۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 695356

راهکار کاهش اضطراب ویروس کرونا

حمید نصرتی قانعی- کارشناس ارشد روان‌شناسی و روزنامه‌نگار

همدان- با گذشت زمان از وقوع همه‌گیری کرونا ویروس اخبار ناراحت کننده‌ای می‌شنویم. با توجه به ترس آدمی از نبود دانش کافی و علمی درباره این ویروس، اضطراب ناشی از آن نیز افزایش می‌یابد و قابل درک است. باید به یاد داشته باشیم، آنچه قابل درک است دانش بشر درباره راهکارهای مدیریت و غلبه بر اضطراب‌های فراگیر مختل‌کننده فعالیت روان و به‌خصوص در پی آن زندگی آدمی است؛ دانشی که از پی سال‌ها تجربه علم روان‌شناسی در اختیار بشر قرار گرفته است و از مرحله آزمون و خطا نیز گذر کرده و به ثبات و پایداری نسبی نیز رسیده است.

راهکار کاهش اضطراب  ویروس کرونا

 البته این را هم باید پذیرفت که ذهن بشر پیچیدگی خاص خودش را دارد؛ این پیچیدگی هم سبب خلق انسان‌هایی با شخصیت‌های مختلف  و حوزه‌های روان‌شناسی متفاوت و تخصصی شده است؛پس می‌توان گفت خالق هستی کارخانه سری سازی انسان نداشته است، اما یک امر محقق و انکارناپذیرآن‌که علم روان‌شناسی برگرفته از دانش بزرگان این علم است و می‌تواند ما را در مدیریت صحیح  اضطراب ناشی از کرونا ویروس حمایت کند و ما نیز با اتکای دریافت این دانش از منابع علمی معتبر مورد تایید نهادهای مسئول این جامعه علمی می‌توانیم از مسیر پرتنش اجتماعی و روانی همه‌گیری ویروس کرونا در جامعه به سرعت و با عافیت جسم و روان خود را عبور دهیم  و در گذر  از این مسیر به ظاهر سخت اما مدیریت شده علمی(روانی و جسمی) یاریگر دیگران هموطنان خود نیز باشیم.

اما چه باید کرد؛ ترس و اضطراب احساسی طبیعی است اما درحدی که ما را در برابر خطرات محافظت کند و بیش از آن طبیعی نیست. ترس و اضطراب روزافزون بنیان دفاعی بدن را مختل، آسیب‌زا و نفوپذیر می‌کند؛ با وقوع آسیب‌پذیری مانند این در بدن، بدن دست به رفتارهای مقابله ای مضر و خطرناک می‌زند که فرایند طبیعی واکنش‌های روانی و از پی آن زندگی را مختل می‌کند برای پیشگیری از وقوع چنین حالتی در روان خود باید آگاهی کامل نسبت به احساسات منطقی خود داشته باشیم  و از خود این سئوال‌ها را بپرسیم، با آلودگی مواجه‌ هستیم؟ وقتی به آن فکر می‌کنیم در ما نشانه‌هایی مانند تپش قبل، تنگی نفس، ناراحتی، عصبانیت و بی‌قراری و یا در خواب ما اختلالی ایجاد شده است یا خیر. اگر پاسخ‌های ما به این سئوال‌ها مثبت نیست؛ پس باید حس خوبی داشته باشیم؛ و بالعکس نیازمند استفاده از مشاوره تخصصی روان‌شناسان هستیم.

 اگر نیازمند بهره‌مندی از تخصص مشاوران روان‌شناس هستیم قبل از آن باید این راهکارها را مورد توجه قراردهیم. با در نظر داشتن همه اصول بهداشتی علمی مرتبط با جسم، باید برای حفظ سلامت روان خود نیز از مواجه با اخبار ناخوشایند مرتبط با این بیماری پرهیز کنیم اما معنایش نادیده‌گرفتن اجرای اصول بهداشت جسمی توصیه شده توسط متخصصان علم پزشکی آن هم از منابع معتبر و مورد تایید مسئولان نیست. همچنین باید به انجام کارهایی بپردازیم که تحرک دارد و انجام آن موجب شادی، سرزندگی و لذت می‌شود(مطابق با عرف، شرع و قانون کشور).

 همچنین باید از خودمان سئوال کنیم تا چه اندازه ترس ما درباره موضوعی با واقعیت‌ها منطبق است یا اینکه درباره آن زیاد فکری داریم یا این‌که اضطراب رخ‌داده با راهکارهای پیشگیرانه‌ای که انجام داده‌ایم موثر بوده است و در شما احساس خوشایندی ایجاد می‌کند یا خیر. باید تلاش کرد و با امید بر حقایق خوشایند تمرکز داشت، حقایقی مانند روند فرایندی که موجب بهبود افراد مبتلا شده است یا راهکارهایی که متخصصان برای درمان کرونا ویروس یافته‌اند و موارد بهداشتی که توصیه می‌کنند. در نظر داشته باشید بهترین راه پیشگیری کسب اطلاعات صحیح از منابع معتبر و رسمی و اجرای صحیح آن است. برخی مواقع اضطراب منشا زیاده‌روی در دریافت اطلاعات و یا  فرض‌های ایجاد شده ذهنی دارد و به واقعیت‌ها مرتبط نیست. باید اطلاعات خود را با بررسی منابع رسمی منطبق کنید، پس متوجه خواهید شد که میزان ایجاد مرگ و میر چه بسا کمتر از آن چیزی است که در ذهن خود ساخته‌اید، آنگاه حس خوشایند امید به زندگی را در شما ایجاد و آنرا را نیز ناخواسته به دیگران منتقل خواهید کرد که یک مکانسیم دفاعی روانی موثر برای گذر از شرایط اضطراب‌زای ایجاد شده کنونی است.

 همچنین پیش‌بینی‌ها، فرضیه‌ها و فکرهای منفی خود را بنویسید آن‌وقت بازهم به این نتیجه منطقی خواهید رسید که در گذر از این پیچ وخم اضطراب اجتماعی ایجاده شده درباره بیماری کرونا ویروس یا هر اضطراب دیگر با چه توان و قدرت مضاعفی مواجه‌ هستید و بیش از آنچه تصور می‌کنید قوی بوده و توان مقابله و پیشگیری از بحران اضطراب‌زای ایجاد شده  کرونا ویروس را در جامعه دارید. از ارتباط دادن بی‌دلیل موارد به یکدیگر به جد بپرهیزید(تعمیم بیش از حد و غیرمنطقی) تا مغز شما همیشه توان خود را برای درک صحیح امور حفظ کرده و آن را تقویت کند و قوای روانی شما را افزایش دهد. نمونه آن که گفته شده است توان گسترش و همه‌گیری ویروس کرونا یا اضطراب ویروسی آن با گرمای هوا رو به کاهش و نابودی قطعی است. و حتما حتما فراموش نکنید بهداشت روان و جسم ارتباط مستقیم با یکدیگر دارد و هر دو را همزمان باید با هم به کار برد و سرانجام این‌که همیشه تفکر زندگی همراه با تدبیر، خوشی، سربلندی و امید به آینده‌ای درخشان برای خود و هموطنانتان داشته باشید پیروز ماندگار باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.