیرساخت‌های موردنظر در این مرز به‌موقع فراهم شود یادآور می‌شود: سومار یکی از مرزهای مهم و رسمی صادراتی کشور است که زیرساخت موجود در آن به‌منظور تسهیل در امر مبادلات تجاری و مرزی با روند بسیار خوبی در دست اجرا است.

اجرای عملیات راه‌سازی

فریبرز کرمی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه  نیز از اجرای عملیات روکش آسفالت در ۳۰ کیلومتر از محور گیلان غرب بازارچه سومار خبر داد.

وی گفت: با توجه به رسمی شدن مرز سومار اجرای این طرح تا پیش از پایان سال مالی ۹۸ در سه‌ماهه اول سال آینده محقق خواهد شد.

وی بابیان اینکه سال گذشته یک‌میلیون و ۱۴۰ هزار تن کالا به ارزش یک‌میلیون و ۲۴۲ هزار دلار از مرز سومار به عراق صادرشده است اذعان کرد: با فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم به‌طور حتم شاهد توسعه مبادلات تجاری خواهیم بود.

سومار بستر اشتغال پایدار

 بازارچه مرزی سومار یکی از مصوبه‌های دولت و عاملی برای ایجاد توسعه، امنیت پایدار و اشتغال در سال ۱۶ فروردین سال ۹۴ با حضور مقام‌های استانی کرمانشاه و دیاله عراق به‌طور رسمی افتتاح و صادرات کالا از این مرز به عراق از سر گرفته شد که این آغازگر فصل نوینی از تاریخ این شهر مرزی بود.

برای احداث بازارچه مرزی سومار نزدیک به هفت سال مذاکره بین دو کشور انجام شد و توسط مسئولان وقت هزینه‌های زیادی صرف ایجاد زیرساخت‌ها در این مرز شد که در ابتدا تنها محموله سیمان از این معبر مرزی به عراق صادر می‌شد و اکنون با ایجاد زیرساخت‌ها، به یکی از مرزهای پررونق استان کرمانشاه برای صادرات انواع کالا تبدیل‌شده است.

در سال ۹۰ طی مصوبه‌ای با الحاق قسمتی از خاک بخش سومار از شهرستان قصر شیرین به شهرستان گیلان غرب و مرزی شدن این خطه، این امکان فراهم شد تا با احداث بازارچه سومار که مصوبه ایجاد آن مربوط به‌پیش از مرزی شدن گیلان غرب یعنی سال ۸۲ بود، این شهرستان از بن‌بستی که در آن گرفتارشده است، خارج شود.

با فعالیت بازارچه مرزی سومار، بارقه‌های امید برای مردم شهرستان گیلان غرب که در دوران دفاع مقدس کارنامه درخشانی در دفاع از این آب‌وخاک از خود به یادگار گذاشته‌اند، زنده شد تا شاید فعالیت این مرز بتواند راه درمان بیماری بزرگ بیکاری بر قامت این شهرستان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.