بیرجند- بیماری کرونا اگرچه دیرتر از سایر استان‌های کشور به خراسان جنوبی رسید اما درنهایت ین استان را نیز درگیر کرد و لذا این موضوع مسئولان را بر آن داشته تا برای پیشگیری و جلوگیری از سرعت انتشار این ویروس اقدامات مختلفی را در دستور کار قرار دهند.

کرونا آرامش را از بهار گرفت/بسیج مردمی برای تولید ماسک

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: تعداد موارد قطعی ابتلا به کرونا بنا بر گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در استان خراسان جنوبی تا روز سه‌شنبه به پنج نفر رسیده است.

باگذشت حدود دو هفته از اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور، مردم خراسان جنوبی نیز برای تأمین اقلام بهداشتی به‌ویژه ماسک و مواد ضدعفونی دست با کمبود مواجه هستند و هنوز عرضه و تقاضا همخوانی ندارد.

طرح آرامش بهاری نداریم

مردم استان خراسان جنوبی و بسیاری از شهرهای آن‌که هرسال لحظه سال‌تحویل را در قالب طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه به دورهم گرد می‌آمدند اما امسال کرونا این آرامش را گرفته و بنا بر گفته  مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی امسال به‌منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا برنامه‌های نوروزی ازجمله طرح آرامش بهاری و ویژه‌برنامه سال‌تحویل در بقاع متبرکه استان برگزار نمی‌شود.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی پور با اشاره به اینکه تمامی بقاع متبرکه در استان به روی مردم باز است اظهار داشت: برای حفظ سلامت زائران تجمع افراد و توزیع غذای نذری در بقاع متبرکه ممنوع است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: با توجه به برنامه ضدعفونی کردن بقاع متبرکه مردم می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی به زیارت امامزادگان مشرف شوند.

وی بیان کرد: برای پیشگیری از ویروس کرونا در برخی شهرستان‌ها نماز جماعت بقاع متبرکه لغو شده است و برخی ممنوعیت‌های تردد به وجود آمده که توصیه‌شده اگر بقعه‌ای کار عمرانی دارد از این فرصت استفاده کنند و اطراف ضریح را ببندند و کارهای عمرانی را انجام دهند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: بااین‌وجود در نوروز بستگی به شرایط دارد و اگر این مشکل رفع شود و مراجع تصمیم گیر استان، اسکان در جوار بقاع متبرکه را مجاز دانستند ما هم تبعیت می‌کنیم که امید است شرایط رو به بهبودی رود و مردم در ایام نوروز بتوانند به سفر و زیارت بقاع متبرکه بروند.

ورودی‌های استان پایش می‌شود

بر اساس تصمیمات ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا، جمعیت هلال‌احمر و سپاه پاسداران با محوریت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، در راستای مقابله با ویروس کرونا مبادی ورودی و خروجی استان را کنترل می‌کنند.

 مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی در همین رابطه گفت: به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تیم‌های هلال‌احمر برای پایش سلامت مسافران در چهار ورودی استان مستقر هستند.

محمدرحیم شهریاری افزود: جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی با همکاری داوطلبان و تجهیزات در دسترس، عملیات پیشگیری و کنترل را از شهرستان‌های طبس، فردوس و قاینات آغاز کرد و در صورت نیاز تیم‌های کنترل در سایر شهرستان‌ها مستقر خواهند شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی پایش سلامت مسافران را از اهداف اصلی این طرح عنوان کرد و افزود: مقابله با شیوع کرونا نیازمند عزمی همگانی است که می‌طلبد موردتوجه عموم قرار گیرد.

وی بابیان اینکه در راستای اجرای این طرح تیم سیار هلال‌احمر در جاده قاین به سمت خواف رو به روی روستای اسفشاد مستقرشده است گفت: همچنین با استقرار تیم سیار هلال‌احمر در محل پلیس‌راه شهرستان فردوس، سلامت مسافران خراسان رضوی از سمت گناباد و بجستان پایش می‌شود.

بسیج مردمی برای تولید ماسک

ازآنجاکه بسیاری از مردم استان هنگام مراجعه به داروخانه‌ها برای دریافت ماسک با جمله «تمام شد» روبرو می‌شوند لذا مردم قائنات با بسیج برعلیه این بیماری برای تولید ماسک آستین همت ا بالا زدند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قاینات در این راستا بابیان اینکه  با استفاده از ظرفیت بسیج و مردم سه کارگاه تولید ماسک بهداشتی در این شهرستان راه‌اندازی شد ابراز کرد: در این راستا سه کارگاه اقتصاد مقاومتی در شهرستان قاینات تجهیز شد و توسط گروه‌های جهادی اقدام به تولید ماسک می‌شود که تاکنون با کمک خیرین مواد اولیه برای تولید ۵۰ هزار ماسک تهیه‌شده است.

سرهنگ پاسدار رضا هزاری گفت: در شرایط کنونی کشور با وحدت و همدلی که بین مردم ایجادشده، شاهد بسیج عمومی علیه این بیماری هستیم که نشان از افزایش نوع‌دوستی و تمرین ازخودگذشتگی در جامعه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.