ستون‌نویس و تحلیلگر مشهور آمریکایی در مصاحبه‌ای چهارشنبه تصریح کرده روش‌هایی که دولت این کشور برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران در پیش گرفته جواب نداده‌اند.

ایگناتیوس: هیچ‌کدام از راه‌های ما برای مقابله با انقلاب ایران جواب نداد/کشتن سلیمانی افراطی ترین کارآمریکا بود

به گزارش قدس آنلاین، «دیوید ایگناتیوس»، ستون‌نویس و تحلیلگر مشهور روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست تصریح کرده هیچ‌کدام از راه‌هایی که واشنگتن تا به حال برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران در پیش گرفته جواب نداده‌اند. 

ایگناتیوس طی نشستی در شبکه خبری «سی‌بی‌اس» مدعی شده که تنش‌ها میان ایران و آمریکا باعث بی‌ثباتی در خاورمیانه بوده است. او مدعی شد: «طغیان انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ کماکان خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند و ما طی این سال‌ها روش موثری برای مقابله با این رژیم پیدا نکرده‌ایم.»

او در ادامه به توضیح درباره روش‌های مختلفی پرداخته که دولت آمریکا ظرف ۴۱ سال گذشته علیه ایران در پیش گرفته است. ایگناتیوس می‌گوید: «روش‌های مختلفی امتحان کرده‌ایم؛ سعی کرده‌ایم سرسخت‌ باشیم و حتی طی جنگ ایران و عراق، تقریباً به نفع عراق وارد جنگ شدیم. در مذاکراتی که رئیس‌جمهور اوباما برای توافق هسته‌ای انجام داد، سعی کردیم سخاوتمندانه عمل کنیم، اما هیچ چیز جواب نداده است.»

ایگناتیوس از ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم به عنوان اقدامی در همین راستا نام برده و به اشتباهات آمریکا در آن اعتراف کرده است. 

او در ادامه سخنانش گفت: «شاید افراطی‌ترین کاری که انجام داده‌ایم حمله به قاسم سلیمانی استراتژیست نظامی ارشد ایران بوده که او را کشتیم. سعی کردیم همان روز یکی از معاونان کلیدی او را هم بکشیم. این اقدامی غیرمعمول بود، اما تا به امروز تبعاتی را که بسیاری...»

مجری برنامه با قطع سخنان ایگناتیوس واکنش او به شنیدن خبر ترور سردار سلیمانی را جویا شد. او در پاسخ گفت: «واکنش من وقتی که این خبر را شنیدم اول این بود که ما از یک خط قرمزی عبور کردیم. کشتن یک فرمانده ارشد نظامی در یک فرودگاه غیرنظامی با حمله پهپادی، جنگ را به نقطه متفاوتی منتقل می‌کند.»

وی اضافه کرد: «نگران شدم و هنوز هم تا به امروز نگران هستم. اگر کسی فکر کند این تنها نمونه استفاده یک کشور از پهپاد برای کشتن ژنرال یک کشور مخالف خواهد بود، در اشتباه است. ما مسیری را گشوده‌ایم که دیگران یقیناً پا در آن خواهند گذاشت.»

ایگناتیوس همچنین از انتقام ایران بابت ترور سردار سلیمانی ابراز نگرانی کرده است. او گفت: «درباره این سوال که آیا این اقدام بی‌ثبات‌کننده خواهد بود یا خیر، من هم مانند خیلی‌های دیگر این ترس را دارم که ایران به شکل‌هایی انتقام خواهد گرفت که مشکلات ما را بدتر خواهد کرد. تا به حال این اتفاق نیفتاده است.»

ترور سردار سلیمانی

الحشد الشعبی عراق بامداد ۱۳ دی‌ماه از شهادت سردار قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله پهپادی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که در این خصوص منتشر کرد، آورد: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید».

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

 پنتاگون در آن بیانیه مدعی شده بود: «ارتش آمریکا به دستور رئیس‌جمهور با کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام دفاعی قاطعی برای حراست از پرسنل آمریکا در خارج از کشور انجام داده است.»

پنتاگون در ادامه این بیانیه در ادعایی اثبات‌نشده گفت، سردار سلیمانی در حال طراحی برنامه‌هایی برای حمله به دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکا در عراق و سراسر منطقه بود.

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.