ماجرای انتخابات فدراسیون فوتبال به یکی از اتفاقات پر حرف و حدیث ورزش کشور تبدیل شده، اختلاف بر سر اساسنامه فدراسیون فوتبال و اشکالات موجود در آن به جز اینکه در داخل میان اعضای مجمع فدراسیون فوتبال اختلافات را به دنبال داشته سبب شده فدراسیون جهانی فوتبال هم روی این مسئله حساس شود و با ارسال نامه‌های متعدد و پرشمار خواستار لغو برگزاری مجمع انتخاباتی ۲۵ اسفندماه شود.

زور فیفا در ایران بیشتر است یا کرونا

 ماجرای انتخابات فدراسیون فوتبال به یکی از اتفاقات پر حرف و حدیث ورزش کشور تبدیل شده، اختلاف بر سر اساسنامه فدراسیون فوتبال و اشکالات موجود در آن به جز اینکه در داخل میان اعضای مجمع فدراسیون فوتبال اختلافات را به دنبال داشته سبب شده فدراسیون جهانی فوتبال هم روی این مسئله حساس شود و با ارسال نامه‌های متعدد و پرشمار خواستار لغو برگزاری مجمع انتخاباتی ۲۵ اسفندماه شود.

هرچند هنوز به صورت رسمی لغو مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال از سوی فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان تأیید نشده است اما به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات این اتفاق رخ دهد تا مانع از محرومیت‌های بین‌المللی شود.

*بیانیه ۶ بندی

فدراسیون فوتبال صبح روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای ۶ بندی مدعی شد انتخابات از نظر مدیریت این مجموعه دارای هیچ نقطه ابهامی نیست و بر اساس قانون تاکنون همه مراحل انجام شده و باید در زمان تعیین شده برگزار شود و حساسیت‌های فدراسیون جهانی فوتبال بی‌مورد است و با مذاکره حل و فصل می‌شود.

اما منتقدان و کارشناسان حقوقی با ذکر موارد قانونی اعلام کردند اگر انتخابات فدراسیون فوتبال در ۲۵ اسفندماه برگزار شود، فدراسیون جهانی نتیجه آن را نخواهد پذیرفت و به صورت رسمی فوتبال ایران در آستانه تعلیق قرار خواهد گرفت به همین دلیل بر خلاف ادعای فدراسیون فوتبال مجمع برگزار نخواهد شد چون جرایم بین‌المللی سنگینی در انتظار فوتبال ایران خواهد بود.

*تکیه بر کرونا

در همین بین برخی رسانه‌های نزدیک به وزارت ورزش با اجرای سناریویی جدید مدعی شدند با شیوع کرونا در جامعه احتمالاً با نظر وزارت ورزش و جوانان این انتخابات لغو خواهد شد و به زمان دیگری موکول خواهد شد. استفاده ابزاری از ماجرای ویروس کرونا برای تعویق برگزاری انتخابات نشان می‌دهد وزارت ورزش به عنوان متولی دستگاه ورزش قصد ندارد در این جدال بین‌المللی لقب بازنده را به دنبال بکشد.

اما در صورتی که این پلن از سوی دستگاه ورزش عملی شود، بازهم فدراسیون تا زمانی که اشکالات وارد به اساسنامه از سوی فیفا را برطرف نکند این اتفاق هرگز عملی نخواهد شد.

*باشگاه‌ها زیر فشار

در کنار کش و قوس‌های موجود اعمال فشار فدراسیون و دستگاه ورزش به برخی باشگاه‌های منتقد هم حاشیه ساز شد. تا جایی که سعید آذری مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان با انجام مصاحبه ای از رفتار برخی مدیران ورزشی که امضای خود را برای اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال پس گرفته بودند به شدت انتقاد کرد و گفت وقتی فدراسیون با ابزار زور و قدرت و پول اعضای مجمع را وادار به بازپسگیری امضای خود برای اصلاح اساسنامه می‌کند دیگر چه انتظاری دارید که قانون به درستی رعایت شود؟ اعضای مجمع بنا به دلایلی حق استفاده از قدرت قانونی خود را ندارند چون فدراسیون پول، طلب و برخی مجوزهای لازم را برای آن‌ها صادر نمی‌کند از این رو کسی جرئت نمی‌کند اعتراض کند اما برگزاری انتخابات بدون اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال غیر قانونی است!

حالا باید دید با این شرایط و تلاش فدراسیون و وزارت برای انجام انتخابات فوتبال چه اتفاقی در نهایت رخ خواهد داد و فوتبال ایران همچنان بدون رئیس به فعالیت خود ادامه خواهد داد یا اینکه وزارت ورزش و فدراسیون می‌تواند فیفا را متقاعد کند که انتخابات به همین منوال پیش برود و روز ۲۵ اسفندماه از چهره جدید آقای رئیس رونمایی شود.

*خواسته‌های فیفا

اما اگر انتخابات به تعویق بیفتد چه اتفاقی برای مدیریت فوتبال رخ خواهد داد؟ بر اساس اطلاعات تأیید شده و آنچه فیفا مطالبه کرده در مجمع آتی وزیر ورزش و معاونش و برخی اعضای وابسته به دولت دیگر در مجمع حق رأی نخواهند داشت، از طرفی باید فرایند نام‌نویسی از کاندیداهای فدراسیون فوتبال دوباره انجام شود، همچنین دیگر کمیته ای به نام کمیته انتخابات و استیناف وجود نخواهد داشت و بر اساس اساسنامه جدید فیفا کاندیداها از کانال‌های جدیدی تأیید صلاحیت خواهند شد.

بر اساس گفته کارشناسان حقوقی در اساسنامه جدید نقش دولتی‌ها به شدت کمرنگ خواهد شد و بیشتر اعضای خانواده فوتبال می‌تواند برای انتخاب رئیس جدید نقش داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.